بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب


بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب

دختر بزرگم حدود یک سال و نیم است که مدام با دستگاه تناسلی خود بازی میکند. بارها شده مچ او را گرفته ام و از این کار بازداشتم و چندین بار هم برخورد فیزیکی کرده ام. درباره بازی کودک با آلتش راهنمایی کنید.

بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب
پرسش: دارای 2 فرزند دختر با سنهای 7سال و 6 ماهه هستم، از نظر اقتصادی همسرم کارگر است. دختر بزرگم حدود یک و نیم سال میشود مدام با دستگاه تناسلی خود بازی میکند، بارها شده مچ او را گرفته ام و از این کار بازداشتم و چندین بار هم برخورد فیزیکی کرده ام او را به شدت کتک زدم و بعضی اوقات هم فرایند تفریح را ایجاد کرده ام. و شبها هم متوجه شدم در عالم خواب این کار را میکند در نیمه های شب. درباره بازی کودک با آلتش راهنمایی کنید.
وقتی او 4ساله بود، دختر عمه بزرگش به او گفت بیا آمپول بازی کنیم. و یک بار هم متوجه شدم دختر عمه اش با اسباب بازی گوشیهای دکتری روی دستگاه تناسلی دخترم گذاشته و سر رسیدم هر دوی آنها را دعوا کردم. میدانم دخترم بی تقصیر بود و به عمه اش گفت زهرا این کار را با من کرده.

اولین بار در دوران بارداری ام متوجه شدم دخترم با دستگاه تناسلی خود بازی میکند. در دوران پیش دبستانی بود و یه بار هم با پسر دایی کوچک تر از خودش در را بسته بودن و من سر رسیدم دستهای خود را به کمد بسته بود هر چه از آنها پرسیدم چکار میکنند طفره رفتند. حالا هم خیلی دوست دارد با پسرها بازی کند، البته فرقی نمیکند با دخترها هم بازی میکند. شاید من خیلی حساس شدم. خواهش میکنم در این رابطه کمکم کنید. چکار کنم؟ البته ناگفته نماند من دوران بارداری سختی را پشت سر گذاشتم و از او غافل شدم و حالا دختری دارم لجباز و حساس و مدام دوست دارد دست به دستگاه تناسلی خود بزند. من خودم در نوجوانی این کار ها را کرده ام و دختری شدم افسرده و داروهای آرام بخش استفاده میکردم. دکترم میگفت وسواس فکری پیدا کرده ام و حالا بزرگ شدم و میگویند ضعف اعصاب دارم.

دوست داشتم دخترم را را از نظر روحی سالم بزرگ کنم، البته تا 5 سالگی این کار را کردم. میگویم اگر دختر عمه اش با او این کار را نمیکرد تا نوجوانی حس شهوتی او بیدار نمی شد. خواهش میکنم تو را به خدا کمکم کنید دخترم مثل قبل بشود کودکی آرام و دوست داشتنی. همه از دستش عاصی شده اند مدام او را دعوا می کنند به خاطر کارهایش.

بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب
پاسخ: خودارضایی در کودکان در پاسخ به یک نیاز صورت می‌گیرد و در صورت تکرار، به یک عادت تبدیل می‌شود. بچه‌ها از سن سه الی چهار سالگی به اندام جنسی خود توجه می‌کنند و آرام آرام بازی دکتر بازی و آمپول بازی رواج پیدا می‌کند. اینکه بچه‌ها اندام جنسی یکدیگر را وارسی می‌کنند در سن سه الی چهار سالگی هیچ معنای جنسی ندارد و فقط یک کنجکاوی کودکانه است.
ولی کاری که ما باید بکنیم: بچه‌ها را به هیچ عنوان نباید تنها گذاشت. اگر به مهمانی می‌روید بدون این که بچه‌ها را مشکوک کنید قانون «در اتاق باز» را پیاده کنید. همیشه تا قبل از سن نوجوانی که بچه‌ها حق حریم خصوصی دارند باید گفت بچه‌ها ببینید در اتاق باید باز باشد. وقتی بچه‌ها را در حین دکتر بازی و یا … در حال تماشای اندام جنسی همدیگر می‌بینید بدون وحشت‌زده شدن و داد و بیداد کردن آن‌ها را صدا کنید و بگویید که سریعاً به آشپزخانه بیایند. وقتی آمدند بدون اینکه هیچ چهرة خشمگینی به خود بگیرید، باید بگویید بچه ها داشتید چه کار می‌کردید؟ یادتان باشد نه اخم و نه خنده بلکه یک چهره قاطع. ممکن است بچه‌ها بگویند دکتربازی! شما در پاسخ می‌گویید که در بازی هیچ‌کس نباید شلوارش را در بیاورد.
اگر کودکتان را در حین خودارضایی دیدید، او را صدا کنید و بگویید بیا این سیب را بخور یا بیا برویم پارک. سعی کنید بچه‌ها را سرگرم کنید. اگر انرژی روزانه آن‌ها تخلیه نشود بیشتر این کار را می‌کنند. این کار برای کودکان در ابتدا معنای جنسی ندارد ولی وقتی با چیزی وحشتناک یا متأسفانه تنبیه بدنی مواجه می‌شوند، این کار به صورت عادت در می‌آید.
کودک از هر چیز که نهی می‌شود، بیشتر به سمت آن کشش دارد. پس تکنیک اول این است که حواس کودک خود را پرت کنید. ولی متأسفانه شما تا الان از روش‌های بسیار ناکارآمدی استفاده کرده‌اید و به دخترتان این حس را منتقل کرده‌اید که دختر بدی است. دست‌کم نکات گفته شده را برای فرزند بعدی در نظر داشته باشید.
و اما نکته مهم اینکه انرژی جنسی در تنهایی و بی‌برنامگی فعال می‌شود. سعی کنید برنامه شاد و مفرح برای فرزندان بریزید تا او تنها نباشد. خانم عزیز، تقریباً اکثر مواردی که من در کلینیک می‌بینم، در سن سه الی چهار سالگی حداقل یک‌بار در حین آمپول بازی و دکتر بازی اقدام به دیدن یا نشان دادن آلت جنسی کرده اند. این رفتار عجیب نیست. اما نوع رفتار ما به‌عنوان والدین و اینکه مارکِ فرد مشکل دار به فرزند خود نزنیم و او را نترسانیم، در ادامه دادن رفتار او تأثیر دارد.
شما با مداخله ناکارآمد و متأسفانه تنبیه بدنی این حس را به دخترتان منتقل کرده‌اید که او دختر بدی است و کودکان هم خودشان را از دریچه چشم پدر و مادرشان می‌بینند. از بچه ای که خودش را بد می‌بیند چه انتظاری دارید؟ دید یک بچه نسبت به خودش خراب شده، پس اقدام به انجام خودارضایی می‌کند چون از خودش ناامید شده است.

بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب

مهم ترین مطالب درباره بازی کودک با آلتش و خودارضایی

این مقاله با توجه به نیاز شدید والدین برای کسب آگاهی در زمینه رفتار شبه خودارضایی در کودکان است.
مسئله ای که بسیاری از والدین با نگرانی به کلینیک مراجعه کرده و گاها با رفتارهای نادرست و قضاوت های اشتباه کودک رو دچار مشکلات هیجانی می کنند.

استمناء چیست؟
استمناء به معنای خود ارضایی برای کسب لذت و خودآرامی است. کودکان ممکن است به خود دست بزنند، یا اشیای دیگری را به خود بمالند.
خودارضایی بیش از یک بررسی ساده اندام های تناسلی است که معمولا در ۲سالگی هنگام استحمام مشاهده می شود. در حین خودارضایی یک کودک معمولاً دارای چهره ای خیره، گرگرفته و شیفته به نظر می رسد.
کودک ممکن است اغلب چندین بار در هر روز یا فقط یکبار در هفته تحریک شود. ولی آن به طور معمول تر هنگام خواب آلودگی، خستگی، تماشای تلویزیون یا استرس رخ می دهد.

چرا کودکم خودارضایی می کند؟
خودارضایی ناگهانی،، یک رفتار نرمال در بسیاری ازکودکان خردسالان و پیش دبستانی است. حدود یک سوم کودکان در این گروه سنی خودارضایی را هنگام کاوش اعضای بدن خود کشف می کنند.
آنها صرفاً به دلیل آنکه آن حس خوبی به دست می دهد به این عمل ادامه می دهند. برخی از کودکان مکرراً خود ارضایی می کنند.
برخی دیگر هم این کار را در واکنش به تنبیه یا فشار ناشی از توقف کامل خودارضایی انجام می دهند. برای آن هیچ گونه دلایل پزشکی وجود ندارد و تحریک ناحیه تناسلی که موجب درد یا خارش می شود نیز ناشی از خودارضایی نیست.

این رفتار چه مدت طول می کشد؟
با کشف خودارضایی، کودک خیلی کم می تواند آن را یکباره کنار بگذارد. کودک شما ممکن است آن را کنار نگذارد همانطور که اغلب اگر چنین باشد با ناتوانی یا بدبختی هایی علاج پذیر مرتبط است.
در سن ۵ یا ۶سالگی اکثر کودکان قوه تشخیص و احتیاط را یاد می گیرند و تنها به طور خصوصی مرتکب این کار می شوند.
خودارضایی تقریباً در دوره بلوغ و در واکنش به تغییرات هورمونی، رواج دارد.

آیا خودارضایی باعث بروز مشکلات بعدی در زندگی می شود؟
خودارضایی موجب هیچ گونه صدمه فیزیکی یا آسیب به بدن نمی شود. این کار درست نیست، اما غیرنرمال هم نیست. این رفتار به معنای شهوتی، بی قاعده یا دارای انحراف جنسی بودن کودک شما نیست.
فقط اگر بزرگسالان از خودارضایی کودک عصبانی شوند و آن را عملی کثیف یا بد جلوه دهند، موجب صدمات هیجانی از قبیل احساس گناه و فوبیای جنسی خواهد شد.

بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب

چگونه می توانم به کودکم کمک کنم؟
به این شکل به کودک خود کمک کنید:

اهداف واقعی داشته باشید
کنار گذاشتن کامل خودارضایی سخت است. این واقعیت را بپذیرید که کودک شما آن و لذت هایش را فهمیده است، بنابراین باید این عادت را کم‌کم از سر او بیندازید.

از خودارضایی در موقع چرت زدن و موقع خواب چشم پوشی کنید
کودک خود را تنها در این لحظات تنها بگذارید و به او دائماً نگاه نکنید، نباید اورا از خوابیدن بر روی شکم منع کنید و یا اگر مشاهده کردید که دست هایش را در وسط پاهایش قرار داده، او را مورد بازخواست قرار ندهید. تنبیه، کودک را در این‌باره حساس می‌کند. به صورت غیر مستقیم او را از این کار بازدارید.

حواس کودک را پرت کنید یا او را به خاطر خودارضایی در زمان های دیگر تأدیب کنید
نخست، سعی کنید حواس کودک را به سمت اسباب بازی یا فعالیتی خارجی منحرف کنید. اگر این کار میسر نشد، او را تفهیم کنید: می دانم که این حس خوبی دارد اما آن نباید آن را انجام بدهی.

این عمل را با پرستار کودک یا کارکنان مدرسه درمیان بگذارید
از مراقب یا معلم کودک بخواهید تا به خودارضایی ابتدا با پرت کردن حواس کودک واکنش نشان دهد. اگر این کار میسر نشد آنها باید او را نزد خود ببرند و با او بازی کنند.


بازی کودک با آلتش، برخورد مناسب

داشتن تماس جسمی با کودک را بیشتر کنید

برخی از کودکان در صورتی که در آغوش کشیدن و نوازش بیشتری را در روز دریافت کنند، کمتر دست به خودارضایی می زنند. سعی کنید اطمینان یابید که کودک شما روزانه دست کم روی هم رفته یک ساعت خاصی محبت فیزیکی شما را اخذ می کند.

اشتباهات متداول
رایج ترین اشتباهی که والدین انجام می دهند تلاش برای رفع کامل خودارضایی است. این کار منجر به ناتوانی می شود که والدین مجبورند از آن غفلت کنند. کودکان نباید به خاطر خودارضایی تنبیه فیزیکی شوند، نه بر سر آنها فریاد زده شود و نه صحبتی از آن گفته شود.
خودارضایی را به عنوان کاری بد، کثیف، شریرانه یا غیرشرعی برچسب نزنید و دست‌های کودک خود را نبندید، یا از ایجاد هر گونه محدودیتی در این مورد خودداری کنید. همه این شیوه ها تنها به مقاومت و احتمالا بعدا به بازداری های جنسی منجر می شوند. اگر نمی‌توانید به تنهایی کودک را از این کار بازدارید، از روانشناس کمک بگیرید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟
در صورت مشاهده موارد زیر به روانشناسی مراجعه کنید:

کودک شما به طور مستمر در حضور افراد دیگر به این کار ادامه می دهد. فکر می کنید کودک شما توسط شخصی برای این کار تحریک شده است. کودک شما در جهت ارضا شدن از طریق دیگران تلاش می کند. احساس می کنید کودک شما غمگین یا افسرده است. شما انتظار هیچ گونه خودارضایی را از کودک خود را نداشتید. این عمل در ظرف یک ماه بهبود نمی یابد. در صورت داشتن سئوالات یا نگرانی های دیگر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !