87 هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم‌ شد


 87 هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم‌ شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه 258 هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود دارد، گفت: در مجموع 87 هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات این بنیاد مقاوم شده و باقی واحدهای تولیدی نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

محمود بدلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده که با آورده متقاضیان، کل اعتبارهزینه شده برای مقاوم سازی ۳۶ هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۳ هزار متقاضی برای استفاده از تسهیلات مقاوم سازی مسکن به بنیاد مسکن شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند که ۹۵ هزار نفر شناسایی و به بانک های عامل معرفی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: تا به امروز بیش از ۹۰ هزار نفر کار ساخت را شروع کرده‌اند و بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، سهم سالانه استان در مجموع ۱۴ هزار واحد مسکونی است.

بدلی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد واحدهای روستایی مقاوم شود تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد و این زمانی محقق می‎شود که مردم همکاری کنند و شرایط بانکی تسهیل شود.

وی گفت: روستاییان می‌توانند برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.

وی اظهار داشت: مهندسان مشاور بنیاد مسکن این استان در ۸۰ دفتر فنی و مهندسی بر نحوه اجرای طرح‌های روستایی نظارت دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این تعداد دفتر فنی ٢۵٠ مهندس ناظر بر اجرای طرح‌های این نهاد در سطح روستاها نظارت و رسیدگی می‌کنند.

بدلی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین‌های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

به گفته وی از نظر این نهاد هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آیین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم تلقی می‌شود و نیازمند مقاوم‌سازی است.

در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آن‌ها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد