مسیر برنامه نویسی


مسیر برنامه نویسی

اولین سوالی که برای هر شخصی که برنامه نویس یا علاقه مند به یادگیری برنامه نویسی است، پیش می آید این است که چگونه و از چه راه و مسیری شروع به برنامه نویسی کنیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دانشجویار، اگر برای شما هم این سوال پیش آمده، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. در این مطلب قصد داریم ببینیم برنامه نویسی چگونه آغاز شده و باید در چه مسیری و به چه شکلی آن را ادامه دهیم.

برنامه نویسی وب

هنگامی که شما صفحات وبسایت های مختلف در اینترنت را مشاهده می کنید و با انبوهی از زیبایی های بصری در اینترنت مواجه می شوید ممکن است این مورد به فکر شما برسد که چگونه برنامه نویس وب شویم و اساساً نقشه راه برنامه نویسی وب به چه شکل است؟

برنامه نویسی وب رو می توان به دو قسمت فرانت اند (frontend) و بک اند (Backend) تقسیم کرد.

فرانت اند در حقیقت چیزی از سایت است که ما مشاهده می کنیم و این به معنی ظاهر سایت ماست. در بک اند اوضاع اندکی متفاوت است و همانگونه که از نام آن پیداست ما بیشتر با پس زمینه فعالیت ها سر و کار داریم و به ظاهر سایت کاری نداریم.

برای برنامه نویسی بک اند که در حقیقت موتور اصلی سایت ما است ما می توانیم از زبان های برنامه نویسی PHP, JAVA, C#, Python, RUBY و ... استفاده کنیم. هر یک از این زبان ها توانایی های خوبی برای برنامه نویسی بک اند دارند و در حقیقت مسیر برنامه نویسی وب و بک اند از آن ها می گذرد.

مسیر یادگیری فرانت اند با بک اند اندکی متفاوت است. اگر برنامه نویسی بک اند را به موتور یک ماشین تشبیه کنیم فرانت اند می تواند بدنه و شکل ظاهری آن ماشین باشد. برای این که بتوانیم یک برنامه نویس فرانت اند خوب شویم می توانیم از زبان های CSS, Javascript و زبان نشانه گذاری HTML استفاده کنیم.

این زبان ها به همراه داشتن دانش مناسبی از نرم افزار های گرافیکی می توانند به خوبی ما را در طراحی وب سایت کمک کرده و به نوعی می توان گفت که نقشه راه طراحی وب از آن ها می گذرد.

مسیر برنامه نویسی

برنامه نویسی موبایل

برنامه نویسی موبایل به دو بخش اندروید و IOS تقسیم می شود. این دو، سیستم عامل هایی هستند که امروزه توسط اکثر کاربران استفاده شده و همین استقبال باعث شده، توسعه دهندگان نیز به برنامه نویسی برای این سیستم عامل ها علاقه مند باشند.

برای برنامه نویسی IOS و به طور کلی محصولات اپل، انتخاب سوئیفت است. اما این به این معنی نیست که دیگر زبان های برنامه نویسی قادر به برنامه نویسی برای سیستم عامل ios نیستند. شما می توانید از زبان های برنامه نویسی پایتون Objective-C, C#, C++, و... برای برنامه نویسی ios استفاده کنید.

نقشه راه برنامه نویسی اندروید اندکی با ios فرق می کند. دلیل این تفاوت را می توان در متن باز بودن اندروید جست و جو کرد. اندروید سیستم عاملی است که بهترین زبان در حال حاضر برای آن جاوا است و نقشه راه برنامه نویسی جاوا و اندروید از یک سو می گذرد.

از آنجایی که زبان برنامه نویسی جاوا یکی از زبان های سخت برای برنامه نویسی است امروزه زبان برنامه نویسی kotlin نیز برای اندروید منتشر شده و به صورت تخصصی با استفاده از آن می توان برای اندروید برنامه نویسی کرد. علاوه بر این دو زبان شما می توانید از زبان های برنامه نویسی python, C++ و... نیز برای برنامه نویسی اندروید استفاده کنید.

برنامه نویسی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

در حقیقت مسیر یادگیری برنامه نویسی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همان نقشه راه برنامه نویسی پایتون است. این بدان معنی است که زبان برنامه نویسی پایتون امروزه یکی از زبان های برتر دنیا برای برنامه نویسی در این حوزه می باشد. البته این به این معنی نیست که دیگر زبان ها در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده نمی شوند.

برای نوشتن برنامه در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می توانید از زبان های C++, Java, R و... استفاده کنید که هر کدام مزایای خود را در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارند.

مسیر برنامه نویسی

برنامه نویسی دسکتاپ

همانطور که گفته شد زبان تخصصی محصولات اپل Swift است. سویفت در حقیقت به عنوان بهبودی برای Objective-c از سوی اپل معرفی شد. با استفاده از برخی زبان های برنامه نویسی و کتابخانه های قدرتمند آن ها می توان برای تمام سیستم عامل های دسکتاپ برنامه نویسی کرد. زبان برنامه نویسی پایتون یکی از این زبان ها است.

برای برنامه نویسی ویندوز شما می توانید از Java, python, C# و... استفاده کنید که یکی از محبوب ترین های این لیست C# است.همچنین برای برنامه نویسی لینوکس نیز می توانید از Python و Java استفاده کنید.

مسیر برنامه نویسی

همانطور که در بالا نیز مشاهده کردید برنامه نویسی برای هر پلتفرم و انواع مختلف تقاضا، نیاز به دانش متفاوتی داشته و شما نمی توانید با داشتن دانش در یک حوزه در تمام حوزه ها کار کنید.

از لیست بالا به وضوح می توان این را دریافت که زبان های برنامه نویسی قدرتمند جاوا و پایتون امروزه جای بسیاری از زبان های برنامه نویسی را گرفته و بسیاری از توسعه دهندگان از آنها استفاده می کنند.

شما می توانید برای یادگیری همه این زبان های برنامه نویسی به طور کامل و جامع به سایت دانشجویار مراجعه کرده و با استفاده از دوره های موجود در سایت، مهارت برنامه نویسی در تمام زبان ها را به طور کامل کسب کرده و آماده ورود به بازار کار شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...