این جانور، احتمالا بزرگترین موجود تاریخ زمین است


این جانور، احتمالا بزرگترین موجود تاریخ زمین است

گجت نیوز بزرگترین موجود تاریخ کدام است؟ دانشمندان اخیرا بقایای 98 میلیون ساله دایناسوری را پیدا کرده‌اند که به احتمال قوی می‌تواند پاسخی شگفت‌انگیزی برای این سوال به ما بدهد. به تازگی کشف بقایای دایناسوری چند ده میلیون ساله به عنوان بزرگترین موجود تاریخ سیاره زمین، سر و صدای زیادی به پا کرده است. در ادامه با... نوشته این جانور، احتمالا بزرگترین...

بزرگترین موجود تاریخ کدام است؟ دانشمندان اخیرا بقایای ۹۸ میلیون ساله دایناسوری را پیدا کرده‌اند که به احتمال قوی می‌تواند پاسخی شگفت‌انگیزی برای این سوال به ما بدهد.

به تازگی کشف بقایای دایناسوری چند ده میلیون ساله به عنوان بزرگترین موجود تاریخ سیاره زمین، سر و صدای زیادی به پا کرده است. در ادامه با ما همراه باشید.

اخیرا دانشمندان در کشور آرژانتین آثار ۹۸ میلیون ساله یک دایناسور گونه تیتانسور گردن‌دراز را کشف کرده‌اند که به احتمال قوی بزرگترین حیوان کل تاریخ جانداران سیاره است. البته این بقایا برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در منطقه پاتاگونیا (Patagonia) کشف شده بودند، اما در آن زمان امکان بیرون آوردن کامل استخوان‌ها از خاک وجود نداشت. با این حال آنچه تا به امروز از دل زمین بیرون آورده شده احتمال قرار گرفتن جاندار مورد نظر در دسته دایناسورهای گیاه‌خوار گردن‌دراز را بالا برده است.

بزرگترین موجود تاریخ

این جانداران از اواخر دوره ژوراسیک (۱۶۴ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش)، تا پایان دوره کرتاسه (۱۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) روی زمین زندگی می‌کردند و اگر واقعا بررسی‌های دانشمندان از کشف یک تیتانسور خبر دهد، می‌توان گفت که بقایای بزرگترین موجود تاریخ در این محل پیدا شده است.

پال برت (Paul Barrett)، دیرینه شناسی از موزه ملی لندن می‌گوید که ابعاد استخوان‌های تازه کشف شده این احتمال را بالا می‌برند که اگر جاندار مورد نظر بزرگترین حیوان ساکن زمین نبوده باشد، مطمئنا می‌توان آن را در میان عظیم‌الجثه‌ترین جانداران دسته‌بندی کرد.

البته تا به امروز بقایای زیادی از این دایناسور از دل خاک بیرون نیامده و به همین دلیل، هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که استخوان‌ها مربوط به گونه جانوری جدید هستند یا آنچه کشف شده متعلق به گروهی از جانداران شناخته شده است. با این وجود دانشمندان باور دارند که به احتمال قوی بقایای مورد نظر معلق به یک گونه جانوری کاملا جدید هستند.

این جانور، احتمالا بزرگترین موجود تاریخ زمین است

این جانور، احتمالا بزرگترین موجود تاریخ زمین است

آلخاندرو اوترو (Alejandro Otero)، دیرینه شناسی از یکی از موزه‌های آرژانتین و نویسنده اصلی تحقیق کشف بقایای اخیر می‌گوید که مکان قرارگیری استخوان‌ها بسیار دورافتاده بوده و دسترسی به آن کار راحتی نیست. با این حال انتظار می‌رود که پس از پایان پاندمی کرونا محققان سریعا به محل مورد نظر بازگشته و در نهایت به این سوال جواب بدهند که آیا بزرگترین موجود تاریخ در آرژانتین کشف شده یا خیر؟

همان‌طور که اشاره شد، این استخوان‌ها ۹۸ میلیون سال قدمت دارند و به همین دلیل، می‌توان گفت که موجود مورد نظر در دوره کرتاسه ساکن زمین بوده است.

غولی در میان غول‌ها

پیش از این در سال ۱۹۹۳ بود که دانشمندان تیتانسوری به نام آرژنتینوساروس هوئینکولنسیس (Argentinosaurus huinculensis) را کشف کردند و در آن زمان این موجود به عنوان بزرگ‌ترین دایناسور ساکن خشکی‌ها شناخته شد؛ مدتی بعد در سال ۲۰۱۴ بقایای موجود دیگری به اسم پاتاگوتیتان میوروم (Patagotitan mayorum) کشف شد که ابعاد عظیم آن بار دیگر احتمال شکستن رکورد عظیم‌الجثه‌ترین جاندار کشف شده را مطرح کرد.

البته تعیین اینکه کدام یک از این دو موجود از دیگری بزرگتر بوده به بحث وزن این جانداران مربوط می‌شود و اندازه‌گیری چنین فاکتوری چندان هم کار راحتی نیست؛ هم‌اکنون اندازه‌گیری‌های انجام شده در مورد آرژنتینوساروس تنها بر اساس ابعاد ۱۳ فسیل استخوانی انجام شده‌اند و وزن پاتاگوتیتان هم تنها با در نظر گرفتن ۶ تکه استخوان مرتبط با این جاندار تخمین زده شده است.

با این تفاسیر در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان گفت که دایناسور کشف شده در منطقه پاتاگونیا آرژانتین دقیقا چقدر بزرگ بوده، چرا که دانشمندان هنوز استخوان‌های بلندی مانند استخوان بازو و یا ران پای جاندار را از دل خاک بیرون نیاورده‌اند. تاکنون تنها ۲۴ استخوان ستون فقرات قسمت دم دایناسور کشف شده‌اند و بخش‌هایی از لگن و قفسه سینه جاندار هم در میان بقایای پیدا شده بوده‌اند. اوترو و همکارانش با در نظر گرفتن همین بقایای محدود، احتمال شکسته شدن رکورد بزرگترین موجود تاریخ زمین توسط این جاندار را بسیار بالا می‌دانند.

این جانور، احتمالا بزرگترین موجود تاریخ زمین است

این جانور، احتمالا بزرگترین موجود تاریخ زمین است

نادانسته‌های ماقبل تاریخ

در مقاله منتشر شده در رابطه با کشف اخیر، دانشمندان اعلام کرده‌اند که این استخوان‌ها یکی از بزرگترین بقایای به جا مانده از دایناسورها هستند و به احتمال قوی آنچه در آرژانتین کشف شده از پاتاگوتیتان هم بزرگتر بوده است؛ تخمین محققان در سال ۲۰۱۴ نشان داد که پاتاگوتیتان با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر و وزن ۶۲ تن، به اندازه دوازده فیل آسیایی سنگین بوده است.

اوترو می‌گوید که این دایناسور فوق‌العاده بزرگ بوده و در سفرهای آینده بقایای بیشتری کشف خواهند شد و به زودی می‌توان با اطمینان بیشتری در مورد ابعاد جاندار نظر داد. جالب است بدانید که تاکنون بقایای جانداران عظیم‌الجثه زیادی در آمریکای جنوبی کشف شده‌اند. هرکدام از این بقایا به نوعی نادانسته‌های ما در رابطه با موجودات ماقبل تاریخ را پوشش داده‌اند و همچنین، سوالاتی را در ذهن دانشمندان به وجود آورده‌اند؛ یکی از سوالات این بوده که چگونه یک جاندار در دوره‌ای از تاریخ زمین قادر بوده که تا به این حد بزرگ شود؟

به گفته برت، دایناسور آرژانتینی اخیر مثال دیگری از جاندارانی بوده که بیش از حد بزرگ ‌شده‌اند و رکوردهای بزرگترین موجود تاریخ زمین را جابه‌جا کرده‌اند. مقاله تیم اوترو در ژورنال “Cretaceous Research” منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...