آتشی که هر روز به جان شهر اصفهان می افتد


آتشی که هر روز به جان شهر اصفهان می افتد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به وقوع روزانه حداقل یک حریق در بستر خشک رودخانه زاینده رود، گفت: خاموش کردن این حریق ها انرژی و زمان زیادی از ماموران آتش نشانی می گیرد و خسارات زیادی برای شهر و شهروندان به دنبال دارد.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وقوع حریق در بستر رودخانه زاینده رود، اظهار کرد: متاسفانه حداقل روزی یک حریق در بستر خشک رودخانه زاینده رود اتفاق می افتد که در روزهای تعطیل وقوع این حریق ها بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه خاموش کردن این حریق ها انرژی و زمان زیادی از ماموران آتش نشانی می گیرد، گفت: اگر حریق متمرکز باشد اطفاء آن تا حدودی آسان تر است، ولی حریق های بستر رودخانه پراکندگی زیادی دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان مرتب بستر رودخانه زاینده رود را پاکسازی و گیاهان و نیزارهای خشک را جمع آوری می کند، افزود: با این وجود طول رودخانه زیاد است و برخی گیاهان رویش مجدد دارند، به همین خاطر شاهد وقوع حریق در نقاط محتلف بستر رودخانه و فضای اطراف آن هستیم که مشکل بزرگی برای ما شده است.

آتشی که هر روز به جان شهر اصفهان می افتد

کاوه آهنگران با اشاره به اینکه حریق در بستر رودخانه زاینده رود بر اثر خطای انسانی اتفاق می افتد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد شهروندان ناخواسته باعث وقوع آتش سوزی در این محدوده می شوند، به عنوان مثال زغال روشن یا نیمه روشن و ته سیگار خود را رها می کنند و گاهی وزش باد نیز باعث انتقال حریق و سرایت آن به فضاهای اطراف می شود.

وی از شهروندان خواست از روشن کردن آتش در معابر عمومی، پارک ها، فضای سبز و حریم و بستر رودخانه زاینده رود خودداری کنند و گفت: متاسفانه در روزهای سرد برخی شهروندان اقدام به روشن کردن آتش می کنند و سپس بدون خاموش کردن کامل، آن را رها می کنند که خسارت زیادی به دنبال دارد.

آتشی که هر روز به جان شهر اصفهان می افتد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان وقوع این حریق ها را باعث تشدید آلودگی هوای شهر در این روزها برشمرد و افزود: وقوع این گونه حریق ها از جنبه های مختلف به شهروندان و شهر خسارت می زند که یکی از مهمترین این خسارات افزایش آلودگی هوای شهر و به خطر افتادن سلامت شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های صورت گرفته، وقوع حریق در بستر و حریم رودخانه زاینده رود و پارک ها و فضای سبز شهر کمتر شده، اما این مشکل همچنان وجود دارد و دود آن به چشم شهروندان می رود.

کاوه آهنگران با تصریح براینکه حریق های مختلف برای سازمان آتش نشانی تفاوتی ندارد و با سرعت عمل و دقت اقدام به اطفاء همه حریق ها می کند، یادآور شد: سازمان آتش نشانی اصفهان امکان سرویس دهی همزمان به حریق ها را دارد ولی این کار زمان و انرژی زیادی می گیرد، از سوی دیگر باید تمرکز بر حریق مهم تر و ایمنی شهر داشته باشیم، ضمن اینکه ممکن است همان لحظه نیاز به امدادرسانی به حریق گسترده تری در شهر وجود داشته باشد درحالی که ما مشغول خاموش کردن حریق بستر رودخانه هستیم.

آتشی که هر روز به جان شهر اصفهان می افتد

وی همچنین به مشکل کمبود آب اشاره و تصریح کرد: سازمان آتش نشانی اصفهان در قطره قطره آب صرفه جویی می کند تا با کمترین آب آتش را خاموش کند، اما برای خاموش کردن این حریق ها که در اثر سهل انگاری اتفاق می افتد ناچار باید از منابع آبی استفاده کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید براینکه وقوع حریق در بستر رودخانه زاینده رود و فضای اطراف آن خسارت جانی و مالی دارد، گفت: به غیر از صرف تجهیزات آتش نشانی و منابع آبی، این حریق ها آلودگی هوا را تشدید می کند و ریه های شهروندان را به خطر می اندازد. گاهی در این حریق ها درختانی آسیب می بینند که سرمایه شهر هستند و سال ها زمان می برد تا بتوانیم یک نهال جدید را جایگزین درختی کنیم که دچار حریق شده و از بین رفته است.

وی همچنین با یادآوری اینکه در اطراف آثار تاریخی پاکسازی دقیق تر و بیشتری از سوی شهرداری اصفهان انجام می شود، گفت: با این وجود امکان سرایت آتش وجود دارد، ضمن اینکه گاهی شهروندان در فضای سبز و پارک ها و تفرجگاه های شهر اقدام به روشن کردن آتش می کنند که بر اثر سهل انگاری این آتش با سرایت به فضاهای مجاور، خسارات زیادی به دنبال دارد.

آتشی که هر روز به جان شهر اصفهان می افتد

کاوه آهنگران از شهروندان خواست تا جایی که امکان دارد از روشن کردن آتش در فضاهای شهری خودداری کنند و افزود: اگر برای گرم کردن غذا آتش روشن می کنند این آتش محدود و با استفاده از زغال آماده باشد و بعد از آن به وسیله آب یا خاک کامل خاموش شود، در نزدیکی نیزارها، درختان و پوشش های گیاهی و مواد قابل اشتعالی مثل نیمکت های چوبی اقدام به روشن کردن آتش نکنند، همچنین در زمانی که باد می وزد به هیچ عنوان آتش روشن نکنند چون شراره های آتش باعث انتقال حریق می شود. گاهی حتی یک ته سیگار باعث آتش سوزی شده، بنابراین ته مانده سیگار را خاموش کرده و بعد در سطل زباله ای بیندازند که پسماند و مواد قابل اشتعال در آن وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه مردم باید در نگهداری از فضای شهر و محیط زیست خود دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند، گفت: شهروندان اصفهانی حتی اگر با روشن کردن آتش مواجه شدند باید نسبت به خاموش کردن آن تذکر داده و امر به معروف و نهی از منکر کنند. همچنین در صورت مواجه با هرگونه آتش بلافاصله با ۱۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول