فرهنگ «کار» باید تغییر کند /جزو 15 کشور برتر در تولید علم هستیم


فرهنگ «کار» باید تغییر کند /جزو 15 کشور برتر در تولید علم هستیم

سخنگوی دولت گفت: امروز از لحاظ تولید علم، جزو 15 کشور برتر دنیا هستیم و در فناوری های نانو و تکنولوژی کشور، رتبه تک رقمی را کسب کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت در برنامه «به وقت ایران» ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، با بیان ینکه با توجه به تغییرات نسلی شکل گرفته، انقلاب اسلامی همچنان جاری است، گفت: یکی از علل اصلی جریان داشتن انقلاب، جمهوریتی‌ست که براساس انقلاب به دست آوردیم.

وی افزود: براساس جمهوریت، صندوق‌ها تضمین کننده دیدگاه‌های نسلی در تدام انقلاب هستند. با تمام نواقص و گله‌های موجود، قطعاً صندوق‌های رای یکی از عواملی بوده که نسل‌های ما بتوانند تصمیم گیرنده باشند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که اخیراً بسیار در رابطه با آن بحث صورت می‌گیرد، و دو دسته نیز بسیار راجع به آن صحبت می‌کنند، تردید بر ماهیت انقلاب است. باید گفت که اساساً انقلاب‌ها نه ساخته می‌شوند و نه کسی انقلاب‌ها را به وجود می‌آورد بلکه انقلاب‌ها یک فرآیند اجتماعی هستند و قوانین خاص خود را دارند و براساس این قوائد اجتماعی انقلاب‌ها شکل گرفته اند و انقلاب اسلامی ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

ربیعی با بیان اینکه امروزه به ادبیات انقلاب کمتر پرداخته شده است، اظهار داشت: افراد بسیاری در مورد انقلاب اسلامی ایران تحقیق کردند و نظریه پردازان برجسته ای در حوزه علوم سیاسی در ایران به بررسی آن پرداختند ولی باید گفت که انقلاب یک پدیده اجتماعی بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی کاملاً در چارچوب‌های علمی صورت گرفته و با انقلاب‌های دیگر قابل قیاس نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انقلاب تنها مختص یک نسل نبوده و نیست، افزود: فرآیند گردش نخبگان کشور، با تمام بحث‌هایی که صورت می‌گیرید، متضمن حضور نسل‌های مختلف بوده و امید است که همچنان همین طور باقی بماند.

ربیعی با بیان اینکه متاسفانه نظریه پردازان از حقیقت انقلاب کم سخن می‌گویند، افزود: انقلاب یک حقیقت واقعی تاریخی، اجتماعی است و ماهیت این انقلاب در لحظه رخ نداده است و یک فرآیند اجتماعی بود که در دوره‌ای به یک باور عمومی رسید و متجلی شد.

وی افزود: همواره این سوال که انقلاب چه دستاوردی داشته و اینکه آیا نگرانی در روند فعالیت‌های خود نداریم؟ باید بگویم که ما می‌توانیم از دستاوردهای انقلاب صحبت کنیم در حالی که بسیاری براین باورند که این امر بسیار دشوار است و در خصوص نگرانی‌ها نیز باید گفت که نگرانی تمامی انقلاب‌ها این است که به مناسبات گذشته برگردند و این نگرانی همواره وجود داشته و بیانیه گام دوم و مباحث مقام معظم رهبری نیز به همین نگرانی‌ها اشاره دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گام اول در هر دستاوردی، تولید دانش است، افزود: هیچ چیز بدیل تولید دانش نیست. ما با فناوری‌های اطلاعاتی و تولید دانش می‌توانیم دستاوردهای خود را عمیق‌تر کنیم و بی شک در این زمینه دستاوردهای کشور کم بوده است.

وی اولین دستاورد انقلاب اسلامی را ملت سازی دانست و گفت: ابتدا در مشروطه ملت سازی ابتدایی صورت گرفت ولی ملت _دولت را نساخت. در انقلاب ساختار دولت -ملت شکل گرفت. در خصوص صندوق رای کشور و کارکرد آن و تغییر نسلی در آن، حرف‌های بسیار برای گفتن وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کشور در زیرساخت‌ها بسیار خوب عمل کرده و تنها مشکل این بود که زیرساخت‌ها را با معیشت مردم نتوانست گره بزند ولی باید یادآور شویم که انقلاب ما توجه به حاشیه نشین ها بود.

ربیعی اظهار داشت: کشور پروژه‌های پرافتخاری مانند انتقال آب خلیج فارس و اتفاقات دیگر در زیرساخت به سمت عدالت بعد از انقلاب را رقم زده و مسیر خوبی را طی کرده ولی شاید اشکالی که وجود داشته این بود که نتوانستیم آن را به معیشت مردم وصل کنیم.

وی با بیان اینکه جنگ برای خفه کردن انرژی انقلابی برپا شد، افزود: در حال حاضر از نظر سیاسی الگو شده ایم و بسیاری از رفتار و جنبش‌های منطقه‌ای بر اساس الگوی خودباوری مسیر خود را انتخاب کردند بنابراین می‌توان گفت که در حوزه سیاسی انقلاب دستاوردهای مهمی داشته است.

سخنگوی دولت افزود: انقلاب در جنگ سرد، فلسفه موازنه میان بلوک‌های رقیب را برهم زد و درمعرفت شناسی ژئوپلوتیکی و رقابت‌های بین المللی زلزله انداخت و متاسفانه این مسائلی است که ما نتوانسته ایم برای نسل‌ها روشن کنیم.

وی درباره تداوم انقلاب و آشکار شدن آثار ملومس آن در نسل‌های آینده نیز، گفت: برای این رسیدن به این هدف باید دو کار صورت بگیرد. اول آنکه از آفات انقلاب مانند بازسازی مناسبات گذشته جلوگیری شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بر استقلال، صندوق، جمهوریت و گردش نخبگان و عدم شکل گیری طبقه جدید اهمیت داده شود، اظهار داشت: مسئله دوم قوی کردن جامعه و نهادهای مدنی است که مهمترین عنصر در قوی کردن افزایش مهارت است.

ربیعی افزود: کشوری که از نظر فنی و مهارتی در سطح بالایی قرار داشته باشد هیچ گاه زمین نخواهد خورد. بنابراین، می‌توان گفت که تولید دانش کاری با ما خواهد کرد که در شرایطی که فشار معادلات جهانی از ما کم شود، به صورت انفجاری رشد و توسعه نزدیک به ۷ درصد بدست خواهیم آورد.

وی با بیان اینکه امروز از لحاظ تولید علم، جزو ۱۵ کشور برتر دنیا هستیم و فناوری‌های نانو و در تکنولوژی کشور رتبه تک رقمی را کسب کرده‌ایم، گفت: همچنین نسبت به جمعیت، در حال حاضر کشور بیش از ۴میلیون دانشجو دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه پارک علم و فناوری تقریباً ۵۰ پارک عظیم علم و فناوری در کشور ایجاد شده است و در شاخص توسعه انسانی کشور رتبه ۶۰ هستیم و لب مرز کشورهای توسعه یافته قرار گرفته ایم. همچنین نرخ رشد زنان باسواد در کشور در بالاترین نرخ رشد در مقایسه با کشورها قرار گرفته و اکنون ۳/۳۳ درصد هیئت علمی کشور را زنان تشکیل داده اند که قبل از انقلاب شاید به دو درصد هم نمی‌رسید.

ربیعی افزود: اکنون در مسئله ترک تحصیل مشکل داریم که بر آن تمرکز کرده ایم و در حوزه مهارت آموزی حرکت بسیار خوبی آغاز شده است.

وی با اشاره به بانک اطلاعاتی کشور، افزود: متاسفانه در این حوزه خوب عمل نکردیم و باید بیش از این سرمایه گذاری می‌شد تا در توزیع منابع بهتر عمل می‌شد. ولی اکنون خوشبختانه با وجود بانک رفاهی ایرانیان و بانک شناسنامه شغلی که بر آن اساس هر ایرانی یک شناسنامه شغلی داشته باشد، مهارت فرد هم قید خواهد داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فرهنگ کار باید تغییر کند، افزود: بسیاری شغل را با استخدام اشتباه می‌گیرند. در صورتی که در جامعه ایران به علت گسترش منابعی که داریم با کارآفرینی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و می‌تواند به بیکاری گسترده کشور پاسخ داد و باعث افزایش تولید ملی در کشور شد و همچنین از سویی افراد نقشی در ایجاد ثروت عمومی جامعه داشته باشند.

در ادامه این برنامه، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: برای نیل به هدف‌های نو به نو شدن به دو رکن مهم رهبری و یاران او نیازمندیم. در جمهوری اسلامی تحلیل امام (ره) جزء جدای ناپذیر تحلیل انقلاب اسلامی است. جامعه شناسان وقتی به توصیف رهبران می‌پردازند، عنوان می‌کنند که رهبران به نظریه پرداز، بسیج گر و مدیر تقسیم می‌شوند که گاهی یکی از این ویژگی‌ها در افراد وجود دارد. اینکه هر سه ویژگی در یک شخصیت بتواند ظهور و بروز پیدا کند، بسیار در جهان کمیاب است.

وی افزود: امام (ره)، هم بسیج گر بود و هم نظریه پردازی خود را یک دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرده بود و نظریه خود را در حکومت اسلامی شکل داد و در اجرا نیز بسیار موفق بود و امام (ره) از همان روز اول مدیریت خود را به اثبات رساند و توانستند جلوی هرج و مرج‌های مهمی مانند انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و امثال آنها را بگیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به تداوم آن در دوران رهبری مقام معظم (ره) اشاره کرد و گفت: ایشان دنباله رو امام (ره) با همان مختصات و ویژگی‌ها بودند و ایشان بسیار دقیق و هوشمندانه تشخیص دادند که چه زمانی باید بحث گام دوم را مطرح کنند. رهبری زمانی بیانیه گام دوم را مطرح کردند که در اواخر دهه سوم خود، در قالب اینکه باید این روح جدید در جامعه و در کالبد ساختارهای حکومتی دمیده شود.

فرهنگی افزود: تجارت انقلاب روسیه نشان داد که آنها این فکر را نتوانستند به موقع انجام دهند و با شکست رو بهرو شدند. مقام معظم رهبری اکنون نسل جدید را وارد کرده اند و قطعاً آثار و برکات آن معلوم خواهد شد.

وی تصریح کرد: بواسطه جنگ توانستیم پیام مظلومیت مردم ایران را به گوش مردم دنیا برسانیم و اعتماد به نفس خود را معرفی و ارزش‌های خود را بازیابی کنیم. لذا، جنگ باعث شد تا گامی به جلو برداریم و شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی، شهید باکری، همت و سایر بزرگان همه در جریان جنگ تبدیل به شخصیت‌هایی شدند که آینده انقلاب اسلامی را تضمین کردند. یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد بنیه دفاعی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: توسعه علمی که بعد از انقلاب در کشور رخ داد توسعه‌ای است که می‌تواند تبدیل به یک مدل شود و به عنوان یک الگو قرار بگیرد. بردن آموزش‌های سواد آموزی و نظایر آن به دور افتاده‌ترین نقاط کشور و با سواد کردن اکثریت ملت ایران در کنار بردن آموزش‌های عالی به اقصی نقاط کشور و تربیت اساتید برای عملیاتی کردن آموزش‌ها از توسعه‌های کمی به شمار می‌آید که از نظر کیفی نیز جزو کشورهایی هستیم که در تولید علم در جایگاه خوبی قرار گرفته ایم اما به این معنی نیست که به نقد آن نپردازیم و نقاط ضعف آن را بازگو نکنیم.

فرهنگی بیان کرد: مجالس در دوره‌های اخیر مدام بر مهارت آموزی تاکید داشتند و تاسیس سازمان مهارت را تکلیف کردند و به حمایت موضوعات مهارتی پرداختند و در این خصوص بودجه‌های گسترده‌ای را مشخص کردند امادررابطه با اینکه این حوزه‌ها با همدیگر ارتباط برقرار کنند که مستقیماً آثار آن در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اقدامات و اجرا نمود پیدا کند، دچار خلاء و ضعف هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه صنعت و معدن در حال گسترش فوق العاده ای هستیم، با اینکه بعضی از واحدها نیمه تعطیل شدند منتهی میزان هدایت سرمایه گذاری ها به سمت تولیدات صنعتی و شهرک‌های صنعتی و ایجاد واحدهای تولیدی بیش از گذشته شده است و این خبر حاکی از حمایت‌هایی در قوانین مختلف برای مسئله شهرک‌ها و توسعه آنها دارد. اکنون نیز بودجه‌ای که در مجلس مطرح است ده‌ها پیشنهاد در همین حوزه وجود دارد که با تصویب کلیات، پیشنهادات مطرح خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در اشتغال نیز ایده‌های در کشور وجود داشت، اضافه کرد: در برخی از زمینه‌ها که زیرساخت‌های دیگری نیاز است مجلس اقداماتی انجام داد که دولت همراهی نکرد و در نهایت متوقف شد از جمله حمایت از بیکاران متقاضی کار بود که ایده‌ای در مجلس در این خصوص شکل گرفت و تمام مواد آن تصویب شد ولی نتوانستیم به توافق برسیم.

فرهنگی به حوزه مشاغل خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته مشاغل خانگی جزو مشاغل به حساب نمی‌آمد و نظارت و حمایتی در این خصوص صورت نمی‌گرفت. در این راستا مجلس به تصویب قانون پرداخت که دولت نیز در این زمینه همراهی بسیار خوبی داشت.

وی گفت: براساس آمار، نزدیک به دو و نیم میلیون نفر در کشور، کار در منزل را یک شغل می‌دانند و از سوی دولت حمایت می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت در برنامه «به وقت ایران» ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، با بیان ینکه با توجه به تغییرات نسلی شکل گرفته، انقلاب اسلامی همچنان جاری است، گفت: یکی از علل اصلی جریان داشتن انقلاب، جمهوریتی‌ست که براساس انقلاب به دست آوردیم.

وی افزود: براساس جمهوریت، صندوق‌ها تضمین کننده دیدگاه‌های نسلی در تدام انقلاب هستند. با تمام نواقص و گله‌های موجود، قطعاً صندوق‌های رای یکی از عواملی بوده که نسل‌های ما بتوانند تصمیم گیرنده باشند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که اخیراً بسیار در رابطه با آن بحث صورت می‌گیرد، و دو دسته نیز بسیار راجع به آن صحبت می‌کنند، تردید بر ماهیت انقلاب است. باید گفت که اساساً انقلاب‌ها نه ساخته می‌شوند و نه کسی انقلاب‌ها را به وجود می‌آورد بلکه انقلاب‌ها یک فرآیند اجتماعی هستند و قوانین خاص خود را دارند و براساس این قوائد اجتماعی انقلاب‌ها شکل گرفته اند و انقلاب اسلامی ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

ربیعی با بیان اینکه امروزه به ادبیات انقلاب کمتر پرداخته شده است، اظهار داشت: افراد بسیاری در مورد انقلاب اسلامی ایران تحقیق کردند و نظریه پردازان برجسته ای در حوزه علوم سیاسی در ایران به بررسی آن پرداختند ولی باید گفت که انقلاب یک پدیده اجتماعی بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی کاملاً در چارچوب‌های علمی صورت گرفته و با انقلاب‌های دیگر قابل قیاس نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انقلاب تنها مختص یک نسل نبوده و نیست، افزود: فرآیند گردش نخبگان کشور، با تمام بحث‌هایی که صورت می‌گیرید، متضمن حضور نسل‌های مختلف بوده و امید است که همچنان همین طور باقی بماند.

ربیعی با بیان اینکه متاسفانه نظریه پردازان از حقیقت انقلاب کم سخن می‌گویند، افزود: انقلاب یک حقیقت واقعی تاریخی، اجتماعی است و ماهیت این انقلاب در لحظه رخ نداده است و یک فرآیند اجتماعی بود که در دوره‌ای به یک باور عمومی رسید و متجلی شد.

وی افزود: همواره این سوال که انقلاب چه دستاوردی داشته و اینکه آیا نگرانی در روند فعالیت‌های خود نداریم؟ باید بگویم که ما می‌توانیم از دستاوردهای انقلاب صحبت کنیم در حالی که بسیاری براین باورند که این امر بسیار دشوار است و در خصوص نگرانی‌ها نیز باید گفت که نگرانی تمامی انقلاب‌ها این است که به مناسبات گذشته برگردند و این نگرانی همواره وجود داشته و بیانیه گام دوم و مباحث مقام معظم رهبری نیز به همین نگرانی‌ها اشاره دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گام اول در هر دستاوردی، تولید دانش است، افزود: هیچ چیز بدیل تولید دانش نیست. ما با فناوری‌های اطلاعاتی و تولید دانش می‌توانیم دستاوردهای خود را عمیق‌تر کنیم و بی شک در این زمینه دستاوردهای کشور کم بوده است.

وی اولین دستاورد انقلاب اسلامی را ملت سازی دانست و گفت: ابتدا در مشروطه ملت سازی ابتدایی صورت گرفت ولی ملت _دولت را نساخت. در انقلاب ساختار دولت -ملت شکل گرفت. در خصوص صندوق رای کشور و کارکرد آن و تغییر نسلی در آن، حرف‌های بسیار برای گفتن وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کشور در زیرساخت‌ها بسیار خوب عمل کرده و تنها مشکل این بود که زیرساخت‌ها را با معیشت مردم نتوانست گره بزند ولی باید یادآور شویم که انقلاب ما توجه به حاشیه نشین ها بود.

ربیعی اظهار داشت: کشور پروژه‌های پرافتخاری مانند انتقال آب خلیج فارس و اتفاقات دیگر در زیرساخت به سمت عدالت بعد از انقلاب را رقم زده و مسیر خوبی را طی کرده ولی شاید اشکالی که وجود داشته این بود که نتوانستیم آن را به معیشت مردم وصل کنیم.

وی با بیان اینکه جنگ برای خفه کردن انرژی انقلابی برپا شد، افزود: در حال حاضر از نظر سیاسی الگو شده ایم و بسیاری از رفتار و جنبش‌های منطقه‌ای بر اساس الگوی خودباوری مسیر خود را انتخاب کردند بنابراین می‌توان گفت که در حوزه سیاسی انقلاب دستاوردهای مهمی داشته است.

سخنگوی دولت افزود: انقلاب در جنگ سرد، فلسفه موازنه میان بلوک‌های رقیب را برهم زد و درمعرفت شناسی ژئوپلوتیکی و رقابت‌های بین المللی زلزله انداخت و متاسفانه این مسائلی است که ما نتوانسته ایم برای نسل‌ها روشن کنیم.

وی درباره تداوم انقلاب و آشکار شدن آثار ملومس آن در نسل‌های آینده نیز، گفت: برای این رسیدن به این هدف باید دو کار صورت بگیرد. اول آنکه از آفات انقلاب مانند بازسازی مناسبات گذشته جلوگیری شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بر استقلال، صندوق، جمهوریت و گردش نخبگان و عدم شکل گیری طبقه جدید اهمیت داده شود، اظهار داشت: مسئله دوم قوی کردن جامعه و نهادهای مدنی است که مهمترین عنصر در قوی کردن افزایش مهارت است.

ربیعی افزود: کشوری که از نظر فنی و مهارتی در سطح بالایی قرار داشته باشد هیچ گاه زمین نخواهد خورد. بنابراین، می‌توان گفت که تولید دانش کاری با ما خواهد کرد که در شرایطی که فشار معادلات جهانی از ما کم شود، به صورت انفجاری رشد و توسعه نزدیک به ۷ درصد بدست خواهیم آورد.

وی با بیان اینکه امروز از لحاظ تولید علم، جزو ۱۵ کشور برتر دنیا هستیم و فناوری‌های نانو و در تکنولوژی کشور رتبه تک رقمی را کسب کرده‌ایم، گفت: همچنین نسبت به جمعیت، در حال حاضر کشور بیش از ۴میلیون دانشجو دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه پارک علم و فناوری تقریباً ۵۰ پارک عظیم علم و فناوری در کشور ایجاد شده است و در شاخص توسعه انسانی کشور رتبه ۶۰ هستیم و لب مرز کشورهای توسعه یافته قرار گرفته ایم. همچنین نرخ رشد زنان باسواد در کشور در بالاترین نرخ رشد در مقایسه با کشورها قرار گرفته و اکنون ۳/۳۳ درصد هیئت علمی کشور را زنان تشکیل داده اند که قبل از انقلاب شاید به دو درصد هم نمی‌رسید.

ربیعی افزود: اکنون در مسئله ترک تحصیل مشکل داریم که بر آن تمرکز کرده ایم و در حوزه مهارت آموزی حرکت بسیار خوبی آغاز شده است.

وی با اشاره به بانک اطلاعاتی کشور، افزود: متاسفانه در این حوزه خوب عمل نکردیم و باید بیش از این سرمایه گذاری می‌شد تا در توزیع منابع بهتر عمل می‌شد. ولی اکنون خوشبختانه با وجود بانک رفاهی ایرانیان و بانک شناسنامه شغلی که بر آن اساس هر ایرانی یک شناسنامه شغلی داشته باشد، مهارت فرد هم قید خواهد داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فرهنگ کار باید تغییر کند، افزود: بسیاری شغل را با استخدام اشتباه می‌گیرند. در صورتی که در جامعه ایران به علت گسترش منابعی که داریم با کارآفرینی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و می‌تواند به بیکاری گسترده کشور پاسخ داد و باعث افزایش تولید ملی در کشور شد و همچنین از سویی افراد نقشی در ایجاد ثروت عمومی جامعه داشته باشند.

در ادامه این برنامه، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: برای نیل به هدف‌های نو به نو شدن به دو رکن مهم رهبری و یاران او نیازمندیم. در جمهوری اسلامی تحلیل امام (ره) جزء جدای ناپذیر تحلیل انقلاب اسلامی است. جامعه شناسان وقتی به توصیف رهبران می‌پردازند، عنوان می‌کنند که رهبران به نظریه پرداز، بسیج گر و مدیر تقسیم می‌شوند که گاهی یکی از این ویژگی‌ها در افراد وجود دارد. اینکه هر سه ویژگی در یک شخصیت بتواند ظهور و بروز پیدا کند، بسیار در جهان کمیاب است.

وی افزود: امام (ره)، هم بسیج گر بود و هم نظریه پردازی خود را یک دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرده بود و نظریه خود را در حکومت اسلامی شکل داد و در اجرا نیز بسیار موفق بود و امام (ره) از همان روز اول مدیریت خود را به اثبات رساند و توانستند جلوی هرج و مرج‌های مهمی مانند انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و امثال آنها را بگیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به تداوم آن در دوران رهبری مقام معظم (ره) اشاره کرد و گفت: ایشان دنباله رو امام (ره) با همان مختصات و ویژگی‌ها بودند و ایشان بسیار دقیق و هوشمندانه تشخیص دادند که چه زمانی باید بحث گام دوم را مطرح کنند. رهبری زمانی بیانیه گام دوم را مطرح کردند که در اواخر دهه سوم خود، در قالب اینکه باید این روح جدید در جامعه و در کالبد ساختارهای حکومتی دمیده شود.

فرهنگی افزود: تجارت انقلاب روسیه نشان داد که آنها این فکر را نتوانستند به موقع انجام دهند و با شکست رو بهرو شدند. مقام معظم رهبری اکنون نسل جدید را وارد کرده اند و قطعاً آثار و برکات آن معلوم خواهد شد.

وی تصریح کرد: بواسطه جنگ توانستیم پیام مظلومیت مردم ایران را به گوش مردم دنیا برسانیم و اعتماد به نفس خود را معرفی و ارزش‌های خود را بازیابی کنیم. لذا، جنگ باعث شد تا گامی به جلو برداریم و شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی، شهید باکری، همت و سایر بزرگان همه در جریان جنگ تبدیل به شخصیت‌هایی شدند که آینده انقلاب اسلامی را تضمین کردند. یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد بنیه دفاعی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: توسعه علمی که بعد از انقلاب در کشور رخ داد توسعه‌ای است که می‌تواند تبدیل به یک مدل شود و به عنوان یک الگو قرار بگیرد. بردن آموزش‌های سواد آموزی و نظایر آن به دور افتاده‌ترین نقاط کشور و با سواد کردن اکثریت ملت ایران در کنار بردن آموزش‌های عالی به اقصی نقاط کشور و تربیت اساتید برای عملیاتی کردن آموزش‌ها از توسعه‌های کمی به شمار می‌آید که از نظر کیفی نیز جزو کشورهایی هستیم که در تولید علم در جایگاه خوبی قرار گرفته ایم اما به این معنی نیست که به نقد آن نپردازیم و نقاط ضعف آن را بازگو نکنیم.

فرهنگی بیان کرد: مجالس در دوره‌های اخیر مدام بر مهارت آموزی تاکید داشتند و تاسیس سازمان مهارت را تکلیف کردند و به حمایت موضوعات مهارتی پرداختند و در این خصوص بودجه‌های گسترده‌ای را مشخص کردند امادررابطه با اینکه این حوزه‌ها با همدیگر ارتباط برقرار کنند که مستقیماً آثار آن در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اقدامات و اجرا نمود پیدا کند، دچار خلاء و ضعف هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه صنعت و معدن در حال گسترش فوق العاده ای هستیم، با اینکه بعضی از واحدها نیمه تعطیل شدند منتهی میزان هدایت سرمایه گذاری ها به سمت تولیدات صنعتی و شهرک‌های صنعتی و ایجاد واحدهای تولیدی بیش از گذشته شده است و این خبر حاکی از حمایت‌هایی در قوانین مختلف برای مسئله شهرک‌ها و توسعه آنها دارد. اکنون نیز بودجه‌ای که در مجلس مطرح است ده‌ها پیشنهاد در همین حوزه وجود دارد که با تصویب کلیات، پیشنهادات مطرح خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در اشتغال نیز ایده‌های در کشور وجود داشت، اضافه کرد: در برخی از زمینه‌ها که زیرساخت‌های دیگری نیاز است مجلس اقداماتی انجام داد که دولت همراهی نکرد و در نهایت متوقف شد از جمله حمایت از بیکاران متقاضی کار بود که ایده‌ای در مجلس در این خصوص شکل گرفت و تمام مواد آن تصویب شد ولی نتوانستیم به توافق برسیم.

فرهنگی به حوزه مشاغل خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته مشاغل خانگی جزو مشاغل به حساب نمی‌آمد و نظارت و حمایتی در این خصوص صورت نمی‌گرفت. در این راستا مجلس به تصویب قانون پرداخت که دولت نیز در این زمینه همراهی بسیار خوبی داشت.

وی گفت: براساس آمار، نزدیک به دو و نیم میلیون نفر در کشور، کار در منزل را یک شغل می‌دانند و از سوی دولت حمایت می‌شوند.

کد خبر 5136211

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم