استاندار گیلان خواستار حمایت از طرحهای آبزی پروری استان شد


استاندار گیلان خواستار حمایت از طرحهای آبزی پروری استان شد

رشت-ایرنا- استاندار گیلان خواستار استمرار برنامه رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت  از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه آبزی پروری باتوجه به وجود بستر مناسب فنی و تخصصی در استان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع روز دوشنبه در دیدار با دکتر نبی الله خون میرزایی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در زمینه رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان، استمرار این برنامه را در راستای افزایش ذخیره عمومی ماهیان حائز اهمیت خواند.

وی با اشاره به برنامه ریزی های سازمان شیلات و مطالعات انجام شده اشاره و با بیان اینکه ظرفیت تولید ماهی در قفس ۷۸ هزار تن تعیین شده، اظهار داشت: در شهرستان های مختلف استان از شرق تا غرب، مناطقی مشخص شده و لازم است تمهیدات مورد نیاز برای تشویق بیشتر سرمایه گذاران با توجه به توافق صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط زیست، انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت شتاب در روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه شیلاتی از سوی نظام بانکی تصریح کرد: ایجاد پوشش های بیمه ای برای محصولات، تجهیزات و ابزار مورد نیاز در پیشبرد اهداف تسهیل گر موثر است.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس در گیلانگفت: فرآوری محصولات شیلاتی در مسیر دست یابی به بازارهای هدف منطقه و افزایش صادرات گامی موثر است.

زارع همچنین با اشاره به اهمیت تولید خاویار و ارزش این محصول به لحاظ ارزی و سرمایه ای، خواستار فراهم سازی زمینه حضور سرمایه گذاران در این بخش شد.

نماینده عالی دولت در گیلان حمایت از سرمایه گذاری در حوزه آبزی پروری دریایی را موجب ترغیب و تشویق بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از منابع صندوق توسعه ملی به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی در قفس و نیز آبزی پروری باتوجه به وجود بستر مناسب فنی و تخصصی، رونق این بخش را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، گیلان با ۵۳ سال سابقه ، از استان‌های پیشرو در آبزی پروری است .چهار هزار و یکصد مزرعه گرمابی تولید بچه ماهی، ۳۵۶ مزرعه سردآبی، ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری و ۳۶۹ مزرعه در راستای مشاغل خانگی در گیلان وجود دارد که از این تعداد شش مزرعه تکثیر ماهیان گرمابی، ۱۱ مزرعه تکثیر ماهیان سردابی، شش مزرعه تکثیر ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار بچه ماهی را تشکیل می دهد .سه رودخانه و دو جایگاه تعاونی صید پره وظیفه تکثیر طبیعی بچه ماهی را برعهده دارند و همچنین شیلات گیلان با احداث استخر در حاشیه رودخانه و استفاده از بستر رودخانه، بچه ماهی را وارد رودخانه می کند تا با هدف تکثیر طبیعی و مشارکت جامعه بهره بردار در بستر رودخانه تکثیر طبیعی را انجام داده و شیلات فقط وظیفه حفاظت از آن را برعهده داشته باشد.

در حوزه آبزی پروری گیلان حدود ۵۰ هزار تن انواع ماهی سردآبی و گرمابی تولید و در حوزه صید نیز حدود ۱۲ هزار تن کیلکا ماهیان و ماهیان استخوانی صید می شود.شیلات گیلان با تولید دو میلیون بچه ماهی خاویاری وظیفه بازسازی ۵۰ درصد از ذخائر ماهیان خاویاری استان های شمالی کشور را برعهده دارد .

گیلان با دارا بودن ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری رتبه اول را در کل کشور به خود اختصاص داده و علاوه بر آن در حوزه تولید ماهیان گرم آبی نیز رتبه نخست کشوری از آن شیلات گیلان است.

شیلات گیلان سالانه حدود ۴۰۰ میلیون عدد لارو تولید می‌کند که از این تعداد حدود ۸۰ میلیون به بچه ماهی تبدیل می شود اما با توجه به اینکه نیاز استان کمتر از ۳۰ میلیون عدد بچه ماهی است، مابقی بچه‌ ماهی های گرمابی به استان های دیگر صادر می شود.

۱۷۰ مزرعه پرورش ماهی زینتی آکواریومی و قرمز با قابلیت تولید ۳۲ میلیون قطعه بچه ماهی داریم که علاوه بر تامین نیازهای داخل استان ، ماهی قرمز به سایر استان ها نیز صادر می شود.

هفت پهنه آبی در مساحت ۲۷ هزار هکتار با ظرفیت ۷۵ هزار تن تولید برای پرورش ماهی در قفس در گیلان وجود دارد و ۲۰ موافقت اصولی برای تولید ۳۵ هزار تن جهت جذب سرمایه گذاران متقاضی اخذ شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی