چرا دچار لکه بینی می zwnj;شویم؟


چرا دچار لکه بینی می zwnj;شویم؟

سلامت نیوز: لکه بینی می تواند نگران کننده باشد و اغلب اوقات وقتی به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است به شما بگوید که این مسئله طبیعی است. اما ما در اینجا دلایل بروز این مشکل در برخی زنان را آورده ایم. با ما همراه باشید... به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، طبق گفته انجمن متخصصین زنان و زایمان، تقریباً همه زنان لکه بینی را در برهه ای از...

سلامت نیوز: لکه بینی می‌تواند نگران‌کننده باشد و اغلب اوقات وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است به شما بگوید که این مسئله «طبیعی» است. اما ما در اینجا دلایل بروز این مشکل در برخی زنان را آورده‌ایم. با ما همراه باشید...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، طبق گفته انجمن متخصصین زنان و زایمان، تقریباً همه زنان لکه بینی را در برهه‌ای از زندگی خود تجربه خواهند کرد. اما چگونه متوجه شوید که لکه بینی شما نگران‌کننده است؟ و چگونه می‌توان آن را متوقف کرد؟
لکه‌بینی می‌تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. لکه بینی در اصطلاح پزشکی به عنوان «خونریزی که به مراقبت بهداشتی نیاز ندارد» تعریف می‌شود. اما این مسئله می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. «اولین و بارزترین آن‌ها لکه‌های خونی است که با پاک کردن یا روی محافظ بهداشتی یا لباس زیر مشاهده می‌شوند». گاهی اوقات لکه بینی باعث ترشح قهوه‌ای می‌شود (فکر می‌کنیم خون کهنه به همراه تولید طبیعی مخاط است)، که می‌تواند با عفونت اشتباه گرفته شود، اما معمولاً با هیچ بو یا نشانه‌ی دیگری همراه نیست.

در ادامه دلایل احتمالی لکه بینی و آنچه در مورد آن طبیعی است را به اشتراک گذاشته‌ایم:

مراقب لکه بینی‌هایی باشید که می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای برای STD (بیماری‌های مقاربتی)، سرطان دهانه رحم (لکه بینی همراه با درد)، عفونت (همراه با تب یا ترشح)، بارداری، سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشند

1. لکه بینی به دلیل استفاده از IUD است
به گفته یکی از متخصصین زنان: IUD های هورمونی مانند میرِنا، جِی‌دس یا محصولات جدیدتر مانند کایلینا (IUD با دوز هورمونی پایین که تا پنج سال قابل استفاده است)، خونریزی را تا حدی با نازک شدن پوشش رحمی کنترل می‌کند. پروژستین‌ها از رشد خارج از کنترل آستر داخلی رحم جلوگیری می‌کنند؛ اما ممکن است این هورمون کارش را بیش از حد خوب انجام دهد و بنابراین آستر رحمی کمی ناپایدار شده و فرو بریزد. این امر می‌تواند به پریودی تبدیل شود که بسیار سبک است و به عنوان لکه بینی در نظر گرفته می‌شود. پیگیری چرخه قاعدگی به شما کمک خواهد کرد. برای بعضی از خانم‌ها، به ویژه آن‌هایی که قبل از IUD دوره‌های سنگین قاعدگی داشتند، به جای دوره سنگین، لکه بینی نامنظم یا لکه بینی با جریان کمتری را تجربه می‌کنند. زنان باید جوانب مثبت و منفی لکه بینی را نسبت به دوره‌های قبلی بسنجند، به خصوص اگر دوره‌های سنگین یا دردناک داشته‌اند.

2. این مسئله به خاطر همان ورزشی است که انجام می‌دهید
دلیل اینکه برخی زنان پس از مقاربت یا ورزش شدید دچار لکه بینی می‌شوند این است که اصطکاک دهانه رحم باعث ایجاد بعضی تحریکات می‌شود. زنانی که در حال انجام تمرینات سخت جدید هستند و به سرعت لاغر می‌شوند نیز ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی دچار لکه‌بینی شوند. سوزاندن سلول‌های چربی و کاهش وزن می‌تواند موجب آزاد شدن استروژن‌ها در بدن شود و از آنجا که سلول‌های چربی به تولید برخی هورمون‌های جنسی کمک می‌کنند، کاهش وزن مداوم می‌تواند باعث کاهش سطح استروژن بدن گردد. اگر خانمی بیش از حد وزن کم کند، ممکن است پریودی او متوقف شود و لکه بینی رخ دهد. در این وضعیت، شما باید به دکتر خود مراجعه کنید.

3. استرس دارید
استرس در لکه بینی و تغییرات چرخه قاعدگی نقش پیچیده‌ای دارد. احتمالاً افزایش کورتیزول (ناشی از استرس) بر سیستم سیگنالینگ بدن اثر می‌گذارد و تغییر در هورمون‌ها باعث لکه بینی می‌شود.

4. دچار اکتروپیون یا پولیپ هستید
اگر لکه بینی قابل توجه یا آزاردهنده‌ای دارید، مراجعه به پزشک لازم است. پولیپ‌ها تومورهای کوچکی در دهانه رحم هستند که در اثر تماس می‌توانند خونریزی کنند. آن‌ها خوش‌خیم می‌باشند اما در صورت آزاردهنده بودن می‌توانند برداشته شوند. اکتروپیون یک وضعیت طبیعی است که در آن سلول‌های غده‌ای، آن‌هایی که شبیه پوشش رحم هستند، در دهانه رحم برجسته هستند. آن‌ها در صورت سوراخ شدن می‌توانند به راحتی خونریزی کنند. در بعضی از مراکز [پزشکی] می‌توان از نیتروژن مایع برای منجمد کردن اکتروپیون استفاده کرد تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

5. سطح پروژسترون و استروژن‌تان متعادل نیست
در اغلب موارد لکه بینی می‌تواند نشانه‌ای از کاهش سطح هورمون‌ها باشد. کمی لکه بینی در پیرامون زمان تخمک‌گذاری، دو هفته قبل از سر رسیدن پریودی، مربوط به تغییر هورمون‌ها، طبیعی است. زنانی که از لکه بینی آزار می‌بینند می‌توانند با پزشک خود در مورد گزینه‌های رفع این مشکل صحبت کنند. رایج‌ترین گزینه امتحان یک قرص ضدبارداری است که غالباً از پروژسترون است و به ایجاد ثبات در لایه داخلی رحم کمک می‌کند. مطالعات زیادی در مورد مکمل‌هایی که می‌توانند به کنترل لکه بینی [مربوط به هورمون] کمک کنند، انجام شده است. متأسفانه، در حالی که مطالعات کوچک نویددهنده هستند، اما بیشتر مطالعات در مقیاس بزرگ هیچ فوایدی برای مکمل‌های ویتامین B، ویتامین C یا آهن نشان ندادند.

6. لکه بینی ناشی از قرص‌های ضد بارداری شما است
در هر موردی که یک خانم در حین مصرف قرص، IUD مسی یا هورمونی، مانند میرنا، کایلینا از انواع جی‌دس، لکه بینی را تجربه کند، می‌توان دلیل این مشکل را همین موارد دانست.

7. باردار هستید
ممکن است برخی زنان تجربه یک خونریزی لانه گزینی را، زمانی که بارداری اتفاق می‌افتد، داشته باشند. هر قاعدگی نامنظم یا خونریزی نیاز به انجام تست بارداری دارد. خونریزی‌های لانه گزینی همچنین دلیل اصلی لکه بینی در زنانی که بارداری برایشان دور از انتظار است و آن را با پریودی اشتباه می‌گیرند، است.

8. نزدیک دوران یائسگی هستید
یائسگی زمانی برای تحول است که می‌تواند ۵ تا ۱۰ سال قبل از توقف پریودی، آغاز شود. برخی زنان لکه بینی را تجربه می‌کنند زیرا ماهیانه یک تخمک آزاد نمی‌کنند، بنابراین بدنشان پریودی طبیعی را تجربه نخواهد کرد. سایر زنان، چنان که سطح هورمون‌هایشان افت پیدا می‌کند، همان‌طور که پوشش رحم به حالت خواب می‌رود، ممکن است خونریزی خفیف یا لکه بینی را تجربه کنند. در یک زن جوان سالم، لکه بینی نشانه هشدار یائسگی نیست.

خب حالا چه کنیم؟
اگر لکه بینی به ندرت رخ می‌دهد و هیچ علامت هشداری وجود ندارد، ملاقات با پزشک ضرورت ندارد. پریودی‌های نامنظم گاه‌به‌گاه و لکه بینی‌های جداگانه طبیعی هستند، اما چند بیماری مرتبط با لکه بینی وجود دارد که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
توصیه متخصصین چیست؟ در جستجوی الگوها باشید. لکه بینی‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتند و در چه نقطه‌ای از سیکل قاعدگی‌تان رخ می‌دهند. به داروی جدیدی که در حال مصرف آن هستید، یا هر چیز دیگری که در شیوه زندگی شما تغییر کرده است و ممکن است بر آنچه در رحم می‌گذرد تأثیر بگذارد، توجه کنید.

خلاصه
1. در بیشتر موارد، لکه‌بینی‌های گاه‌به‌گاه جای نگرانی ندارد.
2. برای برخی از خانم‌ها طبیعی است که در آغاز یا انتهای یک دوره قاعدگی، لکه بینی داشته باشند.
3. لکه بینی در چند ماه اول استفاده از هرگونه کنترل‌کننده بارداری، از جمله قرص و IUD معمول است.
4. مراقب لکه بینی‌هایی باشید که می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای برای STD (بیماری‌های مقاربتی)، سرطان دهانه رحم (لکه بینی همراه با درد)، عفونت (همراه با تب یا ترشح)، بارداری، سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشند.
5. سیگار کشیدن میزان لکه بینی را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس