واکنش علی کفاشیان به شایعه دخالت نهادهای غیرفوتبالی در انتخابات فدراسیون فوتبال


واکنش علی کفاشیان به شایعه دخالت نهادهای غیرفوتبالی در انتخابات فدراسیون فوتبال

علی کفاشیان ، رئیس سابق فدراسیون فوتبال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست این فدراسیون در مصاحبه ای مفصل از شرایط برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال گفت و هچنین به شایعه ورود نهادهای غیرفوتبالی به انتخابات نیز واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. نوشته واکنش علی کفاشیان به شایعه دخالت نهادهای غیرفوتبالی در انتخابات فدراسیون فوتبال اولین بار در پارس...

واکنش علی کفاشیان به شایعه دخالت نهادهای غیرفوتبالی در انتخابات فدراسیون فوتبال

علی کفاشیان : نمی‌توانیم بگوییم دموکراسی نیست ؛ شورایی هستند که تشخیص می‌دهند افراد صلاحیت دارند یا خیر
نویسنده : خبر گزاری پارس فوتبال دات کام
تعداد نظرات کاربران : ۰ نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵
واکنش علی کفاشیان به شایعه دخالت نهادهای غیرفوتبالی در انتخابات فدراسیون فوتبال

علی کفاشیان ، رئیس سابق فدراسیون فوتبال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست این فدراسیون در مصاحبه ای مفصل از شرایط برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال گفت و هچنین به شایعه ورود نهادهای غیرفوتبالی به انتخابات نیز واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

به گزارش پارس فوتبال، علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران معتقد است که حمایت وزارت ورزش از کاندیداهای ریاست فدراسیون، موجب شکست آن ها در کارزار انتخاباتی می‌شود.

علی کفاشیان در سال ۱۳۸۶ به فوتبال ایران معرفی شد؛ زمانی که خبر انتخابش به عنوان ریاست فدراسیون، به عنوان مدیر سابق در رشته دوومیدانی در رسانه ها منتشر شد تا اهالی این رشته، ورود یک غیرفوتبالی را دوباره تجربه کنند. اما از آن سال ها زمان زیادی سپری شده و کفاشیان پس از دو دوره ریاست و یک دوره نایب رییسی در ساختمان واقع در خیابان سئول، یک مدیر فوتبالی تمام عیار شده است. به طوری که خودش می‌گوید از سوی نامزدهای مختلف مورد مشورت قرار می‌گیرد.

کفاشیان در مصاحبه ای از انتخابات فدراسیون آغاز کرد و به موضوع رد صلاحیت ها رسید و همچنین درباره ورود علی کریمی نظر خود را گفت و به چالش های رییس بعدی فدراسیون نیز پرداخت.

آقای کفاشیان قرار است انتخابات فدراسیون در اسفندماه برگزار شود. چه نظری درباره آن دارید؟

انتخابات فدراسیون بعد از حدود یک سال و سه ماه نهایتا با چالش سنگین در رابطه با اصلاح اساسنامه و اصلاح آیین نامه انتخابات بود، صورت می‌گیرد و بازهم جای خوشحالی است که الان صلاحیت کاندیدا بررسی می‌شود. خوشبختانه اعضای مجمع افرادی هستند که دانش و آگاهی کافی نسبت به فوتبال دارند و کسانی که کاندیدا شده اند هم که اگر غریبه باشند اعضای مجمع نگاهی به آن‌ها نمی‌کنند اما بقیه که اکثرا سابقه در کار فوتبال داشته اند، اعضای مجمع شناخت دارند و من امیدوارم که بعد از انتخابات فدراسیون هیئت رئیسه را تشکیل دهند و با برنامه ریزی کار را پیش ببرند. قطعا ما با انتخاب شدن اعضای هیئت رئیسه که باید آدم های واجد شرایط باشند که در مواقع لازم به فوتبال کمک کنند. اینجا جایی نیست که کسی بخواهد از نمد کلاهی برای خودش بدوزد و اهداف خودش را دنبال کند. چون در نهایت تصمیمات اجرایی را باید آن ها رویش صحه بگذارند تا رئیس فدراسیون با نفراتش آن را اداره کند. ما کارهای سختی در فوتبال داریم، شکایت بین المللی، مسئله سرمربی، کمبود بودجه، تیم های پایه و… . البته کرونا هم باعث شد که یک سال فدراسیون و فوتبال در رکورد باشد اما الان قطعا هیئت رییسه جدید باید بیاید برای کادرفنی تیم بزرگسالان برنامه ریزی کند. مهم ترین هدفی که الان به آن نزدیک هستیم، حضور در مقدماتی جام جهانی و عبور از آن است.

درباره جام جهانی گفتید و حتما می‌دانید که شرایط ایران در مرحله گروهی خیلی خوب نیست. نظرتان در این زمینه چیست؟

ما کار سختی داریم اما اگر نتوانیم از این مرحله عبور کنیم دوباره فدراسیون در چالش خواهد بود. یک و نیم سال ما چالش اساسنامه داشتیم، بعد هم خواهیم داشت که یک گروه روی اساسنامه کار کنند و آن را به مجلس ببرند و چیزی که فیفا خواسته را اجرا کنند. بحث فوتبال ساحلی، تیم های پایه و… هم خواهد بود و از همه مهم ترین بحث چالش های مالی است که باید فکر آجلی برای آن شود. اگر از این بحران عبور کنیم، فوتبال می‌تواند به سر منزل مقصود برسد. روزهای سختی در فوتبال خواهیم داشت و امیدواریم هیئت رئیسه و نفرات شجاع آن از این چالش بتوانند عبور کنند.

یک مسئله دیگر که به شدت مورد توجه قرار گرفته، موضوع رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است. نظرتان در این زمینه چیست؟

زمان ما هم رد صلاحیت وجود داشت. زمان انتخابات افراد می‌آیند مدارک خود را می‌دهند، بعد بررسی می‌شود و می‌بینند مثلا از ۱۰ موردی که باید داشته باشند، ۸ مورد را دارند و رد می‌شوند. بعد می‌روند آن را کامل کنند یا اعتراض کنند که این مرحله در فدراسیون صورت می‌گیرد. بخش بعدی هم به حراست مربوط است که به بخش دیگری می‌روند تا مشخص شود که آیا صلاحیت کار را از نظر سوابقی که داشته اند، برای کار در فدراسیون فوتبال دارند یا خیر. این ها اگر صورت بگیرد، مشخص می‌شود که چه نفراتی حضور خواهد داشت.

برخی می‌گویند ورود نهادهای غیرفوتبالی ممکن است فدراسیون را در آستانه تعلیق قرار دهد. آیا واقعیت دارد؟

به نظر من اینطور نیست و در تمام کشورها اگر یک سری افراد، سوابق ویژه خارج فوتبالی داشته باشند، امکان کار را نخواهند داشت. آن ها هم مراجعی هستند که مسائل فوتبالی را نمی‌بینند و مسائل غیرفوتبالی را می‌بینند. جاهای دیگر هم به همین شکل است؛ مثلا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰ نفر کاندیدا می‌شوند اما ۶ نفر در نهایت تائید می‌شوند. نمی‌توانیم که بگوییم دموکراسی نیست. به هر حال شورایی هستند که تشخیص می‌دهند که افراد صلاحیت دارند یا خیر. آن روز دیدم افرادی آمدند که اصلا نمی‌دانستند فوتبال چیست.

قبلا هم خیلی ها می‌آمدند و رییس می‌شدند اما فوتبالی نبودند. همینطور است؟

خیلی ها به خاطر اهداف و مسائل دیگر می‌آیند و امیدوارم آن ها نتوانند به فوتبال نفوذ پیدا کنند. باید عشق به فوتبال و کمک به کار فوتبال باشد.

شما در دوره دوم یک کشمکش انتخاباتی هم با نماینده وزارت ورزش و جوانان یعنی آقای قریب داشتید. درست است؟

بالاخره آن موقع وزارت ورزش وقت نظرش روی کسی دیگر بود و من هم از قبل گفته بودم که نظرتان روی شخص دیگری است، چند ماه زودتر بگویید که بیاید فعالیت کند و خودش را نشان دهد و اصلا فردی باشد که اعضای مجمع قبولش کنند. اما این اتفاق نیفتاد، نفر معرفی کردند و من هم در مجمع گفتم که نظر وزارت ورزش روی این فرد است. اما اصولا در مجمع اینطور است که نفراتی که دولت رویش دست بگذارد رای نمی‌‍آورند. شاید ۱۰-۱۵ نفر رای بدهند اما انتخاب نمی‌شوند. الان هم همینطور است، البته به نظرم وزارت ورزش عاقلانه برخورد کرده که کسی را معرفی نکرده.

خیلی ها می‌گویند آقای کیومرث هاشمی نماینده وزارت ورزش است و اتفاقا شما هم به او مشورت داده اید. همینطور است؟

همه کاندیدا آمدند با من صحبت کردند و لطف داشتند و اجازه خواستند، من هم گفتم که انتخابات آزاد است. ممکن است یک سری افراد بگویند که ما به چه کسی رای بدهیم؟ در حالی که خودش انتخاب کرده و فقط می‌خواهد نظر من را بدانند. در حالی که اینطور نیست و رای ها مخفی داده می‌شوند و نظر من هم روی کسی تاثیر نمی‌گذارد. همین الان خود وزارت ورزش ارتباطی با آقای کیومرث هاشمی ندارد و او حتی مشاور هم نیست. همین که وزارت ورزش ورود نکرده که شاید به خاطر آخرهای دولت باشد یا هرچیز دیگری، یک موفقیت و نگاه عاقلانه است. چون کسی که وزارت از او حمایت کند، رای نمی‌آورد.

شما روند انتخابات را چگونه می‌بینید؟

خیلی ها بوده اند که کار کرده اند و توانمندی دارند و فوتبال را می‌شناسند و شهامت حضور در انتخابات را هم داشته اند و این مجمع است که می‌تواند انتخاب کند که چه کسی بهترین است.

به نظرتان چالش های رییس بعدی چه خواهد بود؟

باید مسائل گذشته را حل کنند و همچنین مسائل آینده که دو نکته مهم خواهد بود. در گذشته هم کمبود بودجه و پرونده ویلموتس بوده که روی کار فدراسیون اثر گذاشته است. همچنین در تیم های پایه هم گرفتاری هایی برای فدراسیون فوتبال وجود داشته که باید روی آن برنامه ریزی کنند.

علی کریمی هم در این انتخابات نامزد شده است. در این زمینه چه نظری دارید؟

به نظر من همین که ایشان جلو آمده و کاندیدا شده، خیلی خوب است. تمایل خودش را نشان داده که فدراسیون را اداره کند، یک سری افراد هم هستند که قبلا در فدراسیون بودند و یک سری دیگر هم قبلا در جاهای دیگر کار کرده اند. یکی آمده که سابقه ورزشی در باشگاه داشته و یکی هم آقای کریمی که سابقه خوب فوتبالی داشته است. به هر حال جمع جمع است و اعضای مجمع باید تشخیص بدهد که چه کسی رئیس شود. اما من امیدوارم که هرکسی رئیس شد، همه دست به دست هم بدهند حمایت کنند تا فوتبال ما سروسامان بگیرد.

یک گمانه زنی این است که روسای قبلی امکان لابی با هیئت ها برای گرفتن رای آن ها را دارند. نظرتان چیست؟

هیئت ها یک سوم مجمع را تشکیل می‌دهند. هیئت ها تاثیر پذیری را دارند، البته آن ها انتخابی هستند و انتصابی نیستند که مثلا رئیس فدراسیون آن ها را انتصاب کنند. باشگاه ها هم که یک سری خصوصی هستند و صاحب باشگاه نظر خاص خودش را دارد. اما مثلا باشگاه هایی مثل پرسپولیس و استقلال روسایشان انتصابی از سوی دولت هستند. این که می‌گویند هیئت ها طرف کسی هستند به این خاطر است که مثلا الان اصفهان ۶ رای دارد، ممکن است باشگاه ها با هیئت فوتبال بنشینند و صحبت کنند و به کسی رای بدهند. این است که می‌گویم اتحادشان مهم است وگرنه یک رای هیئت فوتبال اهمیت ندارد. لابی در استان ها مهم است.

مثلا در رسانه ها بوده که پنجره نقل وانتقالاتی یک باشگاه را باز کرده اند به شرطی که تمام رای هایش را به یک نفر خاص بدهد. درست است؟

من خبری از موضوع این تیم خبر ندارم اما بعید می‌دانم چنین معامله ای انجام شود چون رای ها مخفی است. آقای حسین فکری را حتما می‌شناسید یک زمانی همان موقع که آقای دادکان هم بودند، برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا شده بودند و رفتند با هیئت ها صحبت کردند و آن ها گفتند تو فوتبالی هستی و ما رای را به تو می‌دهیم اما زمانی که انتخابات انجام شد، ایشان یک رای هم نیاورد. همه ناراحت شدند که حتی یک رای هم نیاورد که می‌رفتند می‌گفتند آقا ما به تو رای دادیم! این ها هست و چنین کارهایی می‌کنند اما معلوم نیست که کسی رای بدهد یا نه. اگر همچین حرف هایی هم باشد به نظرم درست نیست.

سوال آخر این که آیا شما و آقای مهدی تاج از شخص خاصی حمایت می‌کنید؟

آقای تاج را نمی‌دانم اما من ناظر هستم و اگر کسی مشاورتی خواست می‌دهم و این کلی است. اعضای مجمع عاقل هستند و بهتر می‌دانند که چه کسی را انتخاب کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال ملی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید