ساخت 24 هزار متر مربع فضای آموزشی خراسان جنوبی در یک سال


ساخت 24 هزار متر مربع فضای آموزشی خراسان جنوبی در یک سال

بیرجند - ایرنا - ساخت مدرسه در خراسان جنوبی با توجه به کمبود کلاس درس استاندارد در این استان همچنان ادامه دارد و فقط در یک سال گذشته 24 هزار متر مربع به فضاهای آموزشی استان اضافه شده است.

به گزارش ایرنا با وجود اینکه خراسان جنوبی همچنان نیازمند توسعه و دستیابی به میانگین کشوری در برخی حوزه‌ها است اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در ۱۶ سال بعد از تاسیس این استان، روند جهشی را در ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها به خود دیده و مدرسه‌سازی یکی از این موارد است.

افزایش جمعیت، خشکسالی متوالی، مهاجرت به شهرها به ویژه مرکز استان، پهناور بودن خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت در کنار محدودیت‌های اعتباری، خدمات‌رسانی را دشوار و پرهزینه کرده اما هیچ‌گاه متوقف نکرده است و هر روز خبری از تکمیل یا کلنگ‌زنی مدرسه‌ای در خراسان جنوبی به گوش می‌رسد.

شهر بیرجند بیشترین کمبود کلاس درس مقاوم و استاندارد را در استان خراسان جنوبی دارد و علت اصلی آن مهاجرپذیری مرکز استان و افزایش جمعیت طی سالیان گذشته عنوان شده است.

در سال‌های اخیر مدرسه‌سازی و تامین فضای آموزشی مورد نیاز در مرکز استان با جدیت دنبال شده و ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس با همراهی خیرین مدرسه‌ساز و راه‌اندازی پویش‌های مختلف همچون «آجر به آجر» و «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» اقدامات قابل توجهی را انجام دادند که ساخت و تکمیل مجتمع آموزشی حیات طیبه (سردار شهید سلیمانی) در شهر بیرجند با ۴۵ کلاس درس برای همه مقاطع تحصیلی از مهمترین آنها است.

ساخت مدرسه در اقصی نقاط استان خراسان جنوبی با همت سازمان نوسازی مدارس و کمک خیرین و در قالب پروژه‌های مشارکتی ادامه دارد به طوری که خشت‌گذاری نخستین مدرسه استان خراسان جنوبی در پویش "آجر به آجر" دی امسال در روستای عشایری پده بید بخش دستگردان شهرستان طبس انجام شد.

این دبستان دو کلاسه اولین مدرسه استان است که در طرح آجر به آجر احداث می‌شود و برای احداث آن ۴۰۰ میلیون تومان از محل هدایای ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر از هم استانی‌های شرکت کننده در این طرح هزینه می‌شود.

ساخت ۲۷ فضای آموزشی در یک سال

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از دهه فجر ۹۸ تا دهه فجر ۹۹ بیش از ۲۷ فضای آموزشی با ۲۳ مدرسه و ۱۵۷ کلاس درس در ۱۲ منطقه آموزشی استان احداث شده است.

محمدعلی واقعی افزود: ۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای و تکمیل این تعداد طرح هزینه شده و با افتتاح آنها ۲۲ هزار و ۵۹۷ متر مربع به فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی اضافه شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد فضای آموزشی، ۱۴ مورد شهری و ۹ مورد روستایی است؛ علاوه بر این یک هزار و ۳۷۵ متر مربع فضای جانبی از قبیل ایمن‌سازی مدارس، ورزشی، عمرانی، پرورشی و زیرساختی در مدارس به ارزش چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان احداث شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بهره‌برداری از مجتمع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مدرسه ۱۲ کلاسه امام هادی (ع)، مدرسه قلم، مدرسه فرهنگ و مجتمع حیات طیبه شهرستان قاینات را از مهمترین پروژه‌های دهه فجر امسال ذکر کرد.

وی افزود: کلاس‌های درس استاندارد جایگزین کلاس‌های کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا مهر ۱۴۰۰ تمامی کلاس‌های کانکسی خراسان‌ جنوبی حذف می‌شود.

واقعی گفت: در حال حاضر ۲۲۲ طرح آموزشی در استان با ۶۲۷ کلاس درس و زیربنای ۹۵ هزار متر مربع در دست اجرا است که برای تکمیل و تجهیز نیازمند ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: کمبود ۷۶۵ کلاس درس در خراسان جنوبی موضوع قابل توجهی است که امیدواریم با استفاده از توان دولت و جذب بیش از پیش خیرین این نیاز رفع شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: مهاجرت بی‌رویه به مرکز استان باعث شده که ۶۰۰ کلاس درس فقط در بیرجند و چهار شهرک اقماری آن شامل دستگرد، حاجی‌آباد، امیرآباد و چهکند کمبود داشته باشیم که قابل توجه است.

وی گفت: در مساکن مهر شهرستان‌ها هم ۱۶۵ کلاس درس مورد نیاز است که این وضعیت در مهرشهر بیرجند مقداری جدی‌تر است.

واقعی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مدارس استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند تصریح کرد: ۱۶ درصد مدارس نیاز به تخریب دارد که امیدواریم در کنار تلاش‌های خوبی که برای مدرسه سازی در سال‌های اخیر صورت گرفته به این موضوع هم نگاه ویژه‌ای شود.

وی افزود: اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی تمام تلاش خود را برای تامین فضای آموزشی استاندارد انجام داده که امیدواریم با توجه بیشتر خیرین به این بخش بتوان برخی کمبودها را جبران کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۳۸ مدرسه در مرکز استان و ۲ مدرسه در قاین به صورت دونوبت فعالیت می‌کنند.

جذب بیش از ۹۸ میلیارد تومان اعتبار ملی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۸ میلیارد تومان اعتبار ملی را جذب کردیم که ۹۳ میلیارد تومان تخصیص یافته و ‌بقیه هم با تحویل قیر رایگان ۱۰۰ درصد تخصیص می‌یابد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اما در بخش اعتبارات استانی برای تامین کلاس‌های درس نیازمند توجه بیشتری هستیم.

وی اظهار داشت: در بخش اعتبارات ملی طی سه سال گذشته رشد خوبی داشتیم اما افزایش اعتبارات استانی مطلوب نبوده است در حالی که توقع داشتیم اگر ۴۴ درصد رشد در اعتبارات ملی داشتیم همین رشد در اعتبار استانی هم باشد.

وی درباره اعتبارات خیرین گفت: رشد قابل توجهی را در این بخش با وجود شرایط کرونا شاهد بودیم و سال ۹۸ از ۲۸ میلیارد تومان اعتبار تعهد شده ۷۰ درصد محقق شد اما در تعهدات سال جاری بیش از ۴۵ میلیارد تومان تعهدات بوده و ۳۲ میلیارد تومان تاکنون تحقق یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی در پویش‌های "آجر به آجر" و "من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من" حایز رتبه کشوری است؛ یک مدرسه طرح آجر به آجر در استان آماده بهره‌برداری است و یک مدرسه دیگر هم در دست اقدام است.

وی گفت: بیش از ۱۶ هزار خیراندیش در پویش من مادرم داشتیم در حالی که هدف‌گذاری سازمان نوسازی مدارس برای خیراندیشان ۱۵ هزار نفر بوده و افزایش می‌یابد.

۱۵۷ کلاس درس تحویل می‌شود

چاوشان بیان کرد: ۲۷ پروژه آموزشی در این استان با ۱۵۷ کلاس درس همزمان با دهه فجر امسال به طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی افزود: ۱۵۰ کلاس درس از کلاس‌های آماده بهره‌برداری، مشارکتی و خیرساز است که حدود ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آنها هزینه شده است.

وی گفت: این پروژه‌ها دارای ۶۴ میلیارد تومان اعتبار ملی، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و بقیه کمک خیرین بوده که در ۲۴ هزار متر مربع زیربنا ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بهره‌برداری از مجتمع حیات طیبه (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) را از مهمترین پروژه‌های آماده بهره‌برداری در مرکز استان عنوان کرد و گفت: این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه آموزشی شرق کشور تا پایان امسال با حضور وزیر آموزش و پرورش به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی از ۲۲۲ پروژه عمرانی در دست اجرا خبر داد و افزود: ۶۲۷ کلاس درس در این پروژه‌ها مد نظر است که ۶۰۹ مورد مشارکتی است.

وی تصریح کرد: هزینه مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها ۲۳۰ میلیارد تومان است که نیازمند کمک اعتباری هستیم.

چاوشان اظهار داشت: حدود سه هزار آموزشگاه با ۱۰ هزار کلاس درس و ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در استان خراسان جنوبی داریم که میانگین سرانه آموزشی ما ۶.۷ است هرچند تا میانگین استاندارد کشوری که ۸.۳ درصد است فاصله وجود دارد در حالی که باید وضعیت پراکندگی جمعیت استان را هم در نظر داشت.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد کلاس‌های درس استان مستحکم است افزود: ۴۸ درصد کلاس‌ها در حال استحکام‌سازی و ۱۴ درصد تخریبی هستند.

وی گفت: ۳۵ مدرسه در شهرستان بیرجند و پنج مدرسه در قاینات به صورت دونوبت اداره می‌شوند که ۲۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: ۱۰ سایت مسکن مهر داریم که ۱۹۰ کلاس درس فقط در مساکن مهر بیرجند کسری فضای آموزشی وجود دارد و برای هر کلاس درس ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ کلاس درس در سایر شهرستان‌های استان نیاز است تصریح کرد: در زمینه گرمایش استاندارد نیز هزار و ۶۷ کلاس درس باقیمانده‌ است که تا مهر سال آینده به همراه جشن پایان مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی