کرمان، جزو استان های شاخص کشور در پرورش اسب


کرمان، جزو استان های شاخص کشور در پرورش اسب

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: کرمان در زمینه پرورش اسب از استان های شاخص و پیشرو کشور با جمعیت بالا محسوب می شود.

"علی باقری" اظهار کرد: کرمان در زمینه پرورش اسب از استان های شاخص و پیشرو کشور با جمعیت بالا محسوب می شود و در رده سوم قرار دارد.

وی افزود: پرورش اسب در استان کرمان از رونق خاصی برخوردار است بطوریکه بیش از 6506 سر اسب از نژادهای مختلف در حوزه جهاد کشاورزی شمال استان پرورش داده می شود.

باقری تصریح کرد: بیش از نیمی از اسب های موجود از نژاد های بومی است که هویت تایید شده ای ندارند و در شهرستانهای مختلف استان پراکنده اند و تحت عنوان بومی محلی شناخته می شوند.

وی بیان کرد: جمعیت تقریبی این اسب ها 3328 سر است و سایر نژادهای شناخته شده در استان نصف دیگر اسب ها را شامل می شوند که به ترتیب اسب های نژاد عرب ایرانی 870 سر، اسب های نژاد کرد 782 راس، اسب های دره شوری 685 راس، اسب های عرب وارداتی 275 راس ، اسب های ترکمن 218 راس و در مجموع با سایر نژادها (دوخون ) 3178 راس هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بیشترین جمعیت اسب استان در حال حاضر به ترتیب در شهرستان های رفسنجان، کرمان، سیرجان، بم، شهربابک ، زرند و ... پرورش داده می شود.

وی تصریح کرد: بیش از 100 باشگاه در استان در این زمینه فعالیت می کنند که در مسابقات زیبایی اسب رتبه­های برتر کشوری (اول تا سوم ) را دارند و این باشگاه ها عمدتا در شهرستانهای رفسنجان، کرمان و سیرجان فعال هستند.

باقری گفت: قریب به 4000 راس از اسب های استان توسط فدراسیون سوارکاری، انجمن های مرتبط و صندوق بیمه میکروچیپ گذاری شده اند و با توجه به برنامه ریزی های اخیر وزارت جهاد کشاورزی در زمینه شناسایی و هویت گذاری دقیق اسب های کشور این امر به موسسه تحقیقات علوم دامی واگذار شده که در این خصوص گروه های اعزامی از کشور برای نمونه گیری خون، آزمایش و تعیین اصالت به استان سفر کرده و از نمونه های گرفته شده تا کنون 260 راس هویت بخشی و ثبت شده است .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها