تعیین جنسیت فرزندان، چرا و چگونه؟


تعیین جنسیت فرزندان، چرا و چگونه؟

تعیین جنسیت فرزندان از مطالبات همیشگی خانواده‌ها از گذشته تاکنون بوده با این تفاوت که امروزه این خواسته بیشتر جنبه‌های پزشکی یافته و از باورهای غلط گذشته فاصله گرفته است ولی در عین حال امروزه در کنار درمان‌های سنتی، روش های درمانی نوین نیز به کمک تحقق این مهم آمده است.

دکتر «سید مهدی کلانتر» عضو هیت علمی مرکز تحقیقات درمانی ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به علل گرایش جامعه به تعیین جنسیت نوزادان قبل از تولد اشاره و اظهار می‌کند: یکی از این علل مربوط به لزوم ایجاد تعادل جنسیتی خانواده در خانواده‌های دارای فرزندان در یک جنسیت است.

وی از بیماری‌های وابسته به جنس مانند هموفیلی نیز به عنوان یکی از دیگر دلایل نیاز به تعیین جنسیت فرزندان یاد می‌کند و می‌گوید: به منظور جلوگیری از بیماری‌های وابسته به جنس، تعیین جنسیت فرزندان مورد اهتمام برخی خانواده‌ها قرار می‌گیرد که البته درمان‌های خارج از رحم، این امکان را فراهم کرده است.

کلانتر با بیان این که در تعیین جنسیت عوامل متعددی مانند دیدگاه‌های مذهبی، قوانین و سیاست‌گذاری‌های هر کشور نیز تاثیرگذار هستند، می افزاید: بسیاری از مراکز درمانی در کشور ایران نیز بنا به درخواست‌های غیرپزشکی و اجتماعی از انجام فرایند درمانی مربوط به تعیین جنسیت خودداری می‌کنند.

وی با بیان این که برخی خانواده‌ها برای تعیین جنسیت از طریق تغذیه اقدام می‌کنند، می‌گوید: رژیم غذایی یکی از روش‎ های مورد تایید و دارای صبغه در طب سنتی چینی و ایرانی است که شانس تاثیر آن ۵۰ درصد است.

وی با بیان این که شانس درمان‌های پزشکی از جمله لقاح خارج از رحم در تعیین جنسیت فرزندان بسیار زیاد است، تصریح می‌کند: رژیم درمانی، شست‌وشوی اسپرم و لقاح خارج از رحم از مواردی است که برای تعیین جنسیت فرزندان به کار گرفته می‎شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که تمام روش‌های مربوط به تعیین جنسیت و همچنین باروری باید با نظارت پزشک معالج انجام شود، تصریح می‌کند: حتی در روش رژیم درمانی نیز باید برای جلوگیری از عوارض کمتر و نتیجه مطلوب، پزشک معالج بر روند درمان نظارت کند.

وی به دیدگاه اشتباه برخی از افراد نسبت به بی‌عارضه بودن روش‌های رژیم درمانی و استفاده از گیاهان دارویی اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد: ریشه تمام داروهای شیمیایی امروز نیز گیاهان دارویی و ترکیبات این گیاهان است، پس قطعا ممکن است مصرف بدون نظارت پزشک برای فرد، مشکلاتی را به وجود بیاورد.

دکتر کلانتر به روش‌ درمانی لقاح خارج از رحم اشاره و خاطرنشان می‌کند: این روش درمانی در ۱۰ مرکز درمانی کشور انجام می‏‌شود و در صورتی که زوج، کاندید مناسبی برای این روش باشند، خدمات به آن‌ها ارائه می‎شود.

وی با بیان این که این روش‌ها شانس باروری را در افراد افزایش می‌دهند، می‌گوید: لذا علاوه بر تعیین جنسیت، این روش‌ها در باروری افراد نابارور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی امکان چندقلو زایی در آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد معتقد است که به علت محسوس نبودن این اقدامات و با توجه به اجرای عمده این فرایند به واسطه نیازهای پزشکی، این اقدامات نمی‌تواند در بهم زدن نسبت‌های جنسی جمعیت تغییر محسوسی داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!