نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی اراک به بهره‌برداری رسید


نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی اراک به بهره‌برداری رسید

نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اراک به بهره‌برداری رسید.

استاندار مرکزی چهاردهم بهمن ماه در جریان افتتاح پروژه های دهه فجر شهرستان اراک، اظهار کرد: خوشبختانه تولید برق از انرژی خورشیدی طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما از طرفی در دو تا سه سال اخیر هزینه ها به دلیل افزایش قیمت ارز بالا رفته و این فناوری نیز وابستگی بالایی به ارز دارد.

سید علی آقازاده افزود: تولید سلول های خورشیدی و صفحات سولار در استان مرکزی و در شهرستان خمین به صورت آزمایشی در حال انجام است و امیدواریم تا تابستان آینده به تولید انبوه برسد، مسلما این امر هزینه های سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی شرایط تابش تابستان مطلوب است و می توان از این ظرفیت جهت سرمایه گذاری استفاده کرد، گفت: امروز ۱۷۴ پروژه شرکت توزیع برق استان مرکزی به ارزش بیش از ۵۶ میلیارد تومان افتتاح می شود.

استاندار مرکزی با اشاره به روند پیگیری و اجرای پروژه ها در شرکت برق، این مهم را مطلوب و ناشی از مدیریت صحیح، روان و علمی دانست و گفت: این نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی با حدود یک میلیارد تومان اعتبار بدون دریافت یک ریال تسهیلات سرمایه گذاری به انجام رسیده است و آمادگی تولید ۱.۵ مگاوات انرژی خورشیدی را دارد. ما نیز در استان آماده تامین زمین و حمایت از این سرمایه گذار هستیم.

به گزارش ایسنا، در این آیین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز با اشاره به افتتاح ۱۷۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۶۳ میلیارد ریال در استان، افزود: براساس این پروژه‌ها ۱۶ هزار مشترک از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند و از این تعداد ۲۵۱ انشعاب صنعتی به میزان ۶۶ مگاوات به شبکه برق متصل شده اند.

محمد اله‌داد با تاکید بر اینکه برق دار شدن این تعداد مشترک صنعتی در اراک، ساوه و زرندیه در یک سال در استان بی سابقه است، گفت: ۳۷۵ پست هوایی و زمینی در قالب این پروژه‌ها برق‌دار شده است، همچنین امسال ساماندهی شبکه برق فرسوده فشار ضعیف با جایگزین کابل خودنگهدار به انجام رسید.

وی تصریح کرد: با تبدیل شبکه سیمی مسی به شبکه کابل خودنگهدار، عملا خاموشی‌ها و تلفات شبکه و نیاز به درخت بری کمتر می شود و تاکنون ۵۵ درصد از ۷ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف به کابل خودنگهدار تبدیل شده است. بناست تا پایان سال ۱۴۰۱ شبکه سیمی فشار ضعیف نداشته باشیم.

اله داد با بیان اینکه با افتتاح این تعداد پروژه برای ۳۱۱ نفر اشتغال ایجاد شده است، اظهار کرد: هر کیلووات ساعت برق تولیدی از مازوت و گازوئیل ۹۲۲ گرم آلاینده در محیط منتشر می کند و مسلما پروژه های نیروگاه خورشیدی در شرایط موجود که آلودگی هوا به یک معضل تبدیل شده پروژه هایی بسیار اثربخش هستند.

وی از بهره‌برداری از اولین روستای سبز کشور در آشتیان خبر داد و افزود: در روستای مزرعه نو که 6۵۰ خانوار دارد، ۳۵ خانواده اقدام به نصب پنل خورشیدی به میزان ۳۳۵ کیلوولت کرده اند، در واقع روستا به کمک انرژی خورشیدی و بیش از نیاز خود برق تولید می کند و در این روزهای زمستانی که مجبور به مدیریت مصرف برق بوده و با مشکل سوزاندن مازوت روبرو هستیم، می توان توجه بیشتری به چنین نیروگاه‌هایی داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر