مستندهای کشف شیر برنزی هرمزگان در مرحله گردآوری شدن است


مستندهای کشف شیر برنزی هرمزگان در مرحله گردآوری شدن است

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: مدارک و مستندهای مربوط به محل کشف شیر برنزی فارغان حاجی آباد و نحوه انتقال آن در مرحله گردآوری است.

رضا برومند روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مدارک و مستندهای به روشنی نحوه کشف و انتقال شیر برنزی از فارغان حاجی آباد و سپس بندرعباس و همچنین ارسال آن از اداره کل ارشاد هرمزگان به استان کرمان را بیان خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریی هرمزگان ادامه داد: این گونه به ذهن متبادر می‌شود که چون مدیرکل وقت اداره کل ارشاد هرمزگان اهل کرمان بوده این شیر به آن استان منتقل شده است.

برومند اضافه کرد: مستند شدن نحوه کشف و انتقال شیر برنزی فارغان حاجی آباد که سال ۶۲ انجام شد به حرف و حدیث‌هایی که توسط میراث فرهنگی کرمان مطرح می‌شود خاتمه می‌دهد.

این مقام مسوول بیان داشت: انتظار می‌رود اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان هر چه سریع‌تر دستور صادر شده از سوی وزارتخانه را اجرا کرده و شیر برنزی را به هرمزگان تحویل دهد.

مجسمه شیر برنزی در سال ۱۳۶۲ در زمین‌های کشاورزی روستای بسته فارغان حاجی‌آباد کشف شد. این مجسمه با ۶۲ کیلو وزن مربوط به دوره هخامنشی است. بلندی آن حدود ۴۲ سانتیمتر است و زیر چهار دست و پای آن چهار میخ مخروطی شکل وجود دارد که هشت سانتیمتر بلندی دارد و نشان می‌دهد این مجسمه در یک محل فلزی یا سنگی، استوار بوده است.

هیبت این شیر، یک شیر غران با یک دم برگشته و دهن باز درحال حمله است و از ۲ قسمت سر و بدن تشکیل شده، سر به صورت جدا به بدن الحاق شده و به نظر می رسد سر نسبت به بدن بزرگتر است و این نشان می دهد که یک شیر نر است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان آبان ماه به خبرنگار ایرنا گفته بود: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی کرمان خواسته مشخصّه‌های شیر سنگی را به وزارتخانه ارسال کند.

عباس نوروزی اشاره کرد: این مجسمه برنزی به رسم امانت در کرمان نگهداری می‌شد و اکنون هرمزگان با داشتن موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس می‌تواند از آن نگهداری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رای گیری در مورد عضویت فلسطین در سازمان ملل