بحرین میدان جنگ عربستان و امارات


بحرین میدان جنگ عربستان و امارات

چندی پیش پس از انجام توافق آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا عربستان که با هدف پایان دادن به محاصره قطر توسط چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین انجام شد ادامه تنش ها میان منامه و دوحه همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری الخلیج الجدید، علاوه بر عربستان و امارات و مصر، بحرین نیز در اجلاس العلا توافق کرد تا روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر به شکل کامل احیا کند و حتی حریم هوایی و مرزهای خود را به روی این کشور باز کرد، اما از آن زمان تا کنون بحرین سیگنال های ضد و نقیضی در این زمینه ارسال کرده است. عدم اطمینان درباره ازسرگیری سفرها میان قطر و بحرین شاید بارزترین مصداق در این زمینه باشد. در این راستا منابع دوحه گزارش دادند که درباره زمان شروع پروازها به منامه صراحتی وجود ندارد؛ در حالی که پروازهای قطر به عربستان سعودی و امارات از سرگرفته شده است.

کریستیان کوتس اولریخسن عضو موسسه بیکر در دانشگاه رایس، شکاف های ایدئولوژیک میان دوحه و منامه زمانی آشکارتر شد که وزیر خارجه بحرین در نشستی با گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل در یک کنفرانس مجازی که به میزبانی موسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل هفته گذشته برگزار شد نگرانی خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران، موشک های بالستیک و فعالیت‌های این کشور در سراسر خاورمیانه ابراز کرد.

این امر به شدت در تضاد با موضع قطر که توسط محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه این کشور اعلام شد، است؛ چرا که وی اخیرا گفته بود که کشورهای حوزه خلیج فارس باید گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کنند و قطر نیز آماده میانجیگری در این زمینه است.

جاستین گینگلر دانشیار پژوهشی در موسسه تحقیقات و نظرسنجی اجتماعی و اقتصادی در دانشگاه قطر، نیز اظهار داشت: با توجه به مقاومت فعلی بحرین در برابر احیای روابط با قطر پس از نشست العلا من فکر می کنم این امر به افزایش نفوذ امارات متحده عربی بر تصمیمات بحرین هم زمان با کاهش نفوذ عربستان سعودی در این زمینه مربوط می شود.

وی افزود: بحرین دومین کشور حوزه خلیج فارس و چهارمین کشور جهان عرب بود که توافق عادی سازی روابط با اسرائیل امضا کرد؛ اما قطر مواضع کاملا متفاوتی نسبت به همسایگان خود درباره اسرائیلی ها دارد زیرا بارها تعهد خود را به آرمان فلسطین اعلام کرده است.

درگیری میان بحرین و قطر ریشه تاریخی دارد. در سال ۲۰۱۱ بحرین شبکه قطری الجزیره را به انتشار اخباری جهت تحریک منامه متهم کرد که منجر به بحران دیپلماتیک میان قطر و بحرین در آگوست همان سال شد. ماه گذشته نیز بحرین مجدداً هجمه‌ های تندی علیه شبکه الجزیره به دلیل مطالبی که این شبکه درباره شکنجه یک روحانی شیعه در سلول انفرادی زندان بحرین منتشر کرده بود مطرح کرد.

توبی ایلز تحلیلگر امور بحرین در موسسه اعتبارسنجی "فیچ در این زمینه اظهار داشت که بحرین با وجود تلاش برای انجام اصلاحات همچنان به حمایت مالی همسایگان خود در حوزه خلیج فارس نیاز دارد.

ایلز ادامه داد: همچنین پوشیده نیست که امارات متحده عربی تمایلی به آشتی با قطر نداشت و با اکراه در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به این منظور حاضر شد و من فکر می کنم که لجبازی مداوم بحرین در روند آشتی عربی پیامی برای دوحه و ریاض است. همچنین شاید بتوانیم بگوییم که بحرین به یک میدان جنگ جدید در رقابت میان عربستان و امارات تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج