واکنش نوبخت به رد کلیات بودجه 1400 در مجلس


واکنش نوبخت به رد کلیات بودجه 1400 در مجلس

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به رد کلیات بودجه 1400 گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.

انتخاب: سخنگوی دولت در واکنش به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.

مهمترین اظهارات نوبخت به شرح زیر است:

از نمایندگان محترم که پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیر کارشناسی در لایحه بودجه را دریافتند تشکر می‌کنیم.

تغییرات زیاد شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی نیز به بودجه نبخشیده بودند.

دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.

حذف ارز ترجیحی و دادن یارانه ناکافی هر دو امری منفی هستند. شوک آور باید تورم غیرقابل تحمل به بار خواهند آورد.

درآمد‌های واهی پیش‌بینی شده با عدم قطعیت در وصول و هزینه قطعی موجب افزایش نقدینگی و فشار بر تولید و مردم خواهد شد.

مواردی مثل مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد تصمیمی رانت زا ست که در اجرا مشکلات زیادی خواهد داشت

البته آنچه ما در این روز‌ها می‌شنویم سیاسی‌ترین عبارات و بدون ارتباط کلمات در مورد اقتصاد و بودجه در چهل سال اخیر بوده است. از کوبیدن بودجه به دیوار تا اتهام فروپاشی و ده‌ها عبارت عجیب دیگر.

طبقه محروم و فردوست جامعه را با تصمیمات عجولاته خود دچار رنج و سختی می‌شوند. هر میزان یارانه‌ای که از محل ضرب و تقسیم ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۷۵۰۰ تسعیر ارز برای جبران دهک‌های پایین در نظر بگیرید بازهم مشکلات اقتصادی ناشی از حذف یارانه ۴۲۰۰ را حل نخواهد کرد.

دولت بار‌ها اعلام کرده که با یک شیب منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر دارد، ولی حذف ناگهانی آن بیشترین ضربه را به طبقات محروم جامعه خواهد زد.

چه کسی آثار روانی این اظهارات بر سرمایه اجتماعی را محاسبه می‌کند و تبعاتی که این حرف‌ها به اعتماد عمومی مردم نه به دولت بلکه نظام می‌زند را بررسی خواهد کرد.

در حسن نیت دوستان کسی تردیدی ندراد. انشاالله هرچه خیر و مصلحت کشور هست پیش آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...