مدیرعامل نیروگاه مفتح: فیلتراسیون دودکش، دود را به رسوبات جامد تبدیل می کند!


مدیرعامل نیروگاه مفتح: فیلتراسیون دودکش، دود را به رسوبات جامد تبدیل می کند!

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با تأکید براینکه امکان فیلتراسیون در دودکش نیروگاه وجود ندارد، گفت: فیلتراسیون فقط 10 درصد از ظرفیت دودکش را می تواند تصفیه کند، با رسوبات گچی چکار کنیم؟

عبدلمجید دیناروند سه شنبه ۱۴ بهمن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره فیلتراسیون دودکش نیروگاه برای کاهش آلودگی، با بیان اینکه برخی مسائل نادانسته مطرح می شود، اظهار کرد: یک نیروگاه در کشور پیدا کنید که فیلتراسیون کرده باشد، اگر یک نیروگاه فیلتراسیون کرده باشد، نصب می کنیم.

وی با تاکید براینکه فیلتراسیون دودکش نیروگاه امکان پذیر نیست چرا که دود را از آسمان می گیرد به رسوبات جامد تبدیل می کند، تصریح کرد: فیلتراسیون نیاز به آب فراوان و آهک دارد ضمن اینکه رسوبات گچی جزو پسماند به حساب می اید.

دیناروند در پاسخ به سوال ایسنا درباره رهاسازی پساب نیروگاه در اطراف، ادامه داد: پساب انسانی نیروگاه به روش هوادهی و پساب صنعتی به روش شیمیایی تصفیه می شود و خروجی پساب شرایطی دارد که به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پساب خروجی نیروگاه دارای PH۷ بوده و فارغ از مسائل جامد و ر غنی است، بیان کرد: پساب نیروگاه در حد سالم است به طوریکه کشاورزان برسر استفاده از این پساب دعوا داشتند و برنامه داریم برای آبیاری فضای سبز نیروگاه هم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه مفتح صددرصد برق استان همدان را تأمین می کند، مطرح کرد: نیروگاه همدان در بدترین شرایط برق استان همدان را تأمین کرده است به طوریکه در تابستان گذشته ۶۰۰ مگاوات برق توسط همدانی ها مصرف شد.

دیناروند با اشاره به اینکه الزام به وجود انرژی پاک در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از سیستم ها از جمله پکیج ها، تلفن و ...‌ به برق متکی هستند، امکان ندارد نیروگاه را خاموش کنیم.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مازوت وارد هر نیروگاهی شود، دود وجود دارد، خاطرنشان کرد: در نیرگاه شهید مفتح تمام تلاش خود را کرده ایم شرایط احتراق در بهترین شرایط انجام شود اما بهتر از این نمی شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان تأکید کرد: نیروگاه شهید مفتح یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی است که معادل ۱۰۰ میلیون لامپ LED تولید برق دارد.

دیناروند درباره اینکه نیروگاه باعث افت آب های زیرزمینی و ایجاد فروچاله در این منطقه شده است، گفت: براساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان همدان در سال ۹۴ در شهرستان کبودراهنگ ۲۹۱۵ حلقه چاه مجاز وجود داشته که ۵۱۱ میلیون مترمکب آب برداشت می شد و همچنین در سال ۹۳ مصرف نیروگاه هفت دهم درصد کل آب های منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۵۰ تن برساعت پساب تصفیه شده به نیروگاه تحویل داده می شود، افزود:۲۵ حلقه چاه نیروگاه از مدار خارج شده و در حال حاضر فقط دو حلقه چاه برای مصارف شرب وجود دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر کبودراهنگ ۲۶۱۷ چاه غیرمجاز و ۱۱۰۰حلقه چاه مجاز دارد به طوریکه تعداد چاه های غیرمجاز دو برابر چاه های مجاز است‌.

دیناروند گفت: بر روی ۲۷ حلقه چاه نیروگاه کنتور نصب شده بود که بر این اساس نسبت مصرف آب نیروگاه به تمام چاه های مجاز منطقه دو درصد بوده است، آیا این میزان می تواند منطقه را خشک کند؟

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان اظهار کرد: بدون مراجعه به آمار گفتیم نیروگاه مقصر است و چاه های عمیق را در منطقه زیاد کردیم درحالیکه هرجا آهک کف شکنی شده و از منابع استراتژیک زیرین برداشت صورت گرفته در چند متری آن فروچاله ایجاد شده است.

وی با تأکید براینکه کسانی که با حفر چاه عمیق لایه های آهکی را کف شکنی کردند باعث ایجاد فروچاله شدند، بیان کرد: چرا مسائل را علمی نمی گوییم و نیروگاه را مقصر می دانیم؟

دیناروند با طرح این سوال که آیا با دو درصد برداشت از چاه ها می توان نیروگاه را مقصر ایجاد فروچاله دانست؟ تصریح کرد: نقشه های هوایی لازم است که بدانیم جاهایی که فروچاله ایجاد شده حتماً در نزدیکی آن کسی کف شکنی کرده است.

وی با بیان اینکه برای سنجش میزان آلایندگی نیروگاه تجهیزات موجود است، گفت: کدام ایستگاه و مرجع اعلام کرده است که نیروگاه آلودگی داشته است؟

دیناروند با تأکید براینکه هواشناسی میزان آلودگی منطقه و اینکه آیا به انسان آسیب می زند را رصد کند، بیان کرد: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای نوسازی تجهیزات احتراق و آنالایزرهای اکسیژن و مشعل خانه هزینه شده است. ماهیت سوخت این است و بهتر از این‌نمی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید