بودجه 1400؛ اصلاح کلیات یا تصویب سه دوازدهم


بودجه 1400؛ اصلاح کلیات یا تصویب سه دوازدهم

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت لایحه بودجه را بدون تغییر به مجلس برگرداند مجلس بودجه را به صورت سه دوازدهم برای ابتدای سال آینده تصویب می‌کند.

بودجه 1400؛ اصلاح کلیات یا تصویب سه دوازدهمبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما آقای احسان خاندوزی در ارتباط با خبر ۱۴ شبکه یک سیما افزود: با فرض اینکه سناریوی امروز صبح نماینده دولت در صحن علنی مجلس تکرار شود، مجلس به ناچار بودجه را برای سه ماه ابتدایی سال تصویب می‌کند تا درباره بقیه ارقام بودجه تصمیم دیگری گرفته شود.
وی گفت: تاکید می‌کنم بودجه سه دوازدهم حتما انتخاب بهینه و اول مجلس شورای اسلامی نیست,، اما اگر بار هزینه‌ای و تورم‌زایی لایحه تکرار شود که به واسطه آن منفعت بلند مدت مردم به خطر بیفتد بهتر است در چند ماه اول سال آینده که اتفاقا ماه‌های پایانی دولت هم هست این هزینه کوتاه مدت را بپردازیم,، اما برای بلند مدت چنین کسری بودجه و تورمی را به کشور تحمیل نکنیم.
خاندوزی گفت: کمیسیون تلفیق به ویژه در طرف درآمدی، برای اتکا به منابع پایدار مالیاتی و مانند آن تلاش خوبی انجام داده بود، هر چند در طرف مصارف و هزینه‌های دولت، متاسفانه همان مسیر انحرافی، تورم زا و خطیر لایحه دولت تکرار شده بود، در حالیکه انتظار می‌رفت دولت با این اصلاحات کمیسیون تلفیق در طرف درآمدی موافقت کند و ادامه اصلاحات طرف هزینه‌ای را در داخل صحن علنی با همکاری دولت و مجلس انجام دهیم و لایحه ۱۴۰۰ را به نفع اقتصاد و مردم به سرانجام برسانیم.
وی افزود: جهش ۶۰ درصدی هزینه‌های دولت در یک سال می‌توانست در آینده هزینه‌های بسیار سنگینی بر دولت و مردم تحمیل کند و حتی ورشکستگی اقتصادی دولت‌های آینده را در پی داشته باشد.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه نحوه مواجهه نماینده دولت در صحن علنی به نحوی بود که نمایندگان استنباط کردند بنای هیچ همکاری و تعاملی برای اعمال این اصلاحات وجود ندارد و همچنان بر آن لایحه اصرار دارند.
خاندوزی افزود: از آنجا که ارقام کل درآمد و هزینه بودجه استخراج نشده بود، نمی‌توانستیم برآورد تورمی انجام دهیم,، زیرا هر پیشنهاد مالیاتی و هزینه‌های افزایش طرح‌ای عمرانی سرجمع کل لایحه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: امیدوارم دولت موضع امروز خود را در صحن علنی تکرار نکند و همه به نفع اقتصاد مردم در سال آینده همکاری کنیم تا ثبات اقتصادی به کشور برگردد، زیرا هم اکنون در شرایط جنگ اقتصادی نیازمند همکاری بیشتر قوا هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد