عضو شورا: اداره پایتخت را باید به خود مردم بسپاریم


عضو شورا: اداره پایتخت را باید به خود مردم بسپاریم

تهران- ایرنا- رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بر لزوم واگذاری امور به مردم در مقابل بزرگ کردن تصدی های دولت و شهرداری تاکید کرد.

به گزارش ایرنا مجید فراهانی، روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با سخنگوی شورای شهر تهران با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن گفت: بهمن را باید ماه مردم دانست، ماهی که مردم ایران با انقلاب اسلامی خود به رهبری امام خمینی (ره) بساط طاغوت را برهم ریختند، ،جنگ را اداره کردند، در برابر تحریم ها دوام آوردند و در دوران کرونا پشت و پناه هم بودند اما متاسفانه برخی مدیران این مردم را غریبه و نامحرم می دانند!

او افزود: امروز ما در آستانه گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، ما باید به سمت واگذاری امور به مردم پیش برویم و در مقابل بزرگ تر کردن تصدی های دولت و شهرداری با اعتماد و تکیه بر مردم زمینه استفاده بهتر از منابع را فراهم کنیم.

باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم

عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مسئله بودجه برای مردم و تشریح ابعاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار کرد: در بحث بودجه برای مردم، منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که سالها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تامین می کنند تهیه و اجرایی نمی شود، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده است و تنها چیزی که ظاهرا اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را می چرخاند!

او ادامه داد: برای منافع مردم و درمسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین می کنند باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم تا«بودجه برای مردم» معنا پیدا کند.

فراهانی گفت: این روزها همه از اصلاح بودجه حرف می زنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسی ترین نظر را می دهد اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست!

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بودجه مال مردم هست و مردم باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی این مردم با رای و انتخاب خودشان اعضاء شوراهای شهر، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می کنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر کنند و نظر بدهند؟

او ادامه داد: آیاحق انتخاب برای تعیین سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را ندارد؟ پس چرا شهروندان نمی توانند درباره بودجه کشور و شهر هم نیازها و اولویت های خود را بیان کنند؟ و با نظر آنها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟


مهم ترین اقدامات انجام شده در بودجه مدیریت شهری پنجم

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای حضور در شورا با همراهی دیگر همکاران مسئله بودجه ریزی مشارکتی را برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه ریزی مورد توجه قرار داده است، افزود: امروز در شورای پنجم اقدامات انجام شده در مسیر بودجه برای مردم عبارتند از انتشار اطلاعات لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصره ها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، اجرای پروژه های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و در ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

شاهد مقاومت شهرداری در برابر مصوبات شورا هستیم

فراهانی اضافه کرد: البته این موضوع هم مثل خیلی از مصوبات شورا در بدنه شهرداری با مقاومت هایی روبرو شده است و ما متاسفانه در بخشی از بدنه شهرداری شاهد مقاومت دربرابر عادی شدن این موضوع که با نظر شورایاران و مردم پروژه اجرا کنند هستیم! بله؛ آن مدیر شهرداری، شهردار منطقه و ناحیه می گوید آقایان هاشمی، مسجد جامعی، اعطاء و فراهانی می روند، اینها سال ۱۳۹۹ گفتند پروژه توسعه محلی بر اساس نظر شورایاران اجرا و تدوین شود، اگر این را انجام ندهیم ، از عمر این دوره شش ماه باقی مانده و بعد شورای ششم می آید! بعد آن هم پروژه های توسعه محلی را هم می فرستیم به همان جایی که طرح های جهادی و بسیاری طرح های دیگر شهرداری را این بدنه فرستاده اند.

اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه های توسعه محلی است

عضو شورای شهر تهران گفت: اما اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه های توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم استوار است و ان شا الله بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با این رویکرد تصویب خواهد شد.

او ضمن تشریح بودجه سال ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ ابتدا گلایه خودم را از مدیران شهرداری در این حوزه بیان کنم که متاسفانه به علت عدم اقناع و فقدان اطلاع رسانی شهرداری مثل اینکه شورا در کنار اینکه باید بودجه را بررسی، اصلاح و تصویب کند ظاهراً باید از بودجه تدوین شده توسط شهرداری دفاع هم کند!

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه که من درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ می گویم دفاع از این لایحه نیست ، افزود: بلکه نکات و مواردی است که باید درباره این لایحه بیان شود و من از آنچه در فرآیند بررسی بودجه در شورا به تصویب برسد دفاع می کنم.

شاهد جهش و رشد جدی بودجه نسبت به سال قبل هستیم

فراهانی گفت: ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رقم پیشنهادی ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در بخش بودجه عمومی و رقم ۱۳ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در بخش شرکتها و سازمانها به شورا ارائه شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: بودجه شهرداری تهران در دهه ۱۳۹۰ از رقم ۷ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به رقم ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این روند در دو سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.

فراهانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۳ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل رو به رو بوده افزود: این امر در نتیجه پیگیری آقای دبیر در شورای چهارم بوده که ما شاهد تغییر نظام طبقه بندی هزینه ها از سنتی به طبقه بندی استاندارد GFS بودیم و آغاز بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود. بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۶ درصد نسبت به سال قبل که در نتیجه انعکاس کامل تبصره های بودجه در جداول منابع و مصارف بودجه، ارتقاء سطح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و پیاده سازی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و الزامات شورا تهیه شده است.

مهم ترین سرفصل های بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۰

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین شاهد آن هستیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل در این دهه بی سابقه نبوده است و علت این موضوع را باید در تغییرات فنی و مالی بودجه دید. در مسیر اصلاح و بهبود نظام بودجه ریزی شهرداری در دوره سوم،چهارم و پنجم گام هایی برداشته شده است که من از همه اعضاء ادوار شوراهای گذشته و مدیران پیشین شهرداری تا مدیران و کارشناسانی که اکنون در مسیر این بهبود زحمت کشیده اند تشکر می کنم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: از طرف دیگر ما در برابر بودجه ۴۷ هزار میلیاردی و توجه به این افزایش باید به این سوال پاسخ بدهیم که قدرت مالی این بودجه چقدر است؟ آیا این قدرت افزایش پیدا کرده ،ثابت مانده یا کم شده است؟ با لحاظ قیمت ثابت به نرخ سال ۱۳۹۵ شاهد آن هستیم که قدرت مالی بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ از قدرت مالی بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۰ و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۳ هم کمتر است!

او با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران نکات و ارقام قابل توجه آن گفت: انعکاس ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصره ها در ردیف های بودجه برای اولین بار ، پیش بینی ۲۱ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از توسعه شهر (عوارض ودرآمدهای ساختمانی) از جمله مهم ترین ارکان منابع بوده است.

عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید به حوزه مصارف تاکید کرد: هزینه های نگهداشت شهر شامل حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری برابر با ۵ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان، نگهداشت فضای سبز برابر با ۱ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان، رفت و روب و جمع آوری پسماند برابر با ۱ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان، جبران هزینه راهبری سازمانها وشرکت ها (حقوق و مزایا) برابر با ۲ هزار و ۲۳ میلیارد تومان را شامل می شود.

او با اشاره به اعتبارات اجرای پروژه های عمرانی گفت: این اعتبار برابر با ۲۰ هزار و ۸۱ میلیارد تومان بوده و اعتبار بازپرداخت و تادیه دیون و بدهی ها برابر با ۱۰ هزار و ۴ میلیارد تومان، اعتبار ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه های توسعه محلی با نظر مشورتی شورایاران، اعتبار ۷ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومانی برای توسعه و بهره برداری مترو، اعتبار ۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومانی برای حمل و نقل عمومی غیر ریلی(تاکسی و اتوبوس) از جمله این موارد است.

لزوم عدالت در بودجه مناطق برخوردار و کم برخوردار تهران

فراهانی تاکید کرد: بودجه مناطق کم برخوردار ،غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریبا برابر متوسط بودجه کل شهرداری های مناطق است و معنا ندارد سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد

وی افزود: به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت کرده ایم و سال ۱۴۰۰ نیز بر این امر تاکید خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس