افزایش 42 درصدی کشف جرائم اقتصادی در قزوین


افزایش 42 درصدی کشف جرائم اقتصادی در قزوین

فرمانده انتظامی استان قزوین گفت: در حوزه جرائم اقتصادی با کشف 6 فقره احتکار به ارزش 357 میلیارد و 990 میلیون ریال توانستیم توفیقات خوبی پیدا کنیم؛ همچنین در حوزه قاچاق و ارز 424 میلیارد و 552 میلیون و 197 هزار ریال انواع کالا کشف‌شده که نکته حائز اهمیت افزایش 42 درصدی کشفیات نسبت به سال گذشته است.

سردار علی ابراهیمی ظهر سه‌شنبه ۱۴ بهمن به مناسبت دهه فجر در نشست با اهالی رسانه که در محل فرماندهی انتظامی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ازجمله وظایف پیش‌روی نیروی انتظامی تعامل پلیس با مردم، توسعه بسترهای مشارکت عمومی و توسعه آموزش‌های هماهنگی است.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف و هشدار دهی نسبت به تهدیدها در فضای مجازی و حقیقی از دیگر وظایف پلیس است، امروزه مردم نگران کلاه‌برداری‌های صورت گرفته در فضای مجازی هستند که ما باید آگاه‌سازی لازم را داشته باشیم.

فرمانده انتظامی استان قزوین یادآور شد: سامانه ۱۹۷ ازجمله بسترهای موجود جهت نظارت مردم بر عملکرد پلیس است و ما در راستای اقدامات پلیس از پیشنهادات مردم استفاده می‌کنیم.

وی تشریح کرد: ایجاد امنیت، دفاع از حقوق فردی و اجتماعی از وظایف ذاتی نیروی انتظامی است، هدف ما برقراری نظم، امنیت، ایجاد آرامش، آسایش و تسهیل فعالیت‌های مردم است، در واقع وظیفه اصلی ما در جامعه پیشگیری از وقوع جرائم است که تلاش کردیم اقدامات پیشگیرانه مقدم بر سایر اقدامات باشد. پلیس ضمن برخورد با ریشه جرائم و جرم‌های سازمان‌یافته ورود جدی به‌ویژه در حوزه قاچاق، مواد مخدر و کلاه‌برداری اینترنتی داشته است.

ابراهیمی تصریح کرد: امروزه با مشارکت مردم، نهادها، ارگان‌ها، بسیج و اصحاب رسانه توانسته‌ایم اعتماد و رضایت مردم را جلب کنیم؛ برای کسب رضایت‌مندی مردم سه اصل در دستور کار پلیس قرار دارد، این سه اصل شامل به‌کارگیری فناوری جدید در ناجا، استفاده از دانش و فناوری روز و داشتن نیروهای توانمند است.

وی گفت: رسانه‌ها تأثیر مستقیمی در شکل‌گیری افکار عمومی دارند در حقیقت رسانه‌ها می‌توانند پل ارتباطی بین مردم و پلیس باشند و دغدغه‌های مردم را به پلیس منتقل کنند تا احساس امنیت در جامعه ارتقا پیدا کند.

فرمانده انتظامی استان قزوین اظهار کرد: با توجه به هماهنگی ملی انجام‌شده بین ریاست قوه قضائیه و فرمانده ناجا و به استناد مواد قانونی ۲۷۹، ۲۸۰، ۱۵۲،۱۵۸،۶۱۷ و ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، وظایف پلیس را در مقابل قانون‌شکنان مشخص کرده است. در خصوص وظایف و مأموریت‌های پلیس در آئین‌نامه ۴۵ آئین دادرسی کشوری بیش از ۳۶ وظیفه در قانون مشخص و علاوه بر آن وظایف فردی نیز تعریف‌شده است.

وی تأکید کرد: امروز اجازه نخواهیم داد افراد با اسلحه گرم و سرد و در فضای حقیقی و مجازی امنیت و آرامش مردم را از بین ببرند هرکجا که احساس کردیم امنیت مردم سلب می‌شود بلافاصله وارد عمل شده و برخورد جدی داشتیم که این امر ناشی از اقتدار پلیس است.

ابراهیمی اشاره کرد: از ابتدای شیوع کرونا بخش اعظمی از مصوبات ستاد ملی کرونا توسط پلیس انجام شد و دوشادوش مدافعان سلامت انجام‌وظیفه کردیم. ۱۴۵۴ پلیس راهور و ۳۲۴۷ نفر در حوزه انتظامی به‌کارگیری شدند و در ۱۵ نقطه استان مستقر شدند و با توجه به دوربین‌های موجود پلیس عمدتاً ارشاد و راهنمایی داشته و درنهایت از ابزار اعمال قانون استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۱ هزار پرونده ارجاع از سوی دستگاه و مراجعه به کلانتری‌ها بوده است که ۸۲۰۰ پرونده منجر به کشف جرم شده است. امسال نسبت به سال قبل افزایش ۲۳ درصدی دستگیری متهمان پرونده را شاهد بودیم و دستگیری ۶۱۱۸ نفر از متهمین دستگیر شده را داشتیم.

فرمانده انتظامی استان قزوین اعلام کرد: ۱۴ هزار و ۲۱۹ بازدید از صنوف انجام و به ۳۲۹۹ مورد صنف تذکر داده شد همچنین ۳۴۱۸ مورد تخلف نیز صورت‌جلسه شده و ۴۰۷ واحد صنفی علی‌رغم دریافت تذکرات و راهنمایی مراعات نکرده و پلمب شدند.

وی گفت: رانندگان متخلف در محورهای مواصلاتی و درون‌شهری اعمال جریمه ۲۰۰ هزار تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی شدند، ۵۵۰۹ مورد تخلف از طریق دوربین ثبت و برگ جریمه صادر شده و همچنین برای ۱۱ هزار نفر نیز به‌صورت دستی جریمه صادر شده است. در خصوص جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومان نیز ۳۴۷ نفر به‌صورت دستی در داخل شهر و محورهای مواصلاتی جریمه شدند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: خدمت سربازی در قزوین ۲۴ ماه و در مناطق عملیاتی و مرزی از این مدت کسر می‌شود؛ اگر مشمولان بالای یک سال خود را معرفی کنند می‌توانند در محل فرماندهی انتظامی استان جذب شوند. همچنین مهارت‌آموزی مشمولین در دستور کار قرار دارد و سربازان طی مدت سربازی می‌توانند در رشته‌های موردعلاقه خود مهارت‌های لازم را کسب کنند.

وی یادآور شد: استان قزوین با ۶۶۷۵ کیلومتر راه حدود ۳.۶ از کل راه‌های کشور را داراست و همچنین سهم استان قزوین از تصادفات کل کشور ۲.۸ درصد بوده است.

فرمانده انتظامی استان قزوین اعلام کرد: بر اساس آمارهای ارائه‌شده از راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تردد ثبت شده قزوین در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۹۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۰۱ خودرو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش تصادفات برون شهری استان قزوین

وی عنوان کرد: درمجموع تصادف برون‌شهری استان قزوین ۲۳.۱۶ درصد کاهش داشته است، در تصادف فوتی ۲۶.۵۶ درصد کاهش، در تصادفات جرحی ۲۴.۶۰ درصد کاهش و در تصادفات خسارتی نیز کاهش ۳۶.۱۹ درصدی را شاهد بودیم.

ابراهیمی اظهار کرد: بیشترین تخلفات سرعت غیرمجاز بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۵.۸ درصد کاهش داشته است. امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۳.۹ درصدی اعمال قانون برای استفاده از کمربند ایمنی و همچنین افزایش ۲۸ درصدی اعمال قانون برای استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بودیم.

وی گفت: در تصادفات درون‌شهری آمار تصادفات فوتی نسبت به تصادفات برون‌شهری افزایش پیدا کرده که علت آن عدم رعایت عابرین پیاده و قوانین عبور از چراغ‌قرمز، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز و موتورسیکلت‌سواران بوده است.

فرمانده انتظامی استان قزوین اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳ نفر در تصادفات درون‌شهری جان خود را از دست دادند و تصادفات جرحی نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است؛ در تصادف سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده تأثیرگذار هستند که اگر راننده قوانین را رعایت کند شاهد وقوع تصادفات کمتری خواهیم بود.

وی بیان کرد: مردم ۶۸ هزار و ۹۱۲ تماس با ۱۱۰ داشتند که ۴۷ درصد آن‌ها عملیاتی و ۴۰ درصد نیز ارشاد و راهنمایی شدند، همچنین در ۱۰ ماهه امسال ۵۷۰۰ نفر از خدمات رایگان مشاوره پلیس بهره‌مند شدند، مرکز مشاوره رایگان است و مشاوره‌ها در حوزه خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ارائه می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۲۸ درصد از جرائم سایبری استان کشف‌شده است و تعداد قابل‌توجهی از افراد متخلف شناسایی، دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند. با توجه به گستره فضای سایبری با اقدامات انجام‌شده در اغلب حوزه‌ها شاهد کاهش ۲۰ درصدی جرائم هستیم ولی در کلاه‌برداری اینترنتی شاهد افزایش جرم بودیم.

وی توضیح داد: کشف ۶۹۹ پرونده کلاه‌برداری به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال و دستگیری ۱۱۰ نفر جاعل در حوزه آگاهی و امنیت اقتصادی بود. در ۱۰ ماهه سال‌جاری انهدام ۱۲ باند سارقان خودرو منجر به کشف ۱۵۵ فقره سرقت شده است، علاوه بر آن انهدام پنج باند سرقت قطعات خودرو و کشف ۱۱۰ فقره سرقت، انهدام ۶ باند سارق احشام و کشف ۸۰ فقره سرقت احشام، انهدام ۱۰ باند سارق منزل و کشف ۷۰ فقره سرقت و انهدام سه باند سرقت موتورسیکلت و کشف ۲۱ فقره سرقت را شاهد بودیم.

فرمانده انتظامی استان قزوین متذکر شد: در حوزه جرائم اقتصادی با کشف ۶ فقره احتکار به ارزش ۳۵۷ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال توانستیم توفیقات خوبی پیدا کنیم؛ همچنین در حوزه قاچاق و ارز ۴۲۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۱۹۷ هزار ریال انواع کالا کشف‌شده که نکته حائز اهمیت افزایش ۴۲ درصدی کشفیات نسبت به سال گذشته است.

ابراهیمی در پایان گفت: کشف ۹۴۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال، کشف ۲۴۴ هزار و ۵۵۰ هزار دلار و یوروی قاچاق، کشف یک‌میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۵۰ ریال قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی و بیش از ۱۹ هزار و ۷۶۸ قلم لوازم‌آرایشی و بهداشتی قاچاق و کشف ۲ میلیون و ۷۶ هزار نخ سیگار قاچاق ازجمله کالاهای قاچاق مکشوفه بوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...