عوارض نگران کننده داروی جنتامایسین


 عوارض نگران کننده داروی جنتامایسین

داروی جنتامایسین آنتی بیوتیکی است برای درمان عفونت های قارچی که شرایط مصرف آن خاص است و باید حتما به تجویز پزشک آن را مصرف کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، جنتامایسین آنتی بیوتیکی است که با باکتری مبارزه می کند و برای درمان عفونت های قارچی جدی و شدید مورد استفاده قرار می گیرد.اگر مبتلا به بیماری کبد هستید و یا داروهای خاص دیگری را استفاده می کنید مصرف جنتامایسین می تواند به کلیه ها و عصب یا شنوایی آسیب برساند . درباره بیماری و تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. اگر به جراحی نیاز دارید، قبل از جراحی پزشک را از مصرف جنتامایسین مطلع کنید و اگر به جنتامایسین یا آنتی بیوتیک های مشابه مانند پارومومایسین ،آمیکاسین ،کانامایسین نئومایسین ، توبرامایسین آلرژی دارید از مصرف آن خود داری کنید .
در صورت ابتلا به بیماری های زیر برای اطمینان از مصرف جنتامایسین با پزشک خود صحبت کنید :
بیماری کلیه
آسم یا آلرژی سولفیت
میاستنی گراویس( ضعف خطیر عضلانی)
اختلال عصب - ماهیچه
اختلال سیستم عصبی مثل پارکینسون
عدم تعادل الکترولیت (سطح پایین کلسیم، پتاسیم و یا منیزیم در خون)؛ یا دی هیدراته
مصرف جنتامایسین در بارداری
در صورت بارداری از جنتامایسین استفاده نکنید زیرا می تواند به جنین آسیب برساند. در طول درمان برای جلوگیری از بارداری از روش های موثر کنترل بارداری استفاده کنید اما هنوزمشخص نیست که آیا جنتامایسین روی شیر مادران شیرده تاثیر می گذارد یا نه بنابراین برای اطمینان بیشتر نباید هنگام شیردهی از این دارو استفاده کنید.
چگونه باید جنتامایسین رامصرف و نگهداری کنید ؟
طبق دستورالعمل و تجویز پزشک و نه در مقادیر بیشتر یا کمتر از این دارو استفاده کنید. جنتامایسین معمولا برای دوره 7 تا 10 روز تجویز می شود.
جنتامایسین به ماهیچه یا داخل رگ تزریق می شود.اگر اطلاعاتی درباره آن ندارید این دارو را در خانه تزریق نکنید چون نمی دانید ازچه سرنگ و سوزنی استفاده کنید.
این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.
در صورت تغییر رنگ جنتامایسین یا وجود ذراتی در آن از مصرف آن خودداری کنید .هم چنین این دارو را با داروهای دیگر داخل کیف سرنگ مخلوط نکنید.از سرنگ و سوزن یک بار مصرف استفاده کنید و آنها را طبق روال داخل زباله های عفونی بیندازید و از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
حتما طول درمان جنتامایسین را کامل کنید زیرا علائم بیماری قبل از این که عفونت به طور کامل درمان شود بهبود می یابد. عدم استفاده از این دارو باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت بیشتر و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها می شود. این دارو ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی را درمان نمی کند.
در طول مصرف جنتامایسین مقدار زیادی مایعات بنوشید تا کلیه ها درست کار کنند. هنگام استفاده از این دارو ، ممکن است به آزمایش مکرر ادرار و خون نیاز داشته باشید و شنوایی، عملکرد عصبی و کلیه ها را نیز باید مورد بررسی قرار دهید.
چه اتفاقی رخ می دهد اگر یک دوز جنتامایسین را مصرف نکنید؟
اگر مصرف یک دوز این دارو را فراموش کرده و یا بیش از مقدار تجویزی از آن استفاده کنید حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.
از مصرف چه چیزی در طول مصرف جنتامایسین باید اجتناب کنید؟
داروهای آنتی بیوتیک می توانند موجب اسهال شوند، که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید به پزشک مراجعه کنید و از مصرف سرخود داروهای ضد اسهال اجتناب کنید مگر اینکه پزشک تجویز کند.
عوارض جانبی جنتامایسین :
اگر علائم آلرژیک را مشاهده کردید، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید . کهیر ، سختی درتنفس ، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو. با مشاهده این علایم عنوان شده به پزشک مراجعه کنید:
از دست دادن شنوایی یا صدای غرشی در گوش
گیجی شدید یا مداوم
تنفس ضعیف یا سطحی
احساس بی حسی یا خارش
انقباض عضلانی
آشفتگی
کمردرد
مدفوع سیاه و قیری
تاری دید یا دوبینی
درد قفسه سینه
سرفه
دهان خشک
چشم درد
ضربان تند یا کند قلب
هذیان گفتن
تشنج
تعریق
التهاب غدد
گلو درد
پف و یا تورم چشم ها، صورت، لب ها یا زبان
حس کرختی و سوزش در اطراف دهان، نوک انگشتان و یا پا
دل درد شدید، اسهال آبکی یا خونی
لب های رنگ پریده یا آبی، ناخن ها یا پوست
تب، تاول ها و یا زخم دهان، لثه قرمز یا متورم، بلعیدن دشوار
مشکلات کلیوی ، ادرارکم یا بی ادراری، درد هنگام تخلیه ادرار ، التهاب قوزک پا و پا ، احساس خستگی
علائم عدم تعادل الکترولی
ضعف
درد استخوان
ادرار بیشتر
افزایش فشار داخل جمجمه
سردردهای شدید
سرگیجه تهوع، مشکلات بینایی، درد پشت سر
عوارض جانبی رایج تر در بزرگسالان :
تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، کاهش وزن
احساس سبک سری
دردی در محل تزریق دارو
سردرد، تغییرات روحی
درد مفاصل
از یک سو برخی عوارض جانبی معمولا به مراجعه پزشک نیاز ندارد و ممکن است در طول درمان رفع شوند چون بدن به دارو عادت می کند، از سوی دیگر پزشک ممکن است راه هایی برای پیش گیری یا کاهش برخی از این اثرات توصیه کند .
مثل :
کاهش اشتها
افسردگی
ریزش یا نازک شدن مو
تاول
افزایش ترشح بزاق
لکه های بنفش روی پوست
خواب آلودگی
خستگی، ضعف
رایج ترین اثرات نامطلوب مرتبط با درمان سمیت زایی گوش و کلیه است . این شکل از سمیت بیشتر در بیمارانی رخ می دهند که در معرض غلظت سرم بیش از 2 میکرو گرم/ میلی لیتر قرار می گیرند. بیمارانی که نارسایی کلیه دارند در خطر افزایش سمیت هستند.
مصرف جنتامایسین همراه با قرص جلوگیری از بارداری
فراموش نکنید که داروی جنتامایسین با داروهای پیشگیری از بارداری تداخل دارد و احتمال قوی منجربه بروز بارداری ناخواسته خواهد شد بنابراین توصیه می شود تحت نظر پزشک متخصص در دوره مصرف جنتامایسین از دیگر روش های جلوگیری همچون کاندوم استفاده کنید.
نکته :
چنانچه در طول مصرف جنتامایسین متوجه بارداری ناخواسته شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
مصرف جنتامایسین در بارداری
یکی از سوالات پر تکرار کاربران در مرد مصرف داروی جنتامایسین در بارداری است ؛ توجه داشته باشید جنتامایسین می تواند به جنین آسیب وارد کرده و این دوران را برایتان مشکل ساز کند پس در بارداری نباید از این دارو استفاده نکنید.
مصرف داروی جنتامایسین در دوران شیردهی
هنوز نتیجه ی مشخصی در این مورد بدست نیامده است و اثرات این داروی روی نوزاد شیرخوار ثابت نشده است پس قبل از مصرف جنتامایسین با پزشک خود مشورت کنید.
چه داروهای دیگری بر مصرف جنتامایسین تاثیر خواهند گذاشت؟
جنتامایسین می تواند به کلیه ها آسیب برساند. این اثر زمانی افزایش می یابد که از داروهای خاص استفاده کنید، از جمله:داروی ضد ویروس، شیمی درمانی، تزریق آنتی بیوتیک ها، دارو اختلالات روده، دارو پیش گیری از پس زدن پیوند عضو ، دارو تزریقی و برخی داروهای آرتروز یا ورم مفاصل (از جمله آسپرین، تایلنول، ادویل ).

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل