10 محفل مجازی قرآن در ایام دهه فجر برگزار می‌شود / راه‌اندازی قرارگاه‌ مجازی با 17 کانال


10 محفل مجازی قرآن در ایام دهه فجر برگزار می‌شود / راه‌اندازی قرارگاه‌ مجازی با 17 کانال

مسیب زاد به پایش انجام شده از سوی ستاد راهبری حفظ قرآن از این دستگاه اشاره کرد و گفت: طرح‌های حفظ شامل طرح نور(حفظ ترتیبی آیات الهی)، حفظ موضوعی و حفظ جزء سی‌ام قرآن تمهید شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ برنامه افق از سوی شبکه رادیویی قرآن روز، ۱۱ بهمن‌ماه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش و تشریح فعالیت‌های ایام دهه فجر به روی آنتن رفت.

«مسیب‌زاد» درباره فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و پرورشی دانش‌آموزان در ایام کرونا، گفت: راه‌اندازی شبکه شاد طی این ایام، اتفاق بزرگی بود که با تلاش بسیاری محقق شد، چنانکه طی سالیان گذشته نیز همت برای راه‌اندازی شبکه شاد بود، اما در زیست‌بوم جدید و تهدید کرونا، این مسئله به فرصت تبدیل شد و این شبکه راه‌اندازی شد. در این ایام کرونا برای فعالیت‌های پرورشی، زمینه خوبی مهیا شد، چرا که در گذشته زمان خالی در ساعت رسمی آموزش و پرورش، برای فعالیت‌های پرورشی نبود و معلمان یا بخشی از ساعت رسمی آموزشی را یا در قالب ساعت‌های فوق برنامه به فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی می‌پرداختند، بنابراین استفاده از فضای مجازی، برای فعالیت‌های این بخش نوعی فرصت بود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا پس از بهبود کرونا، فعالیت‌های مجازی تعطیل خواهد شد، ادامه داد: ما به گذشته برنخواهیم گشت، بلکه با برنامه‌ریزی و در کنار استفاده شایسته از شرایط مجازی، براساس تأکیدات مقام معظم رهبری بر فضای مجازی، از فعالیت در فضای حقیقی نیز غافل نخواهیم شد. فعالیت در فضای مجازی درست است که در مدیریت هزینه‌های مالی نقش چشمگیری دارد، اما هیچ چیزی جایگزین فعالیت حضوری و چهره به چهره نخواهد شد.

وی درباره نمونه کارها در سال ۹۹ در بستر شبکه شاد، افزود: سال تحصیلی گذشته به دلیل شرایط پیش آمده از کرونا، زمینه خوبی برای بحث و بررسی مسائل آموزش و پرورشی دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی بود. فعالیت‌های اجرایی را مد نظر داشتیم و در تابستانی که گذشت، فضای خوبی بود تا برنامه‌ریزی را انجام دهیم و قرارگاهی را طراحی و راه‌اندازی کنیم.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در زمینه سواد رسانه‌ای قوی هستند، بیان کرد: بنابراین در راستای بازآموزی معلمان در زمینه سواد رسانه‌ای سه دوره را در کنار شناسایی معلمان در سطح مدارس، مناطق و ... از مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی برای راه‌اندازی قرارگاه مجازی برگزار کردیم.

وی با اشاره به را‌ه‌اندازی قرارگاه مجازی و تولید محتوا در ۱۷ کانال، ادامه داد: این ۱۷ کانال قرارگاه مجازی در حوزه حفظ قرآن، قرارگاه هیئت‌های مذهبی، انتظار و مهدویت، مصباح‌الهدی، مسابقات فرهنگیان و دانش‌آموزان، محافل انس با قرآن، تقلید و مرجعیت، جشن شکوفه‌های نماز و ... هستند. به معنای دیگر با استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای دانش‌آموزان و معلمان، سبد فرهنگی و مذهبی مهیا ‌شد که هر دانش‌آموز بنابر میل خود و به فراخور حال و میل خود، می‌تواند از محتوای این کانال استفاده کند.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه فعالیت حوزه فوق،‌ جدا از آموزش قرآن است که در ساعت رسمی آموزشی است، بیان کرد: آموزش قرآن در شش سال اول ابتدایی بنا بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، با تدریس معلم پایه انجام می‌شود و در سایر مقاطع (متوسطه اول ودوم) معلم قرآن و معارف به آموزش قرآن می‌پردازد.

وی در ادامه به آماری از نصب برنامه شاد اشاره کرد و گفت: شبکه آموزشی شاد ۲۰ میلیون بار نصب شده که از این تعداد ۱۲ و نیم میلیون کاربر فعال هستند و دارای فعالیت مستمر هستند و دو و نیم میلیون نفر نیز فعالیتی ندارند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره پایش اخیر ستاد راهبری حفظ در آموزش و پرورش ونتایج آن، اضافه کرد: این پایش موجب شد که در بدنه معاونت پرورشی و فرهنگی، نگاهی به فعالیت گذشته و طرح‌ها و برنامه‌ها نیز داشته باشیم. طرح‌های مختلف قرآنی چون طرح نور(حفظ ترتیبی آیات الهی) در هفت بخش حفظ ۳، ۷، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و حفظ موضوعی قرآن با محوریت حفظ ۲۵ تا ۴۰ آیه متناسب با هر پایه تحصیلی و متناسب با کتاب‌های درسی، اجرا شد.

وی ادامه داد: در حفظ ترتیبی طرح نور حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و هرچند این عدد شاید نسبت به جامعه مخاطب دانش‌آموزی آموزش و پرورش که حدود ۱۵ و نیم میلیون دانش‌آموز هستند، از سوی عده‌ای کم تلقی شود، اما همین که با تبلیغات، توانستیم عده‌ای را جذب حفظ قرآن کنیم، نوید خوبی دارد. همچنین در حوزه حفظ موضوعی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت‌کننده برای هر سال داشتیم.

مسیب‌زاده بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های فوق‌برنامه دانش‌آموزان حفظ جزء سی‌ام قرآن در سه بخش بوده است، کاری که با همکاری شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه رادیویی قرآن، ستاد راهبری حفظ قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز کردیم و بنابر آمار سال گذشته، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از دانش‌آموز و فرهنگیان در طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن ثبت‌نام کردند و از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر توانستند جزء سی‌ام را حفظ کنند، از این تعداد نیز ۴۵۰ هزار نفر توانستند کل جزء سی‌ام را حفظ کنند و سایرین نیز یک سوم یا دو سوم جزء سی‌ام را حفظ کردند.

وی با تأکید بر اینکه با اعلام این آمار و ارقام به دنبال به دست آوردن موضوعی نیستیم، ادامه داد: ما به دنبال فرهنگسازی در آموزش و پرورش، میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها و فرهنگیان هستیم.

مسیب‌زاده درباره فعالیت‌های ایام دهه فجر، بیان کرد: محافل انس با قرآن، طی ۱۰ شب از آغازین روز ایام دهه فجر در حرم مطهر امام رضا(ع) با دعوت از قاریان تراز دانش‌آموزی و بین‌المللی و ملی در بستر شبکه شاد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: چهارمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن مراکز دارالقرآن‌های آموزش‌ و پرورش کل کشور، ۱۴ و ۱۵ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. این مرحله با راهیابی ۱۰ گروه از دختران و ۱۰ گروه از پسران به صورت مجازی، اما با حضور داوران در دبیرخانه این دوره از مسابقات در سمنان برگزار خواهد شد. همچنین بزرگترین گردهمایی مدیران قرآنی کشور، پنجمین دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن‌الکریم در شهر تهران، ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران، اما در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد. آموزش وپرورش دارای ۷۵۰ مرکز دارالقرآن الکریم در سراسر کشور است.

یادآور می‌شود، برنامه افق، کاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷:۰۰ از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می‌رود. این برنامه به بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی کشور، همچنین ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح کشور و گفتگو با مسئولان قرآنی، می‌پردازد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها