حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی آبادی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در جلسه صحن علنی دیروز مجلس کلیات لایحه بودجه 1400 رد شده و رأی نیاورد.

وی افزود: من از همان ابتدا معتقد به رد کلیات این لایحه بودم. در کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه رأی آورده بود هر چند ملاحظاتی برای این کار داشتند، که اولین ملاحظه اصلاحات اساسی این بودجه بود. ضمن این که بایستی دولت هم تن به اجرای این اصلاحات بدهد.

** دولت ناهمراه، اصلاحات بودجه را عملیاتی نمی‌کرد

عضو کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: حدود دو ماه کمیسیون تلفیق در باره لایحه بودجه 1400 فعالیت کرده و اصلاحات بسیار خوبی در این لایحه ایجاد کرد ضمن این که دولت هم تا حدودی همراهی لازم را داشت اما نمایندگان به این جمع‌بندی رسیده بودند که ممکن است این اصلاحات اصلاً قابلیت اجرایی پیدا نکند، حتی اگر دولت همراه باشد.

شجاعی علی آبادی افزود: اگر دولت همراه با مجلس نباشد به راحتی می‌تواند از زیر بار اجرای این اصلاحات بودجه شانه خالی کند.

وی خاطرنشان کرد: همگان می‌دانند که ارز 4200 تومانی که دولت سالیان سال تلاش کرد تا حداقل قیمت کالاهای اساسی را تنظیم کند، مایه رانت و فساد بوده و عملا ارز 4200 تومانی به یک عده داده شده و کالاهای اساسی هم حتی به دست مردم با قیمت ارز آزاد می‌رسید.

** شاهد بی‌تدبیری‌های مختلف دولت در 7 سال اخیر هستیم

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اصلاح موضوع ارز 4200 تومانی وافزایش این نرخ به 17 هزار و 500 تومان و پرداخت مابه التفاوت یارانه آن به مردم می‌تواند راهگشا باشد اما این نکته وجود دارد که با توجه به عمر چند ماهه دولت دوازدهم اگر قوه مجریه موافق اصلاح این دست از اصلاحات بودجه نباشد، طبیعتا اهداف مدنظر عملیاتی نخواهد شد.

شجاعی علی آبادی تصریح کرد: اگر دولت حتی موافق اصلاحات لازم در بودجه 1400 بود، اما با توجه به تجربه‌ای که از دولت فعلی وجود دارد و شاهد بی تدبیری‌های متعدد این دولت بوده‌ایم که می‌توانم به توزیع سبد کالا در دولت یازدهم اشاره کنم و حتی ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت بنزین و اتفاقات مربوط به بازار سرمایه و بورس، می‌توانیم این گونه برداشت کنیم که حتی اگر دولت موافق موضوعی هم باشد قدرت کافی برای اجرای دقیق و بدون اشتباه موضوع را ندارد.

** اجرای اصلاحات بودجه توسط دولت تازه نفس بعدی

وی ادامه داد: موضوع افزایش قیمت بنزین قائله بسیار مهمی برای کشور فراهم آورد و سبد کالای معیشتی هم در ابتدای دولت یازدهم باعث تحقیر فراوان مردم شد، ضمن این که در موضوع بورس رسماً دولت دست در جیب مردم کرده و کسری بودجه و رفع مشکلات اعتباری و بودجه‌ای‌اش را از همین طریق مرتفع کرد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: دولت حتی اگر موافق حذف ارز 4200 تومانی بود و ارز تبدیل به تک نرخی می‌شد و مابه التفاوت این رقم به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شد و عملا از اقشار ضعیف جامعه حمایت صورت می‌گرفت، اما باز به نظر می‌رسد اهداف مدنظر مجلس عملیاتی نمی‌شد، لذا به نظر من بهترین راه حل رد کلیات لایحه بودجه 1400 بود.

شجاعی علی آبادی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در نهایت بودجه سه دوازدهم برای پایان عمر دوازدهم خواهیم داشت و همین موضوع می‌تواند منجر به ادامه فعالیت دولت فعلی تا پایان عمرش باشد و با این کار ضمن پرداخت حقوق‌ها کمی از مشکلات معیشتی مردم را بکاهد و امیدوارم که یک دولت تازه نفس و توانمند و کارآمد با هر گرایشی روی کار آمده و مشکلات کشور را با ادامه بودجه‌ای که با تشریک مساعی بین دولت و مجلس نهایی خواهد شد پیگیری کند.

** افتضاحات دولت فعلی تمامی ندارد

وی خاطرنشان کرد: دولت فعلی اگر می‌توانست مشکلات فعلی کشور را حل کند در همین چندماه پایانی عمر دولت شاهد مشکلات عجیب و غریب که مردم با آن دست به گریبان هستند، مواجه نبودیم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: متأسفانه افتضاحی که دولت در بورس ایجاد کرده منجر به ضرر و زیان بسیاری از خانوارها شده است هرچند که بخش‌های مختلف قوه مجریه مردم را تشویق زیادی کردند که سرمایه‌هایشان را به بورس بیاورند اما متأسفانه آسیب‌های فراوانی به طیف‌های متعدد جامعه وارد شد.

شجاعی علی‌آبادی افزود: به نظر می‌رسد به خیر این دولت امیدی نیست و همین که یک بودجه سه دوازدهم برای دولت در نظر بگیریم و بتواند امور جاری کشور را اداره کند و حقوق‌ها را پرداخت کند بهترین اتفاق است.

** دولت بدنبال انداختن مشکلات گردن مجلس است

وی افزود: مجلس باید به این اطمینان می‌رسید که اگر کلیات لایحه بودجه 1400 به تصویب می‌رسید و اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق به تصویب رسانده و در نهایت با موافقت صحن علنی نهایی می‌شد و اصلاحاتی هم در صحن به آن اضافه می‌شد و مورد موافقت دولت هم قرار می‌گرفت، مطمئن بودیم که دولت در سال آینده هر بی تدبیری دیگری هم انجام می‌داد و سلسله بی‌تدبیری‌های خود را ادامه می‌داد، این بی‌تدبیری‌های پایانی را برعهده مجلس می‌گذاشت و بیان می‌کرد که لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده کارآمد بوده و اگر آن بودجه بود کشور را به خوبی اداره می‌کردم، اما چون بودجه توسط مجلس اصلاح شده و شاکله آن به هم خورده دیگر قابلیت اجرایی و کارآمدی نداشته و این بی تدبیری‌ها ناشی از دخالت مجلس است.

**بهترین راه در شرایط فعلی یک بودجه سه دوازدهمی است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اگر دولت به خوبی اصلاحات بودجه 1400 عملیاتی نکند، متضرر اصلی مردم خواهند بود. این در حالی است که نمایندگان در مجلس یازدهم متعهد شدند که جز برای نفع عموم جامعه قدمی برندارند و هر هزینه‌ای هم که لازم است به جان بخرند تا مردم کشورمان بیش از این زیر فشار بی‌تدبیری‌هایی که برخی مسئولان تدبیر و امید انجام دادند متضرر نشوند.

شجاعی علی آبادی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که بهترین راه در شرایط فعلی یک بودجه سه دوازدهمی است تا دولت بتواند امورات جاری کشور را تمشیت کرده و حقوق‌ها را پرداخت کند و حتی الامکان با حداکثر اصلاحات ساختاری و در نظر گرفتن ملاحظاتی که بودجه به نفع مردم بسته شود برای دولت تازه نفس آینده نهایی کنیم.