نوستالژی | ‌ای کاش همه مثل خداداد باشند


نوستالژی | ‌ای کاش همه مثل خداداد باشند

خرداد 1377 و در آستانه جام‌جهانی 1998 مجله دنیای ورزش مصاحبه‌ای جذاب با خداداد عزیزی انجام داد. مصاحبه‌ای که در شب اعزام تیم‌ملی به اردوی ایتالیا در منزل خداداد در تهران انجام شد.

حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ خرداد ۱۳۷۷ و در آستانه جام‌جهانی ۱۹۹۸ مجله دنیای ورزش مصاحبه‌ای جذاب با خداداد عزیزی انجام داد. مصاحبه‌ای که در شب اعزام تیم‌ملی به اردوی ایتالیا در منزل خداداد در تهران انجام شد. در این مصاحبه خداداد که آن زمان فقط دخترش فاطمه را داشت، در منزلش پذیرای عکاس و خبرنگار دنیای ورزش شد و بعد از اینکه پرواز تیم‌ملی ۲۴ ساعت به تأخیر افتاد، به دفتر این مجله رفت و گفت‌وگوی خود را تکمیل کرد.
غزال تیزپای فوتبال که در آن زمان از بازیکنان مطرح تیم‌ملی بود، درباره وضعیتش در کلن آلمان گفت: «قبل از آمدن به آلمان، به‌علت آسیایی‌بودن، با دید نسبتا پایین به من نگاه می‌کردند، اما به‌مرور برخورد‌ها تغییر کرد. در پایان مسابقات، وقتی تیم به دسته‌دوم سقوط کرد، طرف‌داران تیم از من خواستند که یک‌سال دیگر به کلن فرصت بدهم و در این تیم بمانم. من هم قول دادم اگر به کشور دیگری نروم و در آلمان باشم، فقط برای کلن بازی می‌کنم.» خداداد در ادامه این گفتگو درباره شانس صعود تیم ایران از گروهش در جام‌جهانی ۹۸ هم گفت: «گروه ما بسیار سخت است.
من از مطبوعات تقاضا می‌کنم توقع مردم را بالا نبرند و آن‌ها را با حقیقت فوتبال آشنا کنند. من از طرف همه بچه‌ها قول می‌دهم تلاش کنیم و بدانید از پیش بازنده نیستیم.» در زمان این مصاحبه، ایویچ سرمربی تیم‌ملی بود و هنوز ماجرا‌های اردوی ایتالیا و باخت به رم اتفاق نیفتاده بود. خداداد در این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برای هدایت تیم‌ملی مربی ایرانی بهتر است یا خارجی، گفت: «به اعتقاد من برای کوتاه‌مدت مربی بومی خوب است، ولی برای درازمدت باید از مربیان خارجی استفاده کنیم. یک مربی ایرانی از نظر اخلاقی بهتر بازیکنان را می‌شناسد و با روحیه آن‌ها آشنایی دارد.
همه مربیان آلمان، آرژانتین، فرانسه و... بومی هستند؛ بنابراین اگر مربی ایرانی با علم روز آشنا باشد، از مربیان خارجی بهتر است.» عضو مهم تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی ۹۸، صعود ایران به این مسابقات را یک تحول دانست و گفت: «کسی از فردا خبر ندارد، اما اگر همه دست‌به‌دست هم بدهیم، بودجه کافی در اختیار ورزش قرار بگیرد و افراد کارآزموده و آشنا به امور کار‌ها را انجام بدهند، آن وقت می‌توانیم تحولی شگرف در فوتبال ایجاد کنیم.» اگر‌هایی که خداداد در آن زمان گفت، هیچ‌وقت کنار هم قرار نگرفتند و هنوز جزو محالات فوتبال ایران است.
فاکتور‌هایی که اگر عملی می‌شد، حتما حالا فوتبال ایران جایگاهی فراتر از آسیا داشت، نه اینکه در بیم و امید صعود به جام‌جهانی باشد! چیزی که خداداد در ادامه همین مصاحبه خود هم گفته است. جایی که او فوتبال ایران را با ژاپن آن زمان که هنوز مثل اکنون غول آسیا نشده بود، مقایسه کرد و گفت: «برای حرفه‌ای‌شدن نیاز به برنامه‌ریزی منظم داریم. مدت‌ها طول می‌کشد تا فوتبال ما حرفه‌ای شود. ژاپن ۱۰ پله را یک‌جا طی کرده است. اگر به فکر نباشیم، درجا می‌زنیم. زیرا همه در حال حرفه‌ای‌شدن هستند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت