چین شائبه حمایت از کودتا در میانمار را رد کرد


چین شائبه حمایت از  کودتا در میانمار را رد کرد

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه شائبه حمایت یا موافقت ضمنی با «کودتای نظامی» روز دوشنبه در میانمار را رد کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این برخی رسانه ها در خبرهای تایید نشده ای اعلام کرده بودند که چین با ممانعت از تصویب بیانیه‌ای که برای محکومیت کودتای نظامی اخیر میانمار در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده بود، به نوعی و به صورت ضمنی از کودتای نظامی در میانمار حمایت کرده است.

«وانگ ون بین» روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه در پکن با یادآوری اینکه «این تئوری ها درست نیستند»، تاکید کرد: چین به عنوان کشور همسایه میانمار علاقه مند است همه طرفها در این کشور بتوانند اختلافات خود را به درستی حل کنند و از ثبات سیاسی و اجتماعی حمایت کنند.

این مقام چینی روز گذشته نیز گفته بود: چین دوست و همسایه میانمار است. ما امیدواریم که همه طرفها در میانمار بتوانند اختلافات خود را از طریق قانون اساسی و چارچوب قانونی به خوبی کنترل کنند و از ثبات سیاسی و اجتماعی محافظت کنند.

همزمان یورو نیوز هم در گزارشی مدعی شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه برای بررسی وضعیت میانمار تشکیل جلسه داد اما بیانیه مشترک پیشنهادی این شورا در محکومیت کودتا به دلیل عدم همراهی چین رأی نیاورد. تصویب این بیانیه نیاز به حمایت چین داشت که عضو دائمی شورای امنیت بوده و از حق وتو برخوردار است.

این گزارش می افزاید: چین اگر چه به طور مستقیم و قاطع از اقدام نظامیان در میانمار حمایت نکرده است، اما با سیاستی که در نشست شورای امنیت از خود نشان داد، به نظر می‌رسد حمایت ضمنی خود را از آنها نشان می‌دهد.

تلویزیون ژاپن هم در گزارشی در این ارتباط اعلام کرد: اعضا شورای امنیت روز سه شنبه به صورت آنلاین جلسه اضطراری در مورد میانمار برگزار کردند اما به دلیل درخواست چین که روابط نزدیکی با رهبران نظامی میانمار دارد، ورود رسانه ها به جلسه ممنوع بود و به همین دلیل جزئیات این گفت و گو در دسترس نیست.

میانمار با ۵۴ میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی آسیا واقع شده و با بنگلادش، هند، چین، تایلند و لائوس مرز مشترک دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟