مدیر میلیاردر شرکت آمازون استعفا می‌دهد


مدیر میلیاردر شرکت آمازون استعفا می‌دهد

تهران – ایرنا – «جف بزوس» میلیاردر موسس شرکت آمازون به عنوان بزرگترین غول تجارت الکترونیک جهان اعلام کرد که قصد دارد از سمت مدیر عاملی این شرکت استعفا کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از گاردین، وی که همچنان ریاست هیات مدیره این غول تجارت الکترونیکی را برعهده خواهد داشت، سمت مدیر عاملی را به «اندی جسی» مدیر سرویس های تحت وب آمازون واگذار می کند.

این خبر تعجب آور در حالی منتشر شد که آمازون تازه ترین نتایج مالی اش را منتشر کرده است. کمتر شرکتی همچون آمازون در جریان همه گیری کووید – ۱۹ رونق داشته است. این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰، فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را برای اولین بار به ثبت رساند.

بزوس ۵۷ ساله شرکت آمازون را در سال ۱۹۹۴ تاسیس و آن را به یکی از بزرگترین شرکت ها در جهان تبدیل کرد، به طوری که اکنون ثروت این شرکت ۱۸۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

آمازون که به عنوان فروشگاه کتاب آنلاین آغاز به کار کرد، اکنون شرکتی مسلط در زمینه های ارائه خدمات مختلفی چون وسایل الکترونیکی و سرگرمی و مواد غذایی است و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان در استخدام دارد.

بزوس گفت: وقتی به کارنامه مالی ما می نگرید، آنچه واقعا می بینید، نتایج بلند مدت و جمع شده حاصل از ابتکار است.

بزوس گفت: در حال حاضر، آمازون را در ابتکاری ترین زمان خود می بینم .

بزوس در سال های اخیر از امور روزمره آمازون عقب نشینی کرده است تا به علائق دیگر خود از جمله اکتشافات فضایی و وظایفش در روزنامه واشنگتن پست بپردازد. اما کناره گیری وی از سمت مدیر عاملی آمازون غیر منتظره است.

تغییر مدیریت آمازون در برهه ای حساس برای این شرکت روی می دهد. درحالی که سود شرکت رو به افزایش است، با فشار از سوی کارگران معترض به نحوه رفتار با آنها در جریان همه گیری کرونا و افزایش تحقیقات سیاسی در مورد ابعاد و قدرت تجاری خود مواجه است.

سال گذشته، کنگره آمریکا بزوس و دیگر مدیران ارشد فناوری آمازون را به دلیل سطح امور تجاری این شرکت مورد بازخواست قرار داد.

«دیوید سیسیلین» رئیس کمیته فرعی ضد انحصاری کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این شرکت ها در شرایط کنونی از قدرت انحصاری برخوردارند.

وی افزود: برخی از این شرکت ها باید از فعالیت بازمانند و پاسخگو باشند.

شرکت آمازون علاوه بر اینکه یک بازار عرضه اجناس است، در خدماتی مثل پخش آنلاین فیلم نقش عمده ای دارد.

این شرکت سال گذشته با شروع همه گیری کرونا که مردم را به سوی خرید اینترنتی سوق داد، رشد زیادی داشت.

در این میان، آمازون و پنج انتشارات بزرگ آمریکایی به تبانی در قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک برای بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها متهم شدند.

یک شرکت حقوقی از کمپانی آمازون و پنج ناشر بزرگ آمریکایی، انتشارات پنگوئن رندوم هاوس، هچت، هارپرکالینز، مک‌میلان و سایمون و شوستر، به دلیل تبانی در قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک شکایت کرد. این شرکت ۱۰ سال پیش نیز از اپل و این پنج ناشر برای همین اتهام شکایت کرد و در دادگاه پیروز شد.

براساس این شکواییه، آمازون و ناشران همدست، از بندی موسوم به بند (Most Favored Nations (MFN برای بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر آنها بر سر گروهی از محدودیت‌های قیمت‌گذاری توافق کرده‌اند که مشتریانی را که از پلتفرم‌های خرده‌فروشی غیر از آمازون کتاب الکترونیک خریداری کرده باشند، به پرداخت مبالغ بیشتر ملزم می‌کند.

شاکیان پرونده ادعا می‌کنند تقریبا ۹۰ درصد از فروش کتاب‌های الکترونیک در آمریکا و بیش از ۵۰ درصد از فروش کتاب‌های چاپی در این کشور مربوط به وبسایت آمازون است. آنها با اتکا به آمار موجود می‌گویند قیمت کتاب‌های الکترونیک در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پس از آن که اپل و ناشران بزرگ آمریکایی در دادگاه تبانی در قیمت‌گذاری شکست خوردند، کاهش پیدا کرد اما در سال ۲۰۱۵ پس از آن که آمازون وارد بازی و قراردادهای جدید شد، قیمت ها باردیگر افزایش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش