سردیس چهره های ماندگار باید مورد پذیرش همگان قرار گیرد


سردیس چهره های ماندگار باید مورد پذیرش همگان قرار گیرد

یکی از چهره‌های پیشکسوت هنر مجسمه‌سازی ایران گفت: در کنار اهمیت ساختن مجسمه‌هایی با بیشترین خلاقیت، توجه به حافظه جمعی مردم بسیار مهم است و بر آن تأکید دارم چراکه مجسمه‌ای در ذهن شهروندان ماندگار می‌شود که بتواند چهره‌ و نام خود را در ذهن و زبان مردم نگاه دارد و این ماندگاری به خلاقیت هنرمند مجسمه‌ساز بستگی دارد.

سعید شهلاپور درباره ساخت و نصب سردیس‌های مشاهیر شهر همدان در باغ مشاهیر معتقد است: با ساختن سردیس‌ها، چهره‌های برجسته کهن‌شهر همدان از دوران پیش از اسلام تا دوران معاصر برای مردم بیش از گذشته شناخته می‌شوند و می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی شهر و دانش تاریخی مردم کمک بسزایی کند.

وی ادامه داد: نکته مهم در انجام این کار وجود عملکرد خلاقانه هنرمند است. در مرحله نخست برای بسیاری از مشاهیر مدّنظر هیچ‌گونه سند بصری برای رسیدن به چهره‌ ایشان نداشتیم اما اسناد، آثار بصری و متون قابل ارجاعی برای شناخت دوران زندگی او وجود دارد که امیدوارم هنرمندان مجسمه‌ساز به آن‌ها توجه کنند تا بتوانند شخصیت مورد نظر را خلاقانه بسازند.

داور پیشکسوت سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان درباره تداوم برگزاری این سمپوزیوم گفت: فرصت برای ساخت تمام اسامی مدنظر در یک مرحله وجود ندارند و طبعا برای تکمیل اسامی چهره‌های شاخص همدان به ویژه در بخش تاریخ معاصر به تداوم برگزاری سمپوزیوم نیاز است در ضمن حتما برای ساخت از مصالح ماندگار و سخت استفاده شود تا سردیس‌ها در مکان‌های تعبیه شده با کمترین آسیب و تغییر در برابر شرایط اقلیمی شهر محفوظ بمانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دبیرخانه سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان، شهلاپور پیشنهاد کرد: در کنار نصب سردیس در باغ مشاهیر همدان بتوان با تعبیه مکان‌های دیگری در شهر نسخه‌های ساخته شده را نصب کرد تا توجه همه شهروندان به این چهره‌ها جلب شود.

وی تصریح کرد: برخی از چهره‌های تاریخی نزد مردم شناخته شده هستند اما درباره مشاهیر کمتر نامبرده شده، صرفا منابع و اسناد بصری درباره دوران زندگی او مانند نقاشی‌ها و آثار مکتوب در دسترس است به همین علت نقش رفتار خلاقانه هنرمند بسیار اهمیت دارد تا سردیس و مجسمه‌ای که از چهره های ماندگار تاریخ و فرهنگ همدان ساخته می‌شود، مورد پذیرش همگان قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر