حاشیه نشینی کردستان در حال پیشی گرفتن از جمعیت رسمی است


حاشیه نشینی کردستان در حال پیشی گرفتن از جمعیت رسمی است

سنندج - ایرنا - عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: 51 درصد جمعیت شهری کردستان در سکونت‌گاه‌ها و حاشیه‌ شهرها ساکن هستند و زنگ خطر پیشی گرفتن جمعیت غیررسمی از رسمی به ‌صدا درآمده است.

به گزارش ایرنا، مجید روستا روز پنجشنبه در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، اظهار داشت: این استان بیش از ۲ دهه پایلوت وزارت راه و شهرسازی برای طرح بازآفرینی شهری است که گرایش شدید شهری شدن در آن به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: ۵۳۷ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کردستان در محدوده‌هایی ساکن هستند که برخورداری آنان از متوسط‌ امکانات هم بسیار پایین‌تر است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه اکنون ۷۵ درصد جمعیت کردستان شهرنشین هستند، افزود: تا افق ۱۴۲۰ این آمار به ۸۵ درصد می رسد و این جمعیتی نیست که ناشی از رشد نرخ طبیعی جمعیت باشد، بلکه حاصل جابجایی و مهاجرت است و خاستگاهی برای توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی خواهد شد.

روستا یکی از مناطق حاشیه نشین سنندج را نایسر اعلام کرد و اظهار داشت: این ناحیه منفصل شهری اوایل دهه ۱۳۸۰ روستایی با ۵۰ خانوار بود که در حال حاضر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه یک سوم مساحت و ۵۱ درصد جمعیت شهری کردستان را حاشیه‌ها تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: برای جلوگیری از روند رو به رشد جمعیت و مسکن غیررسمی در استان نیازمند تدابیر ویژه‌ای هستیم.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به اینکه ۲۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به ۱۲۵ پروژه بازآفرینی شهری اختصاص دارد که ۴۷ طرح آن ملی است، گفت: ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از منابع محلی به ساماندهی این طرح‌ها اختصاص دارد.

روستا با اشاره به لزوم ساماندهی یک هزار و ۴۰۰ هکتار محدوده نابسامان در استان تاکید کرد: باید به این مساله رسیدگی کرده و توسعه بی رویه حاشیه نشینی را متوقف کنیم.

وی به مطالعه اجرای طرح بازآفرینی در ۲۷ محله هشت شهر کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: طرح‌های موفقی در بهسازی معابر، توسعه فضای آموزشی و فرهنگی و فضاهای عمومی انجام گرفته است و تمام این طرح‌ها در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری به اختصاص ۳۰ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات به نوسازی واحدهای مسکونی خود مالک کردستان اشاره کرد و گفت: با توجه به تورم ساخت مسکن این سهم نیازمند افزایش است.

روستا خواستار اختصاص اعتبار از ردیف بودجه متوازن برای اتمام طرح‌های موفق در هشت شهر کردستان شد.

به گزارش ایرنا، افتتاح پارک کوهستانی ۲۰ هکتاری "کوچکه ره‌ش" سنندج و پیاده راه فردوسی سنندج و شرکت در مراسم پلاک‌کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو از برنامه‌های سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به کردستان است.

همچنین ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد.

نشست با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، حضور در صداوسیمای مرکز کردستان، بازدید از مراحل ساخت سریال تاریخی سنجرخان، بازدید از پروژه در حال احداث راه آهن همدان – سنندج، بازدید از عملیات اجرایی احداث چهار هزار و ۳۰۰ هکتار باغات مثمر در پایاب سد آزاد از دیگر برنامه های سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در کردستان است.

این ششمین سفر محمد باقر نوبخت به کردستان است و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این سفر ۲ روزه که از روز چهارشنبه آغاز شده مهمان استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...