بودجه مطابق با اصل 52  قانون اساسی تنظیم نشده است


بودجه مطابق با اصل 52  قانون اساسی تنظیم نشده است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بعد از انقلاب تاکنون هیچ کدام از بودجه‌های سالانه کشور مطابق با اصل 52 قانون اساسی تنظیم نشده است.

مجید انصاری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اصل ۵۲ قانون اساسی گفت: تنظیم بودجه از وظایف دولت و تصویب آن در زمره اختیارات مجلس است،موارد لایحه بودجه نزدیک به یک ماه در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با تغییرات زیادی همراه بود ، اما مورد تصویب نمایندگان واقع نشد.

عضو کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق که با حضور محمد باقرقالیباف برگزار شد در تذکری اعلام کردم که بعد از انقلاب تاکنون هیچ کدام از بودجه‌های سالانه کشور مطابق با اصل ۵۲ قانون اساسی تنظیم نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به میزان دخالت نمایندگان در تنظیم بودجه افزود: اگر نمایندگان بخواهند در لایحه بودجه کاهش و یا افزایش را لحاظ کنند باید منابع و مصارف را ببینند،کسری منابع و افزایش هزینه‌ها باید در جای خود دیده شود .

انصاری با بیان اینکه در بررسی لایحه بودجه مقام بررسی کننده و تصویب کننده نباید محدود باشند گفت: حداکثر دخالت تصویب کننده و بررسی کننده در لایحه بودجه از سوی مجلس حدود ۱۰ تا ۱۵است این موضوع با شاکله طراحی شده برنامه بودجه با توجه به قانون اساسی ناهمگونی و عدم تطابق دارد.

عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در تحولات ساختار بودجه گفت: رهبر انقلاب در ابتدای سال ۹۸ به این دولت توصیه کردند که باید تحول ساختاری در بودجه قرار دهد.

نماینده نورآباد ممسنی افزود: عدم وابستگی بودجه به نفت، موضوع خام فروشی در بودجه لحاظ نشده بود و آنچه که در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت اصلاح ساختار نامناسب و معیوب لایحه بودجه بود.

اگر نماینده دولت اصلاحات بودجه را همراهی می کرد خروجی این نبود

انصاری با اشاره به جلسه مجلس در رد کلیات بودجه گفت: اگر نماینده رییس جمهوری در صحن علنی مجلس همراهی خود را با اصلاحات بودجه اعلام می کرد خروجی جلسه این نبود.

وی گفت:رییس جمهور به این جلسه تشریف نیاوردند ایشان می‌توانست با حضور در مجلس از کلیات لایحه دفاع کند. دفاعیات نماینده دولت هم در سمت و سوی نقد مصوبات تلفیق بود در حالی که در جلسه امروز بیشتر کلیات بودجه مورد بحث بود.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: نمایندگان مجلس در جمع بندی به این نتیجه رسیدند که دولت نمی خواهد با مصوبات کمیسیون تلفیق همراهی داشته باشد به همین دلیل در این جلسه مخالفت خود را اعلام کردند.

نماینده نور آباد ممسنی خاطر نشان کرد: لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق لب مرزی رای آورد در همانجا هم نظر بدوی بر این بود که ما کلیات را در کمیسیون رد کنیم و به مجلس احاله کنیم.

انصاری بیان داشت: تصمیمات نمایندگان در رد کلیات بودجه ممکن است طرفداران خاص خود را داشته باشد. در جلسه امروز هم کار شاق و نادری انجام نگرفت لایحه به دولت بر می‌‍گردد و دولت هم ظرف دو هفته فرصت دارد که لایحه را اصلاح و به مجلس تقدیم کند و ادامه روند تصویب بودجه به رویکرد دولت بستگی دارد.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: معیشت و سلامت مردم، بخصوص طبقات آسیب پذیر اولویت اول مجلس است و مسوولان باید در تصمیم گیری ها خود این اولویت ها را در نظر داشته باشند.

تصمیم مجلس در تصویب کلیات بودجه بستگی به رویکرد دولت دارد

انصاری تاکید کرد: بحث یک و سه دوازدهم بودجه به رویکرد دولت بر می‌گردد. آیا دولت این لایحه را اصلاح می کندو یا دوباره همین کلیات را به مجلس می‌فرستد؟ بستگی به موضع بعدی دولت دارد و نمایندگان هم منطبق با رویکرد دولت تصمیم می گیرند، اما تغییرات چندانی صورت نمی گیرد و بودجه جدید در کسر کمتری در اختیار دولت قرار می‌گیرد البته اگر بودجه سالانه تدوین شود از لحاظ ساختار بودجه بندی و بودجه ریزی یک کار منظم‌تر و منطبق برای برنامه ریزی یک ساله کشوراست.

عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی این کمیسیون گفت: اگر قاعده اقتصاد سالم باشد و هزینه های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار محرومان قرار گیرد علی القاعده با عدالت اجتماعی سازگارتر است البته کارشناسان این موضوع را نقد می‌کنند که اجرا و نظارت دقیق این موضوع محل ایراد است و تورم احتمالی را به همراه دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی خاطرنشان کرد:با توجه به اظهارات کارشناسان این گام می توانست در شفافیت کمک کند در این حوزه فساد و رانت گاهی اوقات با میزان یارانه های یک سال مردم برابری می کرد. هر شخص منصف و معتقد که این وضعیت را ببیند باید تلاش کند راهکاری برای جلوگیری از رانت و فساد ارائه کند. کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسید اگرچه مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق