رونماییِ اطلس زبان‌شناسی استان کرمان، در آینده نزدیک/ پیگیری ثبت راور به عنوان شهر ملی قالی


رونماییِ اطلس زبان‌شناسی استان کرمان، در آینده نزدیک/ پیگیری ثبت راور به عنوان شهر ملی قالی

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه طرح اطلس زبان شناسی استان کرمان به اتمام رسیده است، بیان کرد: استان کرمان در این موضوع به عنوان پایلوت شناحته شده و این اطلس با حضور وزیر میراث فرهنگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

"بهروز عمرانی" ظهر امروز 16 بهمن‌ماه در دیدار با استاندار کرمان گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور داده که حوزه‌های مختلف گردشگری را به صورت متمرکز مورد پژوهش قرار دهیم.

وی ادامه داد: سال 98 پژوهش‌های مذکور در استان خراسان جنوبی صورت گرفت و در سال جاری استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان انجام است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و مهاجرت مردم از روستاها به شهرها، بر روی امنیت، مسایل اجتماعی و ... تاثیر زیادی گذاشت و همچنین هویت و اصالت مهاجرین تغییر پیدا می‌کند.

وی با تاکید برآنکه در حال حاضر 2000 بوم‌گردی در کشور فعال است، تصریح کرد: برای جذب گردشگران و رسیدن به استانداردهای لازم در بوم‌گردی‌ها باید فرهنگ میزبان توسط گردشگران مورد توجه قرار گیرد.

عمرانی با اشاره به اینکه ثبت ملی قالی راور و شهر راور به عنوان شهر ملی قالی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است، عنوان کرد: امیدوارم با همکاری استانداری کرمان و فرمانداری راور بتوانیم این طرح را اجر کنیم.

وی به اجرای طرح موزه سبز در 10 موزه استان کرمان اشاره کرد و افزود: در این طرح موزه‌های استان مورد مطالعه و پایش محیط و حفاظت پیشگیرانه قرار می‌گیرند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به بلایای طبیعی و تاثیر آن بر روی مناطق اظهار کرد: روستای کشیت گلباف، روستای گیسک زرند، ده سیف شهداد از روستاهایی هستند که براثر بلاهای طبیعی مورد تخریب قرار گرفته‌اند که می‌توان با احیا و مرمت این روستاها و ایجاد تنوع فرهنگی (خوراک، پوشاک و صنایع دستی) گردشگران را به سوی این روستاها سوق داد.

وی با اشاره به اینکه طرح اطلس زبان شناسی استان کرمان به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: استان کرمان در این موضوع به عنوان پایلوت شناخته شده است و با حضور وزیر میراث فرهنگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

عمرانی با تاکید برآنکه جیرفت شاه بیت و شاهکار در حوزه باستان‌شناسی است، افزود: گمانه‌زنی کنارصندل به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش این منطقه بزودی آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: تنوع فرهنگی در کشور زیاد است و ما به دنبال آن هستیم که هر منطقه‌ای فرهنگ خاص خودش را داشته باشد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: طب سنتی یک گنجینه بسیار غنی است و بسیار سودآورتر از کشاورزی است، همچنین با توجه به اقلیم استان کرمان می‌توانیم از تجربیات گذشتگان در آب و آبیاری در شهداد استفاده کنیم.

وی به انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اشاره و بیان کرد: گزارش هشت فصل بررسی و کاووش شهداد(دشت لوت)، انتشار کتاب سه جلدی باستان شناسی حوزه هلیل رود جیرفت، بررسی‌های باستان شناختی بخش چاه دادخدا قلعه‌گنج و ... از جمله این انتشارات است.

عمرانی عنوان کرد: یک دهه است که میراث طبیعی مانند کویر لوت، غارها، آبشارها و ... مورد توجه قرار گرفته است و بیابان لوت یک سرمایه بسیار قوی است که شیوه بهره‌برداری و منتفع شدن از آن را نمی‌دانستیم و مطالعات چگونه بهره‌برداری از این میراث طبیعی را در دستور کار داریم. شایان ذکر است که اداره کل میراث فرهنگی در حال حاضر سه درگاه ورودی به کویر لوت مشخص کرده است.

وی با بیان این مطلب که اگر مسئولین استان با ما همکاری کند پنجمین کنگره معماری و شهرسازی کشور را در بم برگزار می کنیم، خطاب به استاندار کرمان گفت: از شما حمایت می‌خواهیم و بدانید گردشگری در دوران پساکرونا عالمی دیگر خواهد بود و اصفهان و شیراز تصور نکنند که در پساکرونا از کرمان جلوتر هستند و استان با استفاه از فضای مجازی و تبلیغات جذاب از آنها جلو می‌افتد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد