گزارش سفارشی کنگره: فعلاً وقت خروج از افغانستان نیست


گزارش سفارشی کنگره: فعلاً وقت خروج از افغانستان نیست

گزارشی که اخیراً به کنگره آمریکا ارائه شد؛ این ادعا را مطرح می کند که در مقطع کنونی، خروج نظامیان خارجی از افغانستان به جنگ داخلی در این کشور منجر خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از طلوع نیوز، «گروه مطالعه افغانستان» در گزارشی که به سفارش کنگره آمریکا نوشته شده است، به دولت جو بایدن دموکرات توصیه کرد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را آهسته تر کند.

بیشتر بخوانید:

طالبان: آمریکا توافق دوحه را نقض کرده است

در این گزارش ادعا شده که دولت بایدن باید ضرب الاجل تعیین شده از سوی طالبان را کنار بگذارد و به‌جای آن، کاهش نیروها را تنها در صورتی انجام دهد که اوضاع امنیتی در افغانستان بهتر شود.

گروه مطالعه افغانستان در آوریل سال میلادی گذشته و درست چند هفته پس از توافق صلح آمریکا و طالبان، ایجاد شد.

در گزارش ارائه شده از سوی این گروه ادعا شده که خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان سبب رو به‌رو شدن این کشور با یک جنگ داخلی خواهد شد. به همین دلیل خروج کامل نظامیان آمریکایی باید به برقراری صلح در افغانستان، روشن شدن نوع نظام حکومتی افغانستان پس از حصول توافق، جلب پشتیبانی دیپلماتیک منطقه ای از روند صلح و روشن شدن تعهدات آمریکا به دولت کنونی افغانستان، مشروط شود.

گزارش سفارشی کنگره آمریکا در حالی ارائه شد که برخی منابع ناتو نیز مدعی شده اند که با روی کار آمدن دولت جدید واشنگتن و وعده جو بایدن دموکرات برای ارزیابی توافق با طالبان، دیگر نیازی به تعجیل برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان طبق ضرب الاجل طالبان نیست.

طالبان در توافقی که فوریه سال گذشته با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا منعقد کرد، پیش شرط خود را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی، خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان تا پایان آوریل ۲۰۲۱ اعلام کرد.

اما اکنون ناتو مدعی است که حضورش در افغانستان شرایط محور است و با توجه به تداوم خشونت ها در افغانستان، صلاح می بیند که بیشتر در این کشور بماند.

همزمان، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز با زیر سوال بردن پایبندی طالبان به مفاد توافق با آمریکا، ادعاهای ناتو را تائید کرده است.

این در حالی است که پیشتر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که دولت بایدن در حال ارزیابی تعهدات طالبان برای کاهش روابط با القاعده، کاهش خشونت و تعامل آنها در گفت‌وگوهای صلح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین عکس از زن فوق جوان و زیبای کوروش یغمایی + بیوگرافی جذاب ترین خواننده راک