صنایع دستی شیروان مورد غفلت واقع شده است


صنایع دستی شیروان مورد غفلت واقع شده است

بجنورد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: صنایع دستی این شهرستان خراسان شمالی مورد غفلت و فراموشی واقع شده است در حالیکه توجه به این صنایع می تواند اشتغالزایی زیادی برای روستاییان و عشایر داشته باشد.

میثم زارع روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مهم ترین صنایع دستی این شهرستان گلیم و چرم است که مرغوب ترین چرم در روستای پیرشهید این شهرستان تولید می شود ولی این ظرفیت خاص را نتوانستیم خوب معرفی کنیم.

وی گفت: گلیم این شهرستان که در بیشتر بازار استان های کشور به قیمت بسیار بالایی به فروش می رسد فقط مختص به تابلو فرش شده در صورتیکه باید گلیم به روز شود و از آن برای موارد مختلفی نظیر رو مبلی، پتوی مسافرتی و روانداز صندلی ماشین استفاده شود.

زارع افزود: اینک بیشتر هزینه تولیدات صنایع دستی این شهرستان که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و فروش خوبی در بازار سایر استان ها دارد به جیب دلالان می رود که بهتر است شرکت تعاونی صنایع دستی ایجاد شود و پول خوب حاصل از فروش این محصولات به جیب صنعتگر برود تا موجب انگیزه و تولیدات آنها شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: صنعتگران شناسایی شدند و کلاس های چرم دوزی در روستای پیرشهید از توابع بخش مرکزی شهرستان مشغول به فعالیت هستند همچنین کلاس هایی در زندان برای معرق و امام زاده غیبی برای گلیم بافی در نظر گرفته شده است.

زارع افزود: با توجه به شیوع کرونا صنعتگران برای فروش محصولات خود و جلوگیری از هرگونه ضرر و خسارت محصولات خود را در فضای مجازی به فروش می رسانند که در این اوضاع اقتصادی فروش آنان خوب است.

اینک ۳۵۰ نفر از فعالان حوزه صنایع دستی شهرستان شیروان از بیمه برخوردار هستند.

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که هنرمندان زیادی در رشته های مختلف صنایع دستی از جمله گلیم، سفره کردی و سفالگری دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»