رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان


رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

سنندج - ایرنا - محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه طی 2 روز گذشته میهمان مردم و مسوولان کردستان بود که در این سفر، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف روند توسعه استان، بیش از 12 هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه نیز به استان اختصاص یافت که می‌تواند رهاوردی کم نظیری باشد.

به گزارش ایرنا، حدود یک سال و چند ماه از سفر قبلی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به کردستان گذشته بود که زمزمه سفر دوم وی به استان در دهه فجر امسال شکل گرفت.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ۲ روز( ۱۵ و ۱۶ بهمن) مهمان مردم و مسوولان کردستان بود و در این مدت کوتاه، چند طرح از جمله سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی محرومان را افتتاح و عملیات اجرایی چند طرح دیگر را نیز آغاز کرد.

مهمترین خبر برای کردستانی‌ها در این سفر اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال مازاد بر اعتبار استان، از محل بودجه سال ۱۳۹۹ بود که عزم مسوولان استانی را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام را جزم کرد.

شروع خط انتقال آب سد آزاد و بهره برداری از تصفیه‌خانه آب شرب سنندج، افتتاح بوستان "کوچک ره‌ش" و پیاده‌راه فردوسی سنندج، رونمایی از طرح پلاک کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، کلنگ زنی مجموعه بازآفرینی شهری هفت باغ سنندج و شرکت در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه از مهمترین برنامه‌های رییس سازمان برنامه و بودجه در این سفر ۲ روزه در کردستان بود.

نشست با مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی، شرکت در برنامه تلویزیونی گفتمان سیمای مرکز کردستان، نشست خبری با اصحاب رسانه، بازدید از روند ساخت سریال "سنجرخان" و بازدید هوایی از پروژه راه‌آهن سنندج- همدان از دیگر برنامه‌های معاون رییس جمهوری در این سفر ۲ روزه در کردستان بود.

"محمدباقر نوبخت" در سفر قبلی کلنگ احداث ۲ هزار واحد مسکونی را در کردستان بر زمین زد و رفت تا سر وعده‌ای که برای اتمام آن داده بود، برگردد و کلید این واحدها را به محرومانی بدهد که سقف بالای سرشان ایمن یا مال خودشان نبود.

تحویل کلید ۳۴۰۰ واحد محرومان

تحویل کلید سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی محرومان و آسیب دیده از سیلاب بهار پارسال، اولین برنامه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بود که در روستای "قُلیان" سنندج برگزار شد.

از این تعداد یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی محرومین بود که آبان سال گذشته کلنگ احداث آنها را بر زمین زده بود و ۳۰۰ واحد آن باقی ماند تا آخر امسال به بهره‌برداری برسد.

رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

خط انتقال آب به تصفیه‌خانه شرب سنندج

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس به تصفیه خانه آب سنندج رفت و عملیات اجرایی انتقال آب از سد آزاد به این تصفیه خانه را آغاز کرد، طرحی که قرار است طعم و بوی آب سنندج را برای ساکنان این شهر ۵۰۰ هزار نفری بهبود ببخشد.

در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تامین نیاز آب شرب سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر تا افق ۱۴۰۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال میسر خواهد شد.

همچنین با حضور نوبخت واحد ازن زنی تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج به بهره‌برداری رسید؛ این طرح شامل ۲ دستگاه ازن زنی به ظرفیت اسمی در مجموع ۹ کیلوگرم در ساعت و بخش پراکسید هیدروژن (استفاده همزمان از آنرا پراکسید هیدروژن) اکسیداسیون پیشرفته بوده که برای این طرح در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی چهار شهر استان اختصاص یافت

استاندار کردستان گفت: علاوه بر اعتبارات قبلی، در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی چهار شهر استان اختصاص یافت.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: در زمینه تامین آب شرب، دیروز عملیات اجرایی انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج با ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز شد تا در ظرف یکسال این پروژه اجرایی شود.

بهمن مرادنیا افزود: چهار شهر دیگر استان شامل قروه، دهگلان، بیجار و حسن‌آباد یاسوکند هم مشکل آب آشامیدنی دارند که عملیات اجرایی انتقال آب از سد آزاد به قوچم برای قروه و دهگلان با پیش‌بینی اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا و تا اردیبهشت سال آینده آماده افتتاح است.

استاندار کردستان یادآور شد: برای بیجار و حسن آباد یاسوکند هم ۱۱ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است تا از سد "سیازاخ" آب مورد نیاز ساکنان این شهرها تامین شود.

مردانیا اضافه کرد: امروز تفاهم‌نامه انتقال آب به این شهرستان‌ها با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (س) منعقد می‌شود و علاوه بر اعتبارات یاد شده در این سفر ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر به این طرح‌ها اختصاص یافت که نوید بخش تامین آب آشامیدنی سالم است.

افتتاح بوستان "کوچک ره‌ش" سنندج

در این سفر یکی از طرح‌های ممهم عمران شهری سنندج به نام بوستان کوهستانی "کوچک ره‌ش" هم با ۲۰ هکتار مساحت با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به بهره‌برداری رسید.

برای احداث این بوستان در مجموع ۸۵ میلیارد ریال هزینه شده که شامل سایت پیاده‌روی، صخره نوردی، پله نوردی، زمین فوتبال و بسکتبال است و یک آمفتی تئاتر روباز نیز دارد.

رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

سنندج شهر خلاق موسیقی شد

سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به کردستان با یک برنامه مهم فرهنگی برای اصحاب فرهنگ و هنر نیز همراه بود و در نخسیتن برنامه دومین روز سفر طرح پلاک کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی رونمایی شد.

سنندج آبان سال گذشته در فهرست شهرهای خلاق جهان قرار گرفت و رییس سازمان برنامه و بودجه در مراسم پلاک کوبی این شهر ۵۰ میلیارد ریال برای اتمام مجتمع فرهنگی سنندج اختصاص داد و گفت: از راه اندازی موزه موسیقی در سنندج هم حمایت می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه پیاده راه فردوسی سنندج را افتتاح کرد، طرحی که برای اجرای آن ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و توانسته هسته مرکزی شهر سنندج را سامان دهد.

مطالعات اولیه این طرح ۱۰ سال قبل شروع شد و مقدمات آن توسط دانشگاه کردستان انجام گرفت و هر بار که شهرداری قصد اجرایی کردن آن را داشت با مشکلات بودجه‌ای و یا اجتماعی مواجه می‌شد تا اینکه اوایل امسال به دستور استاندار کردستان این کار پا گرفت و اجرایی شد.

کلنگ‌زنی مجموعه بازآفرینی شهری هفت باغ

از دیگر برنامه‌های سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به کردستان کلنگ‌زنی مجموعه بازآفرینی شهری هفت باغ سنندج بود.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از هفت باغ گفت: دولت برای اشتغال هر شهر، هفت طرح را پیگیری می‌کند که بازآفرینی شهری از جمله این برنامه‌ها است.

هفت باغ اولین بنای صنعتی قدیمی شهر سنندج است که با حفظ بافت سنتی موجود، بازآفرینی شهری در این مجموعه در ۲ فاز اجرا و ساماندهی گورستان تاریخی "تایله" هم متعاقب آن اجرا می‌شود.

گردشگر پذیر کردن سنندج و تبدیل این شهر به مرکز گردشگری کشورهای مجاور و اشتغال مبتنی بر فرهنگ و تمدن شهر سنندج از اهدافی است که این طرح دنبال می‌کند و در آن هفت باغ فرهنگی، مجسمه، سینما، کتاب، نوا، هنر و معماری در این مجموعه ایجاد خواهد شد.

رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

بازدید از پروژه راه‌آهن سنندج- همدان- تهران

معاون رییس جمهوری در بخش پایانی برنامه خود در سفر به کردستان از طرحی بازدید کرد که بارها از آن سخن گفته و امیدوار است سفر بعدی‌اش به کردستان با اتمام این طرح و روی ریل قطار راه آهن سنندج- همدان- تهران باشد.

"نوبخت" با بالگرد به محل طرح رفت و در محل ایستگاه سنندج فرود آمد، دیدن پیشرفت این طرح بصورت هوایی ملموس‌تر بود.

وی درباره این طرح اظهار داشت: یکی از مهمترین طرح های مهم دولت در کردستان که مصمم به اجرای کامل آن تا پایان کار دولت دوازدهم هستیم، همین طرح است و به قولی که به مردم صادق و نجیب کردستان داده‌ایم، عمل می کنیم.

رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

رساندن خط آهن به سنندج پایان راه نیست و شبکه ریلی باید کردستان را تا مرز و کشورهای همسایه متصل کند

نوبخت اضافه کرد: رساندن خط آهن به سنندج پایان راه نیست و شبکه ریلی باید کردستان را تا مرز و کشورهای همسایه متصل کند.

وی اعتبار هزینه شده برای این طرح را ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد: ۱۰ هزار میلیارد ریال از این مبلغ از دی ماه سال گذشته تاکنون هزینه شده است که با وجود همه محدودیت‌ها این حجم از هزینه در این طرح، بیانگر توجه ویژه دولت به قولی است که به مردم کردستان داده است.

وی اضافه کرد : بخش زیادی از ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج انجام شده که این مهم افدام موثری در توسعه زیرساخت های حوزه راه و حمل و نقل کردستان است.

وی به تلاش برای بهره‌برداری از راه آهن همدان - سنندج تا قبل از پایان دولت دوازدهم و تاکید بر متوقف نشدن این طرح اشاره کرد و افزود: همه کوشش ما این است که قبل از پایان این دولت و در سال آینده این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد و در سفر کاری آینده از طریق قطار وارد سنندج شویم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به عملیات ریل‌گذاری آن در روزهای اخیر سرعت گرفته و ۴۹ کیلومتر این مسیر ریل‌گذاری شده است افزود: زیرسازی این طرح به طول ۱۵۱ کیلومتر تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تزریق اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی برای طرح‌های اولویت‌دار کردستان

در این سفر، اتفاقات بسیار خوبی برای کردستان شکل گرفت و قرار شد تا در ۶ ماه پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید، ارقام مهم اعتباری برای توسعه استان تزریق شود که می‌تواند گام بلندی برای پیشرفت استان در عرصه های مختلف باشد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۳۳ طرح توسط دولت در کردستان احصا شده که اهمیت و اولویت ویژه ای دارند و ۲۳ هزار میلیارد ریال منابعی است که این طرح ها نیاز دارد و تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر ظرف چند ماه آینده به این طرح ها تخصیص می‌یابد.

طرح مسایل ملی توسط خبرنگاران کردستان

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در نخستین شب حضورر خود در کردستان از طریق برنامه گفتمان از سیمای مرکز کردستان با مردم این استان در خصوص اهداف سفر و برنامه‌های کاری این سفر سخن گفت و در روز دوم درر نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان در زمینه مسایل مهم ملی از جمله بودجه ۱۴۰۰ کشور بحث کرد.

سوالات مطرح شده در این نشست خبری توسط خبرنگاران کردستان نشان داد که اصحاب رسانه این استان علاوه بر دغدغه و مشکلات کردستان پیگیر مسایل مهم ملی و منطقه‌ای نیز هستند.

رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا مبنی بر کاهش وابستگی بودجه به نفت در لایحه سال آینده و منابع جایگزین آن، اظهار داشت: مجموعه منابع لایحه بودجه سال آینده ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود که ۱۹۹ هزار میلیارد تومان به درآمدهای نفتی اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه همین مبلغ مورد انتقاد برخی نمایندگان بود، افزود: این انتقادها در حالی بود که نه تنها آن را کم نکردند بلکه ۱۶ هزار میلیارد تومان هم به آن افزودند و این جای تعجب دارد.

در حالی از دولت بخاطر وابستگی بودجه به نفت انتقاد می‌شد که وابستگی بودجه به نفت در لایحه ۱۴۰۰ از ۵۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته است

معاون رییس جمهور تاکید کرد: در حالی از دولت بخاطر وابستگی بودجه به نفت انتقاد می‌شد که وابستگی بودجه به نفت در لایحه ۱۴۰۰ از ۵۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته است.

"نوبخت" درباره منابع جایگزین این کاهش هم گفت: از بخش درآمدها و واگذاری دارایی ها این کاهش تامین می شد که مجلس هر ۲ را اضافه کرد و حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را هم افزایش داد.

وی این افزایش را عامل رشد تورم دانست و گفت: علاوه بر این ۱۶ هزار میلیارد تومان برای واردات خودروهای لوکس به داخل در مجلس تصویب شد که این باعث می‌شود تا عده ای که با شرایط خاص خودروی خارجی وارد کرده بودند به هدف خود برسند و از سویی از نظر جنبه اجتماعی هم از منظر مردم این کار قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم درباره اینکه آیا دولت اصلاحیه مجلس را برای لایحه ۱۴۰۰ اجرایی می‌کند؟ اظهار داشت: طبق تبصره ۳ ماده ۱۷۲ مجلس این شرایط که لایحه‌ای مورد تأیید کمیسیون تلفیق مجلس باشد و در جلسه علنی رد شود، تصریح نشده که به دولت برگردد و دولت این لایحه را ۲ ماه قبل تقدیم مجلس کرده است و حالا نظر دولت این است که اصلاحات را کمیسیون تلیق انجام دهد.

نوبخت درباره رانتی و تورم زا بودن بودجه ۱۴۰۰ که سوال خبرنگار ایسنا بود، هم گفت: تورم زایی چند اتفاق در لایحه افتاد که هدف دولت را رد کنترل و مهار تورم مخدوش کرد.

معاون رییس جمهور یکی از این عوامل را حذف ارز چهار و ۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی اعلام کرد و افزود: آزاد شدن نرخ واردات کالا به داخل، گرانی و تورم را دارد ولی گفته می شود یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی داده می شود اما آیا این مبلغ می تواند کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند؟

وی گفت: گوشت و مرغ مردم طبقه پایین را گران می کنیم و در قبال آن پولی به عنوان یارانه می دهیم که چیز اضافه ای نیست.

وی به دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف تعرفه واردات با ارزش چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: دولت از این منظر در این شرایط مخالف این آزادسازی بود.

وی در پاسخ به سوال نشریه "راهساز" مبنی بر اینکه با وجود تامین منابع مالی چرا تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی کردستان را شاهد هستیم، تاکید کرد: پیشرفت طرحها مستلزم نظارت است و پیمانکاران هم تعمدا تاخیری در این زمینه ندارند و بلکه به موانعی می خورند که این سفرها برای بررسی این گره ها و رفع آن است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال هفته نامه خبر کردستان درباره اعمال نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری در کردستان نیز از آن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: همسان سازی انجام گرفته و اگر مواردی وجود دارد، ارائه شود تا بررسی لازم انجام گیرد.

لزوم تقویت گردشگری غرب کشور، سوال خبرآنلاین بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: ظرفیت گردشگری غرب کشور سرمایه و ثروتی است و برای همه استانهای نوار غربی مانند دیگر استانها، برنامه هایی در نظر گرفته شده که هدف اصلی آن اشتغال است و منابع آن از محل تبصره ۱۸ تامین می شود.

معاون رییس جمهوری افزود: این برنامه ها در بخش های گردشگری، ساماندهی بافتهای فرسوده، زیرساختهای حمل و نقل جاده ای، کشاورزی و صنعت اجرای می شود که در کردستان این برنامه ها بر گردشگری متمرکز است.

"سنجرخان" نماد مردم کُرد در برابر استبداد و استعمار است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان سفر ۲ روزه خود در کردستان از لوکیشن سریال در حال ساخت "سنجرخان" بازدید کرد و اظهار داشت: باید همه دست‌اندرکاران تهیه سریال سنجرخان را تشویق، تقدیر و تقویت کنیم تا این کار بزرگ را به سرانجام برسانند و سریعتر به نمایش گذاشته شود.

رهاورد ششمین سفر معاون رییس جمهوری به کردستان

وی اضافه کرد: این ملت قدر کسانی را که در قرن‌ها و اعصار گذشته زندگی کرده و در راستای دفاع از کشور و وطن جان خود از دست داده‌اند را می دانند، به ویژه سنجرخان که با فاصله زمانی زیادی هم ندارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: سنجرخان نماد مقاومت و تاریخ، تمدن و نقش مردم غیور کُرد در حفط انسجام ملی و تمامیت ارضی ایران در برابر استبداد و استعمار بوده است و همه باید برای اتمام این سریال از دست‌اندرکاران آن حمایت کنیم.

سریال تلویزیونی "سنجرخان" با نویسندگی زنده یاد ضیاءالدین دری، تهیه‌کنندگی حسین جلالی و کارگردانی محمدحسین لطیفی در ۲۶ قسمت در حال ساخت است که موضوع آن به یکی از شخصیت‌ها و مبارزان کردستان در زمان جنگ جهانی اول و زمانی که روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند به نام "سنجرخان وزیری نرانی" برمی‌گردد که در مقابل روسیه ایستادگی کرد و قوای روس را شکست داد.

"علیرضا تابش" رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و "مرتضی بختیاری" رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، معاونین و مدیران ارشد و تعدادی از وزارتخانه ها و شمار دیگری از مقامات ملی و روسای سازمان ها و نهادها، معاون رییس جمهوری را در ششمین سفر به استان کردستان همراهی می‌کردند.

کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول