واعظی:‌ قانون و رویه این نیست اما بر مبنای تعامل بودجه اصلاحی می‌دهیم


واعظی:‌ قانون و رویه این نیست اما بر مبنای تعامل بودجه اصلاحی می‌دهیم

تهران - ایرنا - رییس دفتر رییس‌ جمهوری گفت:‌ دولت بر مبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، ظرف زمان تعیین شده بودجه اصلاحی می‌دهد.

محمود واعظی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود:‌ اگرچه دولت معتقد است آنچه در صحن مجلس رد شد، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بوده و در چنین شرایطی قبلا رویه این بوده که گزارش برای اصلاح به کمیسیون بازگردد اما دولت بر مبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، ظرف زمان تعیین شده اقدام می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با مرور روند تقدیم لایحه به مجلس، رویکرد تقابلی و تبلیغاتی برخی نمایندگان نسبت به لایحه دولت را غیرقابل قبول خواند و گفت: از روز تقدیم لایحه به مجلس با وجود اینکه مبنای دولت همگرایی حداکثری با مجلس و تعامل با این نهاد به منظور حل مشکلات معیشتی مردم و غلبه بر جنگ اقتصادی دشمنان بود، اما در سوی مقابل شاهد تقابل و ادبیات غیردوستانه و غیرسازنده از سوی برخی نمایندگان مجلس بودیم.

وی افزود: استفاده الفاظ سخیف و غیراخلاقی و عبارت‌های توهین‌آمیز و غیراسلامی در توصیف لایحه بودجه دولت و انتساب برخی کلیدواژه‌های مخرب مثل «فروپاشی اقتصادی» به آن در حالی به دفعات از سوی برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت که لایحه بودجه حاصل ماه ها کار کارشناسی در دولت بود.

وی اضافه کرد: ما بارها در جلسات خصوصی یا به صورت عمومی اعلام کرده بودیم که حاضریم در تعامل با نمایندگان محترم، نظرات و ملاحظات آنها را مورد توجه قرار دهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: امیدوارم توصیه روز چهارشنبه مقام معظم رهبری که فرمودند «بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد» بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

واعظی خاطرنشان کرد: متاسفانه نه تنها رویکرد تعامل‌گرایانه دولت بی‌جواب ماند، بلکه در طول دو ماه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، شاهد تغییراتی در این لایحه بودیم که دقیقا در جهت تقویت نقاط ضعفی بود که نمایندگان در ابتدا به بودجه نسبت می‌دادند.

وی ادامه داد: آنها در ابتدای دریافت بودجه، قبل از آنکه لایحه مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد، گفتند که این لایحه تورم‌زا، انبساطی، غیرواقع‌بینانه و دارای وابستگی بالا به نفت است اما در طول بررسی‌ها با ایجاد درآمدهای موهوم که مسئولان ذیربط بارها اعلام کردند غیرقابل حصول است، سقف بودجه را بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند. در این بررسی‌ها هم وابستگی بودجه به نفت و هم درآمدها و هزینه‌ها افزایش یافت.

واعظی تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دولت را تغییردهنده شاکله کلی آن و مغایر با قانون، مصلحت اقتصاد کشور و همینطور مصلحت مجلس و دولت خواند و اضافه کرد:‌ ما تغییرات بوجود آمده در بودجه را غیرقابل اجرا می‌دانستیم و به همین دلیل از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم که در صحن علنی به آن رای منفی دادند.

رییس دفتر رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه را در صحن رد کردند، رویه مجلس - چنانکه در بودجه سال ۹۸ تجربه کردیم- قبلا این بود که گزارش دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. با این حال مجلس اکنون قائل به رویه دیگری است و از دولت طلب اصلاحیه می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در جنگ اقتصادی هستیم و همانطور که رییس‌ جمهوری پیش از این بارها از ضرورت همگرایی و همبستگی کامل همه ارکان کشور برای پیروزی در این جنگ سخن گفته و به دلیل اینکه لایحه بودجه در حکمرانی، معیشت مردم و امورات کشور بسیار حائز اهمیت و راهبردی است؛ حاضر نیستیم آن را به اختلاف‌نظرها و منازعات سیاسی گره بزنیم و بر همین اساس، ‌ طبق خواست مجلس محترم، نظرات اصلاحی ارائه و تلاش خواهیم کرد با رویکرد مفاهمه، تا جایی که شاکله بودجه بهم نخورد و درآمدها واقعی و قابل اجرا باشد، ‌با مجلس تعامل کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج