حرف‌های تازه کفاشیان درباره ویلموتس و باتلاق فدراسیون!


حرف‌های تازه کفاشیان درباره ویلموتس و باتلاق فدراسیون!

فارس نوشت: رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: رئیس آینده فدراسیون فوتبال کار بسیار سختی دارد و از نظر من او باید در یک باتلاق بدود.

علی کفاشیان در مورد اینکه گفته می‌شود این روزها شرایط فدراسیون مثل شرایطی است که او ریاست این فدراسیون را برعهده داشت، گفت: به نظرم تاریخ تکرار می‌شود. زمانی که فدراسیون را تحویل گرفتم فدراسیون تعلیق و در بلاتکلیفی بود. اگر در آن مجمع انتخابات برگزار نمی‌شد، فوتبال تعلیق می‌شد. قرار نبود من بیاییم ، اما به دلیل سابقه ای که در کمیته المپیک داشتم انتخابم کردند. وقتی که من آمدم آشنایی زیادی به فوتبال نداشتم، اما هیأت رئیسه کمکم کرد. آن زمان اگر قصد داشتم بیایم انتخاب نمی‌شدم، اما چون قصد نداشتم انتخابم کردند (باخنده)

وی افزود: الان دو مشکل در فدراسیون داریم؛ یکی مسائل بدهی و مالی که همه چیز را راکد کرده است. مثلاً در دوره من فوتسال ما دو بار قهرمان آسیا شدیم و تیم ملی دو بار راهی جام جهانی شد. طبیعتاً این مقایسه‌ها بعدها صورت خواهد گرفت. ما ابتدا باید با نظر هیأت رئیسه کار را پیش ببریم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درمورد اینکه آیا روزی می‌رسد که هیأت رئیسه چیزی را به رئیس فدراسیون تحمیل کند، عنوان کرد: تحمیل نه؛ اما نظر آنها مهم است. در حال حاضر قانون می‌گوید باشگاه‌ها می‌توانند دو نماینده در هیأت رئیسه داشته باشند، اما در زمان ما اساسنامه به این شکل نبود یا مثلاً باید دید هیأت‌ها چه کاری می‌خواهند انجام دهند. دو نایب رئیس فدراسیون کارهای مهمی دارند، همانطور که در زمان من نایب رئیس اول من تمام برنامه‌های تیم ملی را برعهده داشت. انتخابات باید به گونه ای باشد که افراد باری از روی دوش فدراسیون بردارند. اگر قرار باشد باهم اختلاف داشته باشند و هرکسی ساز خودش را بزند همه چیز به هم می‌ریزد.

وی ادامه داد: در اساسنامه فدراسیون تعریف شده که مجمع چه وظایفی دارد، اما هیأت رئیسه هم وظایفی دارد. اصولاً یکی سری از مسئولیت‌ها توسط رئیس به هیأت رئیسه داده می‌شود مثلاً در بحث داوری یا تیم‌های ملی این اختیارات به هیأت رئیسه داده می‌شود. اگر قرار باشد خود رئیس فدراسیون به این مسائل ورود کنند ممکن است درگیری‌هایی در زمینه داوری، برنامه ریزی و ... ایجاد شود.

کفاشیان درخصوص آینده فدراسیون، گفت: متاسفانه مسائل مالی خیلی در آینده یک رئیس فدراسیون تاثیر دارد، مثلاً در عید نوروز مسابقات مقدماتی جام جهانی وجود دارد و تصور کنید که تیم ملی به جام جهانی نرود. در آن صورت فوتبال ما بهم می‌ریزد. زمانی که ما به جام جهانی رفتیم پول‌های خوبی گرفتیم و تمام بدهی‌ها را پرداخت کردیم. ما باید فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی، بانوان و ... را با هم داشته باشیم. کمیته فنی هم خیلی در این مسائل تاثیرگذار است و همه باید در مورد مسائل فنی تیم‌های مختلف نظر بدهند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال اظهار داشت: کمیته فنی باید سرمربیان را پیشنهاد بدهد و هیأت رئیسه آن را تایید کند. رئیس فدراسیون حق ندارد خودش یک نفر را انتخاب کند. این موضوع در اساسنامه هم آمده است. در زمان من کمیته فنی زیاد خوب کار نکرد و خودم چند بار همه را جمع کردم تا سرمربی انتخاب کنیم، اما آنها به نتیجه نمی‌رسیدند.

وی با اشاره به نحوه حضور کی‌روش در تیم ملی عنوان کرد: من به کمیته فنی گفتم که باید به دنبال کسی برویم که در جام جهانی آفریقا مربیگری کرده باشد. بعد از آن صحبت کردیم و بلافاصله با کی‌روش وارد مذاکره شدیم. در آن زمان سعیدلو به ما تاکید داشت پول مربی خارجی را می‌دهد و شما نگران نباشید. کاری نداریم که بعدها او به مشکل خورد و پولی نداد، اما ما پول کی‌روش را تامین کردیم. واقعیت این است که مردم باید مربی تیم ملی را قبول کنند. مثلاً کی‌روش سوابق خوبی داشت و رسانه ها هم در ابتدا با او موافق بودند. من 40 سال در ورزش بودم و باید اعتراف کنم یکی از سخت‌ترین کارها در ورزش انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال است.

کفاشیان افزود: قبل از حضور کی‌روش ما دو سه مربی را آوردیم، اما هزار ایراد از آنها گرفتند. کی روش با ما هماهنگ بود، اما توقعاتی هم داشت. او زمین چمن مناسب و امکانات می‌خواست که به آنها هم رسیدیم. روز اول به ما گفت یک هتل می‌خواهم که دفتر کارم باشد، اما ما به او گفتیم که ساختمانی داریم که می‌توانید از آن استفاده کنید و پذیرفت.

وی اضافه کرد: مربی باید تمام تمرکزش روی کارش باشد و اگر قرار باشد در کشور حضور نداشته باشد یا مدام به دنبال بیزینس باشد موفق نمی‌شود، کی‌روش به دنبال بیزینس نبود و 100درصد به همراه کادر فنی روی کارش تمرکز می‌کرد. او در 7 سال تیم ملی را در رده نخست آسیا نگه داشت و قدم‌هایی برداشت و لژیونرهای خوبی را به فوتبال ما آورد. او کارهای علمی و فنی خوبی کرد تا به امروز رسیدیم. ما باید به مسیری برویم که آینده تیم ملی روشن باشد و این یک واقعیت است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آینده رئیس فدراسیون جدید را چگونه می‌بیند، گفت: الان کار کردن در فدراسیون خیلی سخت است و رئیسی که می‌آید باید تصور کند در باتلاقی بدود که این کار خیلی سخت است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در این سال‌ها برای تبلیغات محیطی به وجود آمده است، گفت: یک بخش از این موضوع مربوط به سازمان لیگ است و بخشی مربوط به فدراسیون که عمده آن بین‌المللی است. ما یکی از درآمدهای اصلی‌مان در سال‌های اخیر تبلیغات محیطی بود، اگرچه زیاد پول نگرفتیم، اما یا آنها را از AFC گرفتیم یا فیفا.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درمورد اینکه چرا می‌خواستند کی‌روش از کار برکنار شود، تصریح کرد: وزارت وقت می‌گفت این مربی را بردارید و در اواخر کار او، آقای تاج رئیس فدراسیون بود. این را هم بگویم که او تیم ملی را به جام جهانی برد و زورش هم می‌رسید، اما بارها شده بود که 7-8 ماه حقوقش را نگرفت و می‌توانست شکایت کند، اما این کارها را نکرد.

کفاشیان درمورد مشکلات حضور ویلموتس تصریح کرد: این مربی نتایج خوبی نگرفت، اما اگر من بودم او را حفظ می‌کردم و می‌گفتم تیم ملی را به جام‌جهانی ببر. اگر او تیم ملی را به جام جهانی نمی‌برد خود به خود قراردادش فسخ می‌شد. سلیقه آقای تاج در آن زمان به شکلی بود که من بیایم و به او کمک کنم، اما من بیشتر خودم را به سمت نایب رئیسی آسیا کشاندم. او از افرادی مشورت گرفت و انصافاً هم تحت فشار بود. این را هم بگویم نباید همه تقصیرها را گردن هیأت رئیسه بیفتد، چون ممکن است یک مربی خوب از آب دربیاید و یک مربی بد. اگر ویلموتس در کارش نتیجه می‌گرفت همه به به و چه چه می‌کردند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال، درخصوص اینکه در غیاب رئیس چه کسی همه کاره می‌شود، گفت: در اساسنامه اینگونه است اگر رئیس فدراسیون برود نایب رئیس اول همه کاره می‌شود، اما نایب رئیس دوم خودش سازمان لیگ دارد و باید با باشگاه‌ها تعامل کند.

وی در خصوص اینکه چگونه می‌شود پست نایب رئیسی AFC را حفظ کرد، اظهار داشت: نایب رئیسی آسیا حالا منطقه ای شده است. الان ایران ، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان در این منطقه حضور دارند. با توجه به اینکه ایران قوی است، قطعاً به ما رای می‌دهند، اما فردی که می‌خواهد به آنجا برود باید توانمند باشد تا لابی کند. اکثر روسای فدراسیون‌ها وقت زیادی برای این کار می‌گذارند تا نفر مدنظرشان انتخاب شود. الان رئیس AFC از بحرین است و اکثر کشورهای عربی برایشان آب گرم می‌شود. مثلاً بنگلادش و نپال برایشان مهم نیست چه کسی رای بیاورد ولی کشورهای عربی با آنها لابی می‌کنند و از همین کشورهایی که اسم بردم رای می‌گیرند.

کفاشیان گفت: متاسفانه زور ما در رای گیری کم است. ما به یک نشست در AFC رفته بودیم که در اواخر جلسه گفتند نمایندگان ایران و امارات از جلسه بیرون بروند. بعدها پرسیدم که چه اتفاقی افتاده که دوستان به من گفتند در پایان جلسه لابی‌هایی برای مسائل مهم صورت گرفته بود.

وی در خصوص اینکه چه توصیه ای به رئیس آینده فدراسیون دارد، گفت: او کار خیلی سختی دارد، اما باید از افراد قدیمی هم استفاده کند. من خودم حاضرم به عنوان مشاور هر کمکی از دستم برمی‌آید انجام دهم.

بیشتر بخوانید: طرح موزاییکی استقلال برابر نساجی به یاد انصاریان/عکس

253 251

کد خبر 1483386

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس