لزوم گسترش حفظ معنوی قرآن در جامعه/مهم ترین آسیب امروز فقدان مرکز مطالعات، راهبری و نظارت بر قرائت قرآن است


لزوم گسترش حفظ معنوی قرآن در جامعه/مهم ترین آسیب امروز فقدان مرکز مطالعات، راهبری و نظارت بر قرائت قرآن است

پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن به ایستگاه آخر رسید و امروز حسینیه الزهرا سلام الله علیها این مجموعه میزبان جمعی از اساتید قاریان و حافظان و فعالان قرآنی کشور بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن به ایستگاه آخر رسید و امروز حسینیه الزهرا سلام الله علیها این مجموعه میزبان جمعی از اساتید قاریان و حافظان و فعالان قرآنی کشور بود.

گفتنی است این نشست از روز ۱۴ بهمن ماه آغاز شد که در طبیعی آن سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ایراد سخنرانی پرداختند همچنین از سه کتاب تبدیل شده توسط شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم به عنوان سالنامه پژوهشی ۹۰ ترجمه و تحقیق کتاب «المفید فی فن تجوید» و کتاب «مفاتیح الجنان» رونمایی شد.

این نشست تخصصی در سه روزه متفاوت از ساعت ۸ صبح تا اذان مغرب به طول انجامید و اساتیدی همچون حسین علی شریف محمود لطفی نیا حسن رضاییان محمد بنیادی رحیم خاکی احمد ابوالقاسمی غلامرضا شاه میوه احمد لیلایی سعید پرویزی سید مصطفی حسینی مجتبی محمد بیگی هادی ایزدپناهی حضور یافتند.

گفتنی است در این نشست پیشنهاداتی از سوی اساتید و کارشناسان در خصوص تشکیل جلسات منظم نقد و سیاستگذاری نهادهای قرآنی ایجاد زمینه اشتراکی صوتی و تصویر قرآنی تشکیل نهاد مستقل قرآنی در دانشگاه‌ها طراحی الگو و جلساتی برای آموزش مجازی نظارت کمی و کیفی به جلسات قرآن کریم تهیه پرسشنامه از مردم به منظور احصای روش‌های مورد علاقه برای انس با قرآن کریم شد.

بنابر این گزارش حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آیین اختتامیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با اشاره به ابعاد تعقلی انسان و نقش معارف قرآنی در شکل گیری ابعاد هنر گرایی و عاطفی انسان گفت:قران تکمیل کننده ابعاد هنر گرایی و عاطفی انسان و همچنین ابعاد تقلی او است در واقع آیات قرآن کریم با معارف عمیق خود ابعاد تقلی و باهنرآهنگین و لحن زیبایش ابعاد عاطفی انسان را شکل می دهدد.انسان از از طریق تلاوت قرآن کریم به مباحث معارفی آیات الهی ورود کرده از من اغنای بعد عاطفی خود از آن بهره می برد.

وی با اشاره به نقش لحن زیبا در رسوخ معارف قرآنی بر قلب انسان ها تصریح کرد: نفوذ قرآن در قلوب از طریق تلاوت زیبا رخ می دهد قرائت علیرغم آنکه هم از لحاظ محتوایی و قالب قابل اهمیت است و در رشد و نمو و تلاوت ها در کشور شاهد رشد بی سابقه هستیم اما امری بهتر از آن نیز وجود دارد تا به عمق معارف و کنه آیات قرآن کریم پی ببریم.

حجت‌الاسلام محمدی بین تلاوت و قرائت قرآن تفاوت قائل شد و افزود: تلاوت قرآن نقش اساسی در تزکیه انسان دارد اما قرائت امری پایین تر است که در آن درک معنا وجود ندارد. در واقع قرائت قرآن می تواند شامل خواندن آیات بدون درک معنا باشد اما تلاوت قرآن در خود درک معنا نهفته دارد.

وی با بیان این مطلب که نیاز امروز کشور تجلی قرآن در ابعاد مختلف اجتماعی سیاسی و اقتصادی است گفت باید سلوک قرآنی به معنای تجلی آیات الهی در تمام شئونات زندگی تبیین شود اهتمام به فضای مجازی و شکل دهی پیام مخاطب محور تربیت اجتماعات نخبگان در محیط طبیعی جامعه ضرورت امروز اجتماعی ماست.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این مطلب که به جای تربیت نخبگان کم ‌جمعیت قرآنی باید ظرفیت نخبگانی جمعیت مردم را افزایش داد گفت: به جای آنکه نخبه های تک نفره قرآنی داشته باشیم باید ظرفیت نخبگانی تک تک مردم را ارتقا دهیم. در واقع به جای آنکه تعداد کمی قاری عالی وجود داشته باشد باید تعداد زیادی قاری خوب در کشور تربیت کنیم.

محمدی تأکید کرد: گسترش حظ معنوی از قرآن امر بسیار مهمی است. بسیاری از شبکه‌ها صرفاً برای سرهم‌بندی قرآن پخش می‌کنند و بسیاری از جلسات، قرآن را برای زینتی دو-سه دقیقه‌ای تلاوت می‌کنند. این روند باید در کشور اصلاح شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان گفت: یکی از کمبودهای قرآنی در کشور، فقدان مرکز مطالعات، راهبری و نظارت بر قرائت قرآن در کشور است، گرچه شورای عالی قرآن الان زحمت می‌کشد، اما پژوهشکده‌ای مستقل برای جلسات ماهانه نیاز دارد.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)