اهداف سند ملی مسجد در گام دوم انقلاب/ کتاب ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه «نماز و مسجد» منتشر می‌شود


اهداف سند ملی مسجد در گام دوم انقلاب/ کتاب ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه «نماز و مسجد» منتشر می‌شود

ناظمی اردکانی با اشاره به تدوین سند ملی مساجد گفت: این سند ملی به دنبال تحقق این موضوع است،که مساجد به جایگاه اصلی‌شان برسند و در محورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی، نظامی و اقتصادی نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

«مهدی ناظمی اردکانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تدوین سند ملی مساجد خبر داد و اظهار کرد: این سند ملی در کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ذیل نقشه مهندسی فرهنگی کشور در حال تدوین است.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تهیه پیش نویس این سند بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی قرار داده شده است، تا با مشارکت دستگاه های متولی مساجد و با بهره گیری از همه پژوهش هایی که تاکنون در زمینه مسجد در کشور انجام شده و با استفاده از ایده ها و نظرات صاحب نظران آماده و بعد از آن سیر تصویب این سند در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی شود.

وی تصریح کرد: ما تلاش داریم که در تهیه این سند پژوهش های جامعی انجام دهیم، تا زمانی که این سند به تصویب رسید، به عنوان سند بالادستی مورد بهره برداری قرار گیرد و همه دستگاه ها فعالیت هایشان را ذیل این سند انجام دهند.

وی ادامه داد: سند ملی مساجد به دنبال تحقق این موضوع است، که مساجد به جایگاه اصلی‌شان برسند و جامعیت نقش مساجد بیشتر شود و در محورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی، نظامی و اقتصادی مساجد نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

ناظمی اردکانی با اشاره به نقش مساجد در حل بحران های اجتماعی ابراز کرد: مساجد همواره در مقابله با بحران کرونا به خوبی به صحنه آمدند، به عنوان مثال طرح شهید سلیمانی که به منظور مقابله با بیماری کرونا در حال اجرا است، با محوریت مساجد اجرا می شود و می بینیم که اقدامات جدی در این زمینه از سوی مساجد انجام شده است و کمک های جدی برای مردم صورت گرفته تا به این بیماری مبتلا نشوند و یا افرادی که به این بیماری مبتلا شدند، مورد درمان قرار گیرند. از طرفی اجرای این طرح بخشی از اقدامات درمانی را که بر دوش کادر درمان بود، کاهش داد.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهداف تدوین سند ملی مساجد اشاره کرد و گفت: ضرورت داشت که برای مساجد نقش موثری در همه عرصه ها تعریف شود، چراکه مساجد تنها پایگاهی برای عبادت نیست، اگر چه نقش اصلی مساجد پایگاهی برای عبادت و بندگی تعریف شده است، اما انجام خدمات اجتماعی با محوریت مساجد هم نوعی عبادت است به عنوان مثال مومنینی که در نمازهای جماعت مسجد شرکت می کنند، در حال حاضر و در شرایطی که با این بحران مواجه هستیم، در قالب طرح شهید سلیمانی و رزمایش مواسات و همدلی به دنبال خدمت به خلق خدا هستند و به نوعی کارشان عبادت است، بنابر این، هدف اصلی از تهیه این سند، این بوده است که مساجد به جایگاه واقعیشان در نظام جمهوری اسلامی برسند و ارایه خدمات اجتماعی به مردم در بحران ها و حوادث گوناگون با محوریت مساجد انجام شود.

ناظمی اردکانی با اشاره به نقش محوری بخش مساجد در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گفت: این نقش های مساجد زمینه ساز تقویت نظام جمهوری اسلامی و فرهنگ دینی شده و موجب گردیده که بسیاری از‌ آسیب های اجتماعی که با آن روبرو هستیم، کاهش یابد.

ناظمی اردکانی در پایان از تهیه و تالیف کتاب ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه «نماز و مسجد» خبر داد و خاطرنشان کرد: این کتاب که به همت کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و تالیف شده است، کتابی کاربردی و قابل استفاده در حوزه مسجد است و تلاش می کند، نگاه مدیریتی به مسجد داشته باشد و مجموعه فعالیت هایی را که در حوزه مسجد به عنوان کارکردهای مسجد مطرح شده تبیین کند و وضعیت موجود مساجد را آسیب شناسی نماید، از طرفی راهکاره هایی برای حل این مشکلات و آسیب ها ارایه دهد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد