22 هکتار از جنگل های گیلان دچار حریق شد


22 هکتار از جنگل های گیلان دچار حریق شد

رشت - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: 22 هکتار از جنگل های استان دچار حریق شد.

سرهنگ محمد قربانی لرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان از جنگل های گیلان از عصر روز گذشته "جمعه" تا بامداد امروز دچار حریق شدند که در این مدت ۲۷ فقره آتش سوزی در جنگل های استان به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه این حریق ها در جنگل های شهرستان های فومن، سیاهکل، آستانه اشرفیه، لاهیجان، رشت، رودبار، تالش، شفت و رضوانشهر اتفاق افتاده، اضافه کرد: آتش سوزی ها سطحی بوده و آسیبی به تنه درختان وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطر نشان کرد: اگر چه وزش باد گرم دلیل اصلی این حریق ها گزارش می شود اما در مواردی سهل انگاری جنگل نشینان و ساکنان مجاور جنگل ها در روشن کردن آتش برای سوزاندن خار و خاشاک عاملی برای بروز این حریق ها است.

بهمن ماه امسال به دلیل وزش باد گرم ۲.۵ هکتار از جنگل های استان گیلان طعمه حریق شد.ماه گذشته نیز ۱۷۴ هکتار از جنگل ها و مراتع استان با ۱۱۱ مورد حریق به دلیل وزش شدید بادهای گرم دچار آتش سوزی شد که همه سطحی بوده و به تنه درختان آسیبی نرسید.

مردم در صورت مشاهده آتش در جنگل ها و مراتع از طریق تماس با شماره ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مورد را اطلاع دهند تا در اسرع وقت برای مهار حریق اقدام شود.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.جنگل های گیلان بعنوان بخشی از جنگل های هیرکانی شمال کشور بازمانده دوران سوم زمین شناسی و فسیل زنده هستند، گونه های پهن برگ از جمله بلوط، افرا، ون، راش و انجیلی از عمده درختان ساکن این جنگل ها در فصل زمستان خزان می کنند. این جنگلها در کنترل آب های سطحی و حفظ آب های زیرزمینی، حفظ و تولید خاک، تعدیل در آب و هوای یک منطقه، مبارزه با آلودگی هوا و تلطیف آن نقش مهمی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی