‌گروه‌های ضد فقر از کانادا به دلیل خرید واکسن کوواکس انتقاد کردند


‌گروه‌های ضد فقر از کانادا به دلیل خرید واکسن کوواکس انتقاد کردند

تهران-ایرنا- دو گروه مبارزه با فقر در کانادا موسوم به «اکسفام کانادا» و «کمپین وان» از تصمیم دولت اوتاوا برای خرید واکسن از صندوق کوواکس انتقاد کردند، این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی از این صندوق برای تامین واکسن کشورهای فقیر استفاده می کند.

به گزارش شنبه ایرنا، تارنمای گلوبال نیوز نوشت: کانادا یکی از کشورهای اصلی کمک کننده به کوواکس است. این صندوق که سال گذشته تحت عنوان مشارکت جدید بین المللی تحت نظر سازمان بهداشت جهانی تشکیل شد انتقال میلیاردها دوز واکسن به کشورهای فاقد قدرت خرید واکسن را هدف قرار می دهد.

کوواکس، نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است.

کشورهای کمک کننده به این صندوق در مقابل می توانند درصد کمی از واکسن را برای استفاده خود دریافت کنند اما لیبرال های دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از سوی مخالفان سیاسی خود به دلیل خرید واکسن از این صندوق مورد انتقاد قرارگرفته است. کانادا به دلیل کمبود دوزهای واکسن خریداری شده این کشور از دو شرکت بین المللی بیوتک اقدام به تهیه واکسن از کوواکس کرده است.

دیانا ساروسی مدیر سیاسی گروه آکسفام کانادا می گوید این اشتباه است که کانادا واکسن های کوواکس را به دلیل فشارهای سیاسی در داخل بپذیرد و این تصمیم در نهایت به کشورهای فقیر آسیب می رساند.

وی در بیانیه ای گفت: کانادا نباید واکسن های کوواکس را برای مقابله با فشارهای سیاسی در داخل دریافت می کرد. دریافت فقط یکی دو میلیون دوز واکسن کوواکس، چالش واکسن در کانادا را رفع نمی کند و باعث آسیب به کشورهای فقیر و در حاشیه مانده در جهان می شود.

ساروس و استوارت هیکوکس مدیراجرایی گروه کمپین وان کانادا نیز از دولت این کشور ودولت های دیگر خواسته اند شرکت های تولیدکننده واکسن را تحت فشار قرار دهند از حق مالکیت معنوی خود چشم پوشی کنند تا واکسن ها به سرعت و به صورت مقرون به صرفه تری تولید شوند.

هیکوکس گفت ترودو باید به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ۱۰۰ کشور دیگر در سازمان جهانی تجارت ملحق شود که خواستار لغو موقت حق مالکیت معنوی واکسن های کووید-۱۹ هستند.

ارین اوتول رهبر حزب محافظه کار کانادا گفت اگر او نخست وزیر بود با دریافت دوزهای واکسن از صندوق کوواکس مخالفت می کرد.

وی گفت دریافت این واکسن ها از کوواکس نشان می دهد که ترودو فاقد هرگونه برنامه ریزی است.

رهبر حزب محافظه کار کانادا افزود: اگر در انتخابات ۱۰ ماه پیش پیروز می شد اجازه نمی داد کشور با چنین کمبود دوزهای واکسن مواجه شود و در حقیقت دریافت واکسن از کوواکس نشان می دهد که دولت ترودو طرح ناکافی برای واکسینه کردن کانادایی ها دارد.

انامی پاول رهبر حزب سبز کانادا نیز گفت فقط به خاطر این که کانادا می تواند دوزهای واکسن کوواکس را دریافت کند این کشور را مستحق دریافت چنین دوزهایی نمی کند و این تصمیم تاثیری منفی بر وجهه بین المللی خواهد داشت.

براساس جدیدترین آمار وورد میتیرز، تاکنون در کانادا ۷۹ هزار و ۷۵۶ نفر به کرونا مبتلا، ۲۰ هزار و ۷۰۶ نفر جان باخته و ۷۳۰ هزار نفر نیز بهبود یافته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا