کلیسای ارامنه قزوین


کلیسای ارامنه قزوین یا کلیسای هریپسیمه مقدس (به ارمنی: Սուրբ Հռիփսիմե եկեղեցի) نام کلیسایی تاریخی در شهر قزوین و متعلق به کلیسای حواری ارمنی می‌باشد.ساختمان کلیسای فعلی ارمنی‌ها که هریپسیمه مقدس خوانده می‌شود در پی گسترش حضور آنان در قزوین و کوچک بودن کلیسای قبلی در سال 1315 شمسی با همت همت کشیش «هاروتیون دِرمسروپیان» […]

کلیسای ارامنه قزوین یا کلیسای هریپسیمه مقدس (به ارمنی: Սուրբ Հռիփսիմե եկեղեցի) نام کلیسایی تاریخی در شهر قزوین و متعلق به کلیسای حواری ارمنی می‌باشد.ساختمان کلیسای فعلی ارمنی‌ها که هریپسیمه مقدس خوانده می‌شود در پی گسترش حضور آنان در قزوین و کوچک بودن کلیسای قبلی در سال ۱۳۱۵ شمسی با همت همت کشیش «هاروتیون دِرمسروپیان» در زمین موقوفه‌ای توسط «هوانس بارسقیان» ساخته شده و دارای عبادتگاه، سالن اجتماعات و یک مدرسه است. این کلیسا در خیابان طالقانی و در دیگری نیز از خیابان خیام به آن باز می‌شود.

کلیسای ارامنه قزوین

ساختمان کلیسا بنایی آجری است که طرحی مبتنی بر محورهای چلیپایی دارد و فضای اصلی آن مستطیلی است که چهار ستون رفیع در داخل آن برآورده‌اند و با ناقوس‌های نیزه وار به هم پیوسته‌اند. محل استقرار کشیش کلیسا در ضلع شرقی آن قرار گرفته و برج ناقوس در جانب غربی واقع شده‌است.

علاوه بر مراسم عمومی مربوط به ارامنه، این کلیسا همه ساله میزبان آیین مخصوص” ارتحال و معراج حضرت مریم ” است که همزمان با ” عید تبرک انگور ” در ماه آگوست – مرداد ماه – برگزار می شود و انجمن های فرهنگی ارمنی به زیارت این کلیسا می آیند . در این روز ابتدا مراسم ” باداراک ” یا آیین رسمی کلیسایی به مناسبت جشن ” تحول حضرت مریم ” انجام می پذیرد . سپس آیاتی از انجیل تلاوت می گردد و سرودهای خاص درباره اعطای مواهب الهی به بشر خوانده می شود و پس از آن انگور تبرک شده را در میان مردم توزیع می نمایند.

کلیسای ارامنه قزوین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد