روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

ویژگی های تغذیه ای گیاه کنجد باعث شده است که برخی ، روغن آن را “ملکه دانه های روغنی” بنامند. این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و خواص بی نظیری است .
کنجد یکی از مقوی ترین دانه های خوراکی است که بیش از 5000 سال است در مصر، چین و روم باستان برای افزایش انرژی بدن مورد استفاده قرار گرفته است. روغن کنجد بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.
یک ‌چهارم فنجان از روغن کنجد، حاوی ۶٫۷۵ گرم چربی غیراشباع ، ۷٫۸۴ گرم چربی غیراشباع و ۲٫۵۰ گرم چربی اشباع ‌شده است که به حفظ سلامت قلب کمک می‌ کند. از دیگر خواص روغن کنجد می ‌توان به حفظ سلامت دهان و دندان ، زیبایی پوست و گوارش اشاره کرد.
روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۶۷۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰ میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد.

بیشتربخوانیم:مفیدترین روغن های خوراکی را بشناسید

روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد خوراکی ، حاوی کنجد و سزامینول، دو آنتی‌اکسیدانی است که در حفظ سلامت بدن مؤثر هستند.
آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما منجر به التهاب و بیماری می شود .

روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی قوی است

التهاب مزمن برای بدن مضر است و باعث بیماری می شود. بنابریان توصیه می شود مصرف آن محدود شود. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی مشخص کرده است که روغن کنجد خوراکی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. در واقع روغن کنجد مارکرهای التهابی مثل تولید اکسید نیتریک را کاهش می‌کند.

بیشتربخوانیم:5 مکمل دارویی مهم برای کنترل اضطراب و استرس

روغن کنجد برای قلب شما مفید است

یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است .
روغن کنجد 82٪ از اسیدهای چرب اشباع نشده را تشکیل می دهد. دانه های کنجد حاوی مقادیر زیادی سزامین و سزامولین هستند که این مواد به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و تصلب شرایین و رگ ها کمک می کنند. فیتوسترول ها گونه ای دیگر از مواد مغذی موجود در دانه کنجد هستند که تاثیرات مثبتی بر سطوح هورمونی و سطوح کلسترول دارند.

روغن کنجد به کنترل قند خون کمک کند

مصرف روغن کنجد در تنظیم قند خون ، به ویژه برای افراد دیابتی بسیار کارآمد است . مطالعات نشان می‌دهد که خرید روغن کنجد خوراکی و مصرف آن در تنظیم طولانی قند خون بدن نقش اساسی داشته باشد.

روغن کنجد به درمان آرتروز کمک می کند

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

آرتروز تقریباً 15٪ از مردم جهان را درگیر و علت شایع درد مفاصل است. آنچه از مطالعات حیوانی بر می‌آید، مصرف روغن کنجد خوراکی، استرس اکسیداتیو و علائم آرتروز مانند درد مفصل را کاهش می دهد.

روغن کنجد برای پوست و استخوان‌ها مفید است

پروتئین‌های مغذی موجود در دانه‌های کنجد در روغن کنجد وجود ندارد؛ چرا که روغن، از بخش جدا شده‌ای از گیاه گرفته می‌شود. اما زینک یکی از مواد معدنی است که هنگام روغن‌گیری باقی می‌ماند. زینک به راحتی می‌تواند علائم و شدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد، اما استفاده از این ماده در بدن برای تولید کلاژن مفید است و حالت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. زینک همچنین به تراکم استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

روغن کنجد و اثر آن بر روی درخشندگی موها

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

تقریبا همه‌ی ما از محصولات مختلف برای سلامت مو‌ها استفاده کرده‌ایم ، اما نتیجه‌ی مطلوب را ندیده‌ایم . خوشبختانه روغن کنجد حاوی ویتامین‌های B و E، منیزیم، کلسیم و مواد مغذی ضروری فسفردار است که به پوست سر و مو تغذیه می‌رساند. توصیه می شود، برای داشتن مو‌های درخشان و انبوه این است که پوست سر و ریشه‌ مو‌ها را با روغن کنجد ماساژ دهید و اجازه دهید که حداقل به‌مدت ۳۰ دقیقه روی سر باقی بماند. ترجیحا یک روز بعد یا بعد از همان ۳۰ دقیقه، مو‌ها را با آب گرم و شامپو شستشو دهید.

بیشتربخوانیم:درخشندگی پوست با روغن کنجد

روغن کنجد و کمک به بازسازی بافت های آسیب دیده

استفاده از روغن کنجد می تواند یک عامل ترمیمی مناسب برای پوست صورت باشد این روغن می تواند به راحتی از طریق پوست جذب شود. همچنین این روغن یک گزینه مناسب برای ماساژ درمانی است و گردش خون را بهبود می بخشد و سلول های آسیب دیده را درمان می کند. روغن کنجد از التهاب و زخم های پوست جلوگیری می کند.

روغن کنجد در مقابله با حرارت مقاوم است

همانطور که می دانید، روغن‌ها در دمای بالا می‌سوزند. روغن سوخته، علاوه بر بوی بد و خراب کردن طعم غذا، برای سلامتی نیز مضر است. زمانی که دود از روغن بلند می‌شود بدان معنی است که دما تا اندازه‌ شکستن چربی‌ها افزایش پیدا مرده است که باعث رها شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود. اما نقطه‌ دود روغن کنجد، ۴۰۰ درجه‌ فارنهایت است. بنابراین می‌توان از این روغن برای طبخ انواع مختلفی از غذاها استفاده کرد ؛ بدون اینکه هیچ ماده‌ی مضری در هوا آزاد شود.

بیشتربخوانیم:فواید سلامتی روغن کنجد

بیشتربخوانیم:بررسی نقطه جوش انواع روغن های خوراکی

روغن کنجد بهترین روغن برای ماساژ پا

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

همه‌ی ما روتین هایی داریم که باید قبل از خوابیدن انجام دهیم . مسواک زدن، شست ‌وشوی صورت، استفاده از انواع کرم‌های شب و غیره؛ اما معمولا روش‌های آرام ‌بخشی مثل ماساژ پا را فراموش می‌کنیم . ماساژ دادن، بخشی از تکنیک های سلامتی است که اگر با روغن کنجد همراه شود، به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. فراموش نکنید که پس از ماساژ پاها،‌ حتما یک جفت جوراب بپوشید.

روغن کنجد و معجزه طعم در غذا

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد ، ملکه دانه های روغنی و معجزه گر مزه ها +ویدئو

روغن کنجد طعم دار مغذی است و این باعث می شود برای غذاهای سرخ شده و سس سالاد بسیار عالی باشد.
خواص روغن کنجد ما را ترغیب می‌کند که در پخت‌وپز از این روغن گیاهی استفاده کنیم ؛ اما نکته اینجاست که روغن کنجد، طعم مخصوص‌ به‌ خود را به غذا اضافه می‌کند. روغن کنجد، طعمی شبیه به مغز‌ها دارد که به مقدار زیادی در غذا‌های آسیایی و برخی غذا‌های هندی استفاده می‌شود.

پیشنهاد ما به شما تهیه‌ یک املت یا نیمروی همزده‌ پف ‌دار با روغن کنجد است. می‌توانید برای درست کردن سس هم‌ از این روغن استفاده کنید یا برای طعم ‌دار کردن ذرت شیرین خانگی کمی روغن کنجد روی آنها بریزید. در هنگام پخت نودل یا مرغ شیرین پرتقالی دانه کنجد را از یاد نبرید.

توپ های کنجدی :

یک میان وعده جذاب و پرخاصیت و در عین حال ساده ، برای ساعات بعد از کار در منزل ، پیشنهاد ما به شماست :

حرف آخر

روغن کنجد یک چربی خوش طعم و سالم است که به غذای شما افزوده می شود و طعم آن را دلپذیرتر می کند.
از طرفی هم به لطف محتوای آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی ، برای قلب ، مفاصل ، پوست ، مو و سلامت شما نیز مفید است.
بنابراین با مواردی که گفته شد به راحتی می توانید این روغن مفید را جایگزین سایر روغن هایی که به شدت برای سلامتی مضر هستند ، کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

مترجم: شبنم موسوی خصال