برگزاری نشست «روز ملی ایران»؛ اندیشمندان چینی در مورد ایران چه گفتند؟


برگزاری نشست «روز ملی ایران»؛ اندیشمندان چینی در مورد ایران چه گفتند؟

تهران- ایرنا- سمینار «روز ملی ایران» که به منظور بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در چین برگزار شد، فرصتی فراهم کرد تا دانشمندان و اندیشمندان چین دیدگاه ها و نظرات خود را در مورد ایران و روابط تهران و پکن بیان کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در این سمینار که به صورت وبینار و با حضور «محمد کشاورز زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و «عباسعلی وفایی» رایزن فرهنگی ایران در این کشور برگزار شد؛ چهار تن از اندیشمندان چینی دیدگاه های خود را در مورد روابط تهران - پکن و همچنین پیشرفت های ایران در دوران انقلاب اسلامی بیان کردند.

کمربند - جاده؛ پایه محکمی برای تقویت روابط تهران و پکن

«شیو باو فینگ» معاون موسسه تحقیقات «یک کمربند یک جاده» دانشگاه زبان های خارجی پکن در این نشست، ایران را یکی از کشورهای باستانی متمدن و با قدمت تاریخی عنوان کرد که با چین هزار سال سابقه رفت و آمد داشته است.

وی از «راه ابریشم قدیم» به عنوان مهمترین حلقه اتصال بین ایران و چین نام برد و گفت: این دو تمدن به طور متقابل با یکدیگر تعامل داشته و در طول تاریخ بر یکدیگر تاثیر گذاشته اند. دین، ‌شعر، نقاشی، موسیقی و غیره توسط جاده ابریشم باستانی به شرق یعنی به چین آمد و ابریشم، ظروف چینی نفیس، چای و غیره نیز به غرب راه پیدا کرد.

شیو افزود: در عصر جدید و از زمانی که طرح "کمربند و جاده" نیز مطرح شد، چین و ایران تبادلات بسیار نزدیکی را از سر گرفته اند که بسیار قابل درک است و پایه خوبی برای ترویج و یادگیری متقابل و استفاده از تجربه های دو کشور است.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان اظهار کرد: مردم دو کشور در آن شرایط از یکدیگر حمایت کردند به طوری که با شیوع کرونا در ایران، شبکه ترجمه و تحقیقات فرهنگی چین ۲۹ ناشر را سازماندهی کرد و این ناشران حق چاپ رایگان ۴۰ کتاب الکترونیکی که معرفی تجربه های چین در مقابله با کرونا بود را به چینی شناسان ایرانی ارسال کردند تا مورد استفاده مردم ایران قرار گیرد.

معاون موسسه تحقیقات «یک کمربند یک جاده» دانشگاه زبان های خارجی پکن ادامه داد: دانشگاه زبان های پکن با حمایت سفارت ایران در چین با دانشگاه های علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های ایران چهار نشست مجازی با عنوان «سمینار فرهنگی ایران و چین در دوران پس از کرونا» برگزار کردند.

شیو با یاداوری اینکه شناخت و درک فرهنگی فعلی چین و ایران نیاز به تعمیق بیشتر دارد، افزود: ما باید از طریق مبادلات فرهنگی بین دو کشور چین و ایران معاصر و همچنین فرهنگ و دانش دو کشور در زمینه های مختلف را به طور منظم تحلیل و به مردم یکدیگر معرفی کنیم.

ایران کشوری محوری و تعیین کننده در منطقه است

«وانگ هاو» سردبیر مجله «چین هنر» وابسته به انجمن دوستی چین هم در این نشست گفت: ایران و چین در قرن بیستم و مدت ها قبل از آن سختی های زیادی را متحمل شده اند و هر دو با فراز و فرود و چالش های تاریخی زیادی روبرو بوده اند. با این حال ایران و چین که دارای سابقه ای طولانی و تمدنی بزرگ هستند با فرهنگ و فکر عمیق خود، حکمت را به جهانیان ارائه کرده اند.

وانگ تصریح کرد: چه در گذشته و چه در حال حاضر، ایران کشوری محوری و تعیین کننده است. ایران مانند بسیاری از کشورهای با تمدن و قدمت تاریخی، توانسته است بارها بر چالش های تاریخی فائق آید.

او با اشاره به روابط سه هزار ساله چین و ایران، گفت: دو کشور هزاران سال است از یکدیگر تاثیر پذیرفته اند و مردم دو کشور نیز نسبت به یکدیگر پر از کنجکاوی و احترام بوده اند.

این استاد دانشگاه پکن که به گفته خودش مشغول مبادلات فرهنگی بین المللی است و با شاعران، هنرمندان و نویسندگان بسیاری از کشورها دوستی عمیق دارد، گفت: از نظر من ایران یکی از کشورهای جذاب است که برای مردم چین ناشناخته های زیادی دارد.

وانگ با یاداوری اینکه قرار است در سال ۲۰۲۱ به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایران، در شهرهای پکن، شانگهای و سایر نقاط چین نمایشگاه آثار باستانی ایران برگزار شود؛ افزود: همچنین در تلاش هستم تا آثار باستانی چین در موزه ملی ایران هم نمایش داده شود.

ایران ستون فقرات ثبات در خاورمیانه است

«دونگ پی یونگ» از محققان چینی هم در این نشست، انقلاب اسلامی ایران را یک جنبش مردمی به رهبری امام خمینی (ره) توصیف کرد و گفت: مردم ایران در ۴۲ سال گذشته با موفقیت سرنوشت خود را به دست گرفتند و از چالش های اساسی ناشی از جنگ و تحریم های آمریکا عبور کردند و اکنون به ستون فقرات ثبات اوضاع در خاورمیانه تبدیل شده اند.

وی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده اما همیشه محکم ایستاده است، افزود: مردم ایران مردمانی صلح دوست، بردبار و قوی هستند و همیشه دست دوستی را به کشورهای صلح دوست دراز کرده اند.

دونگ از چین و ایران به عنوان دو تمدن باستانی در قاره آسیا یاد کرد و گفت: این دو ملت تبادلات دوستانه سنتی و روابط نزدیک دارند اسلام پس از ورود به چین و در فرهنگ چین ریشه دواند و پس از گذشت هزاران سال، بخشی از فرهنگ چین شده است. این رابطه کاملاً در افکار و عقاید دو ملت ریشه دار است.

وی افزود: جاده ابریشم نه تنها تجارت بین دو کشور را ترویج کرد بلکه چشم اندازهای گسترده ای را برای تبادلات فرهنگی، هنری و ادغام ایدئولوژیک و اخلاقی ایجاد کرد. به همین دلیل، چین و ایران منفعت زیادی از یکدیگر برده اند و روابط دوستانه با گذشت زمان دائما در حال بهبود و تقویت است.

این محقق چینی، مردم ایران را عاشق صلح و طرفدار آزادی معرفی کرد که از آمریکا نمی ترسند و فعالانه به دنبال توسعه اقتصادی، اجتماعی و نوآوری فناوری هستند و دستاوردهای بزرگی به دست آورده اند.

به گفته وی ایران در زمینه علم و فناوری جهانی در رده های پیشرفته قرار گرفته است. در زمینه تولید علم، ایران در ردیف برترین ها در جهان و اولین در خاورمیانه است. از نظر فناوری نانو هم در سال ۲۰۱۸ رتبه چهارم جهان را در این زمینه داشت.

دونگ اظهار کرد: توسعه جهان را نمی توان از چین و ایران جدا کرد. توسعه چین و ایران به نفع جهان و مردم همه کشورها خواهد بود. چین و ایران مواضع مشابهی در مورد مسائل منطقه ای و جهانی دارند. دو طرف همکاری های اقتصادی و تجاری خود را گسترش داده اند تا به یک روابط استراتژیک برسند.

به گفته وی ابتکار استراتژیک چین در قالب «یک کمربند و یک جاده» نیز پایه محکمی برای گسترش روابط دو جانبه ایجاد کرده است. چین و ایران با همکاری نزدیک می توانند نقش مهمی در پیشبرد شکوفایی اقتصادی و توسعه ایفا کنند و برای تحقق صلح و ثبات در غرب آسیا بیشتر خدمت کنند.

آمریکا، دشمن مشترک چین و ایران

«وانگ نان» از اساتید دانشگاه های پکن هم در این نشست ضمن تشریح روابط دو کشور در عصر جدید به ویژه بعد از دوران کرونا گفت: در ابتدای سال ۲۰۲۰، هنگامی که کرونا در چین شایع شد، وزیر امور خارجه ایران اولین وزیر امور خارجه ای بود که از چین حمایت کرد در آن زمان، ایران سه میلیون ماسک پزشکی در اختیار چین قرار داد و برای کمک رسانی و همکاری با چین برای مقابله با کرونا هم اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: هنگامی که ویروس کرونا در ایران شیوع یافت چین هم در اولین فرصت با دولت و مردم ایران ابراز حمایت و همدردی کرد و سپس اولین تیم متخصص پزشکی خود را برای کمک به تهران اعزام کرد و مقدار زیادی هم تجهیزات بهداشتی به ایران هدیه کرد.

این استاد دانشگاه های پکن در ادامه به دشمنی آمریکا با چین و ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا در زمینه های سیاست، دیپلماسی، اقتصاد، مسائل هنگ کنگ، تایوان، دریای جنوبی چین و بسیاری دیگر از مسائل مربوط به منافع و حاکمیت چین، به پکن فشار می آورد. همزمان ایران را هم تحت فشار و تحریم قرار داده است.

وانگ اظهار کرد: با این حال، استکبار و قلدری ایالات متحده باعث نشد که چین و ایران تسلیم شوند. در پاسخ به تحریک و فشار ایالات متحده، چین و ایران هر دو شجاعت و عزم راسخ برای سرپیچی از سلطه قدرت را نشان دادند و با همدردی و حمایت از یکدیگر، از رفتار زشت آمریکا انتقاد کردند و سرانجام، استکبار آمریکا را دفع کردند و موجب شدند عدالت بر شر غلبه کند.

وی افزود: چین و ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی با فشارها و چالش های مشابهی روبرو بوده اند اما هر دو کشور توانسته اند به یکدیگر کمک کنند و در پاسخ به رفتار زشت آمریکا همکاری کنند و سپس با موفقیت مشکلات را پشت سر بگذارند و به هدف خود برسند.

این استاد دانشگاه های پکن در بخش دیگری از سخنانش به دستاوردهای مردم ایران در ۴۲ سال گذشته پرداخت و گفت: مردم ایران با رهبری مقام معظم رهبری و حمایت دولت، پس از ۴۱ سال تلاش و مجاهدت، مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی را یافته است و ایران به پیشرفت های عظیمی نایل آمده است.

به گفته وی از نظر سیاسی، ایران سیستم دموکراسی اسلامی با ویژگی های ایرانی را کشف کرده و استقرار داده است و مشروعیت و اقتدار دولت و ثبات اجتماعی را حفظ کرده است. حقوق دموکراتیک مردم ایران کاملاً محترم شمرده شده است و آنها نقش فعالی در زندگی سیاسی خود دارند.

وانگ افزود: از نظر اقتصادی نیز دستاوردهای ایران چشمگیر بوده است. در شرایط دو برابر شدن جمعیت، ایران نه تنها نیازهای معیشتی مردم را تامین می کرد، بلکه یک سیستم صنعتی نسبتاً کامل شامل بسیاری از صنایع مدرن مانند صنعت نفت، صنایع شیمیایی و فولاد را ایجاد کرده و توسعه داده است. این شرایط در مناطق خاورمیانه، جهان اسلام و حتی در کل جهان خیلی کم دیده می شود.

به گفته وی از نظر صنعت نظامی نیز ایران یک سیستم صنعتی نظامی نسبتاً کامل ایجاد کرده است. همچنین ایران از سطح بالایی از فناوری نظامی برخوردار است و می تواند به طور مستقل سلاح و تجهیزات مدرن مانند موشک های مدرن، هواپیماهای رزمی، تانک ها، توپخانه ها و کشتی های جنگی و سایر سلاح های سبک و سنگین تولید کند. علاوه بر این، فناوری و تسلیحات نظامی ایران نیز در عمل آزمایش شده است. به عنوان مثال، ایران پیشرفته ترین هواپیمای بدون سرنشین ارتش آمریکا را سرنگون کرد.

این پژوهشگر چینی تصریح کرد: در ۴۱ سال گذشته، با پیشرفت و توسعه مداوم در سیاست، اقتصاد، آموزش، علوم و فناوری و صنایع نظامی، قدرت ملی ایران نیز در حال رشد بوده است که این امر امنیت کشور را تضمین کرده و شرافت ملی را حفظ کرده است. بنابراین ایران امروز به یکی از معدود کشورهای واقعاً مستقل در جهان تبدیل شده است و نقش بسیار فعال و مهمی را در امر بین المللی ضد تروریسم و ‌ضد هژمونی بازی کرده است.

او گفت: باعث خوشحالی است که در ۴۱ سال گذشته، روابط دوستانه و همکاری بین چین و ایران به طرز چشمگیری توسعه یافته است. اعتماد متقابل دو کشور همچنان تعمیق یافته است و همکاری دوستانه و سودمند متقابل دو طرف در زمینه های سیاسی، دیپلماسی، اقتصاد، آموزش، علوم و فناوری و تبادلات مردمی و فرهنگی در حال گسترش و تعمیق است و بنیان خوب و محکمی را برای توسعه مداوم روابط همکاری دوستانه چین و ایران ایجاد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها