دولت به دنبال احیای واحدهای صنعتی راکد در لرستان است


دولت به دنبال احیای واحدهای صنعتی راکد در لرستان است

خرم‌آباد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: برخی از کارخانه ها و واحدهای صنعتی این استان فعالیت ندارند که برنامه دولت احیای این واحدهای راکد است.

به گزارش ایرنا، "اسد عبدالهی" شامگاه شنبه در تشریح برنامه های اقتصادی لرستان و طرح های دهه فجر افزود: فاز دوم پتروشیمی خرم آباد در شرایط تحریم بهره برداری شد و اکنون علاوه بر فراهم شدن زمینه حمل و نقل، نیازهای توسعه ای مانند زمین این واحد بزرگ صنعتی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: یکی از واحدهای اقتصادی که در شرایط تحریم از نظر ارزآوری به استان کمک کرد، همین شرکت پتروشیمی بودکه فاز اول و دوم آن افتتاح شده و در آینده فازهای سوم و چهارم آن هم مورد بهره برداری قرار می گیرد.

عبدالهی به رفع مشکل شرکت ماشین سازی خرم آباد که مشکل قضایی داشت اشاره کرد و افزود: اکنون مشکل این واحد صنعتی حل شده و مزایده واگذاری آن برگزار شده است که با راه اندازی مجدد آن ۱۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار می شوند.

وی به یکی دیگر از صنایع لرستان که در گذشته مشکل داشت، اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل عظیم خودروی بروجرد نیز حل شده است اگرچه مالک اصلی آن در زندان است اما برای رونق صنعت در استان این واحد صنعتی را دوباره راه اندازی کرده ایم و در فاز اول آن ۱۲۰ خوردو تحویل داده شد و در مرحله دوم ۱۵۵ خودروی دیگر از کسانی که قبلا ثبت نام کردند تحویل داده می شود.

معاون امور اقتصادی استانداری لرستان همچنین به رفع مشکل واحدهای صنعتی همچون شیشه لرستان، کاشی جم، یخچالسازی خرم آباد، سیمان سفید ازنا اشاره کرد و گفت: اکنون کارخانه سیمان سفید ازنا با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است و امیدواریم فاز اول آن سال آینده به بهره برداری برسد، این کارخانه محدودیت مالی داشت که استاندار لرستان در حال رفع مشکل مالی آن است.

وی به برخی صنایع راکد استان که پس از کرونا فعال شدند، اشاره کرد و افزود: یکی از این واحدها شرکت الکل سازی خرم آباد بود چون ۱۸ درصد الکل کشور در لرستان تولید می شود برخی از واحدها مانند واحد خرم آباد که تعطیل بود با کمک سیستم بانکی این واحد در خرم آباد دوباره به چرخه تولید برگشت.

افتتاح پالایشگاه پلدختر در روز ۲۰ بهمن

عبدالهی افزود: در ایام دهه فجر ۵۰ پروژه اقتصادی در لرستان به بهره برداری می رسد و در بخش اقتصادی ۴۶۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری و سه هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ اقدامات خوبی در حوزه اقتصادی صورت گرفته است که از جمله پالایشگاه پلدختر که ۲۰ بهمن ماه به بهره برداری می رسد و در فاز اول قیر و گازوئیل و در فاز دوم بنزین تولید خواهد کرد.

وی تصریح کرد: یک پروژه اقتصادی نیز در بروجرد در حال اجرا است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون سرمایه گذار خارجی آن یک هزار میلیارد تومان برای این واحد صنعتی سرمایه گذاری کرده است و فرآورده این کارخانه موردنیاز فولاد، آلومینیوم و پنل های خورشیدی است.

عبدالهی خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای اقتصادی لرستان فاز اول آنها به بهره برداری رسیده است از جمله نیروگاه خرم آباد که ۳۰۰ مگاوات برق تولید می کند که چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و فاز دوم آن اوایل سال آینده افتتاح می شود و تمام نیاز استان از نظر خانگی و صنعتی را تامین می کند.

وی همچنین به سرمایه گذاری در بخش آبزیان استان اشاره کرد و گفت: در این بخش استان لرستان، ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی دارد، به طورری که پرورش ماهی در قفس با ۲ هزار تن تولید سرمایه گذار از خارج کشور در حال انجام است و در اولین فرصت شروع به کار خواهد کرد.

وی درباره شرکت پارسیلون خرم آباد نیز اظهار داشت: این واحد یکی از واحدهای اقتصادی بزرگ استان با ۲ هزار نفر اشتغال بود که ۱۰ هزار نفر از این واحد اقتصادی امرار معاش می کردند اما به علت مشکلات خاص به بخش خصوصی واگذار شد و بخش خصوصی تخصص و توان مالی خوبی برای اداره آن نداشت و از پنج سال پیش مدیریت استان آن را از مالک قبلی پس گرفت و بخشی از وضعیت موجود را از دست داده بود و ۲۴۰ هکتار زمین داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: سه راهکار برای احیای دوباره پارسیلون در نظر گرفته شده است که یکی از آنها ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است که اکنون ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در کشور برای تایید در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که اگر تایید شود یکی از آن منطقه ویژه اقتصادی لرستان است که در شرکت پارسیلون فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که اکنون شرکت پارسیلون در اختیار سه بانک متولی است، قرار است یک هلدینگ معتبر در کشور که برای سرمایه گذاری در این شرکت تمایل دارد، وارد این کار شود تا مجموعه ای از کارخانه های موادغذایی در این کارخانه ایجاد شود.

وی درباره پتانسیل سنگ لرستان نیز گفت: اکنون لرستان ۲۷۰ معدن دارد که ۷۰ معدن فعال و ۲۷ معدن در حال احیا است و در لرستان صنایعی داریم که سنگ به همه دنیا صادر می کند اما با واسطه است که، پیشنهاد می شود صنایع سنگ خودشان را با شرایط بازار تطیبق دهند تا بتوانند بازار فروشی بدون واسطه داشته باشند.

عبدالهی تصریح کرد: بخشی از کارخانه های فرآوری سنگ در لرستان تعطیل و برخی هم در حال فعالیت هستند که نظام جمهوری اسلامی راهکارهای اساسی برای آنها دارد کمک اصلی که دولت می تواند به آنها داشته باشد تسهیلات جدید در اختیار آنها قرار می دهد و جرائم معوقات بانکی آنها بخشوده می شود البته باید افراد فعال در این عرصه، زمینه تولید سنگ واحد صنعتی خودشان را با شیوه های جدید تطبیق دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس