آزادراه غدیر به زودی به بهره برداری می رسد


آزادراه غدیر به زودی به بهره برداری می رسد

­وزیر راه و شهرسازی ساخت آزادراه جنوبی البرز و تهران موسوم به غدیر به طول 160 کیلومتر را جزو افتخارات فنی و مهندسی کشور دانست و گفت: این آزادراه بزودی به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد اسلامی با حضور در برنامه امشب تیتر امشب شبکه خبر افزود: طول آزادراه‌های کشور ۷۶ کیلومتر بود که امیدوار یم تا پایان این دولت به ۳۱۰۰ کیلومتر افزایش یاب.

وی افزود: آزادراه غدیر که ظرف ۵ سال طراحی و ساخته شده و در آستانه بهره برداری قرار گرفته است گره بزرگ ترافیکی استان‌های تهران و البرز را برطرف می‌کند و زمان سفر از آبیک تا چرمشهر ورامین را یک و نیم ساعت کاهش می‌دهد.
اسلامی گفت: در بخش بزرگراهی نیز ۳۵ کیلومتر بزرگراه کشور به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید و راه‌های اصلی هم از مجموع ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۶ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
به گفته وزیر راه و شهرسازی توسعه راه‌های روستایی آسفالته از ۳ هزار کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بخش راه سازی است.
وی همچنین اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی را از جمله دستاورد‌های دولت یازدهم و دوازدهم دانست و افزود در این دولت استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، همدان، کرمانشاه و گیلان به راه آهن سراسری پیوستند که البته آذربایجان شرقی از طریق میانه به راه آهن متصل بود.
وی همچنین ساخت و اتصال راه آهن خواف هرات را از دیگر اقدامات دولت در توسعه خطوط ریلی دانست و افزود: بزودی چهار استان دیگر شامل اردبیل، راه آهن یزد اقلید، کردستان از همدان و چهارمحال و بختیاری از طریق اصفهان به شبکه ریلی متصل خواهند شد ضمن اینکه راه آهن زاهدان چابهار نیز تا پایان سال آینده در تمام قطعات به بهره برداری خواهد رسید.
وی استفاده از طرفیت بازار سرمایه در تامین مالی برای ساخت زیرساخت‌ها را با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: ۳۱ طرح و از جمله ۹ طرح اولویت دار را با ظرفیت این بازار در دست ساخت داریم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به راه آهن زاهدان بیرجند تربت حیدریه، اصفهان اهواز، شیراز بوشهر عسلویه، گرگان مشهد و آزادراه ساحلی شمال، شیراز بوشهر، قم اراک، پل زال اهواز، اهواز بندر امام، نایین نطنز و سیرجان بندرعباس اشاره کرد ضمن اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال به طول ۴۴ کیلومتر نیز از این محل تامین مالی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی ساخت آزادراه قزوین رشت به طول ۹ کیلومتر را در سه شیفت شبانه روزی از جمله دیگر فعالیت‌های این حوزه دانست و افزود با ساخت این مسیر، گره‌های ترافیکی کریدور‌های کشور برطرف می‌شود.
وی افزایش واگن‌های باری از ۷۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۷۰۰ واگن را که به کمک ظرفیت‌های ساخت داخل ایجاد شده از دیگر دستاورد‌های بخش ریلی کشور دانست و افزود: واگن‌های فرسوده هم برنامه ریزی شد تا اگر قابل استفاده نیستند اسقاط شوند و اگر قابل بازسازی باشند، به بازسازی فرستاده شوند.
وی ظرفیت بندری کشور را در مقطع انقلاب اسلامی ۱۹ میلیون تن و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون تن دانست و افزود تا ۵ سال آینده به ظرفیت بندری ۵۰۰ میلیون تن خواهیم رسید.
اسلامی جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جزو دستاورد‌های بخش بندری دانست و افزود در ساخت کانتینر‌های چند منظوره، تجهیزات بندری و شناور‌های مورد نیاز نیز به خودکفایی رسیده ایم و بزودی برای نوسازی شناور‌های سنتی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و عقد قرارداد نوسازی این ناوگان فراخوان خواهیم داد.
وی ساخت پایانه نفتی برای صادرات نفت در خارج خلیج فارس و منطقه چابهار را گامی عملی در توسعه سواحل مکران دانست و افزود: این منطقه به قطب سوم پتروشیمی و از مناطق ساخت کارخانجات فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت