گزارشی از نشست نخبگانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی


گزارشی از نشست نخبگانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نشست نخبگانی با حضور کارشناسان و فرهیختگانی از حوزه و دانشگاه درقم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به همت بنیاد نخبگان و جهاددانشگاهی واحداستان قم برگزار شد، محمد محمدرضایی، رئیس بنیاد نخبگان استان قم گفت: کم کاری از طرف برخی مسئولین سبب عدم قرارگیری ملت در جایی که لایق آن هستند شده‌است.
وی افزود: امروز نخبگان پیوند بسیار کمی با گذشته دارند در حالی که باید بدانند قبلا در عین ثروتمند بودن کشور، مردم حتی از نظر دارا بودن امکانات اولیه در شرایط سختی زندگی می‌کردند و بسیاری از دستاوردهای موجود و وضعیت الان به برکت انقلاب اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه طبق بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری جوانان باید گذشته این کشور و شعارها و اهداف انقلاب اسلامی را در هر حوزه‌ای بدانند افزود: انقلاب اسلامی با قصد استقلال خواهی و الگو شدن آغاز شد اما موانع زیادی توسط استعمارگران و قدرتمندان از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های کمرشکن سر راهش قرار گرفت با این وجود از پا نیفتاد.
محمدرضایی ادامه داد: با وجود تمامی موانع باز هم استقلال و بالابردن سطح آگاهی، معنویت، اخلاق و مشارکت مردم از برکت انقلاب اسلامی است که دشمنان انقلاب با تمام قوا سعی در دور کردن جوانان از این مسائل دارند. در این میان نقش اساتید پررنگ می‌شود که وظیفه دارند راه را به جوانان نشان دهند و از انحرافشان جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری موارد قصور از طرف شخص است اما نظام را مقصر جلوه می‌دهند تصریح کرد: البته در داخل کشور هم کم کاری از طرف برخی مسئولین سبب عدم قرارگیری ملت در جایی که لایق آن هستند شده‌است؛ یعنی باید طوری عمل شود که جوانان چه قصد ازدواج و چه قصد ادامه تحصیل و نوآوری در هر زمینه‌ای را داشته باشند دغدغه‌ای جز پیشرفت در آن زمینه نداشته باشند.
محمدرضایی اظهار کرد: نکته دیگری که در بیانیه گام دوم بر آن تأکید شده امیدواری است که باید به وسیله آن کشور را به اوج رساند. بزرگترین امید کشور ما ظهور حضرت ولی عصر (عج) می‌باشد. با توجه به اینکه ما قصد دعوت دنیا به تمدن اسلامی را داریم بنابراین هر شخص با تصحیح عمل خود باید این انقلاب را به نحوی که نشان دهنده تمدن اسلامی واقعی باشد درآورد.

عضو شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان کشور گفت: نخبگان باید با نقد اصولی و دیدگاه عالمانه در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی کمک کنند
حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی عماد نیز در این نشست، با اشاره به برخی نکات بیانیه گام دوم بیان کرد: طبق بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی در مقابل تمامی افراد خودی و غیرخودی نقدپذیر است اما در عین نقدپذیری، از اصولش که استقلال، آزادی، تمامیت ارضی و جمهوری اسلامی است دست برنمی‌دارد و نکته مهم این است که افراد منتقد باید در چارچوب ضوابط اخلاقی، علمی و حقوقی نقد خود را بیان کنند.
رئیس مرکز نخبگان حوزه های علمیه افزود: نقش اقشار مختلف جامعه در رسیدن به اهداف همواره حائز اهمیت بوده است و یکی از برجسته‌ترین این اقشار، جامعه نخبگان است. این نقدپذیری فرصتی است برای جامعه نخبگان تا با نقد صحیح، دیدگاه عالمانه خود را در اختیار حوزه‌های مختلف کشور از جمله صنعت، کشاورزی، اقتصاد، سلامت و غیره جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی قرار دهند.
وی اظهارکرد: نکته دوم تدوین، تهیه و نهایی‌سازی نقشه‌های راه تحقق گام دوم است که نیاز به روزآمدسازی و سیاست‌گذاری کلان دارد. ملزومات این امر اظهارنظر مداوم، پیگیری و نقد از طرف نخبگان مطالبه‌گر است.
دکتر عماد ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها مانند امنیت ملی، سلامت، دفاع، ارتقای سطح علمی و فناوری گام‌های مؤثری برداشته شده اما در مسئله رفتاری عدالت مانند مبارزه با فساد باید بهتر عمل شود.
وی برنامه‌های اقدام ملی برای تحقق این نقشه‌های راهبردی را نکته بعدی مورد بحث در این جلسه بیان کرد و گفت: تدارک این برنامه‌ها بر عهده جامعه نخبگان است اما نه فقط کسانی که مدرک دارند بلکه برعهده افرادی است که بصیرت همه‌جانبه دارند.
دکتر عماد اضافه کرد: هر جامعه‌ای که گام‌های بلندی در جهت رسیدن به اهداف خود تعریف کند نیاز به افراد شایسته دارد که این شایسته سالاری بر عهده جامعه نخبگان است. در مقابل نظام اجتماعی نیز باید صدای نخبگان را بشنود و جدی بگیرد تا این نگاه‌های متفاوت توسط دشمنان خارجی ربوده نشده و در جهت پیشرفت کشور خودمان استفاده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک