آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی


آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

یکی از معروف‌ترین و راحت‌ترین نوع چادر که مصداق عفاف و حجاب است، چادر ساده است که اولین بار در تهران و تعداد زیادی از شهرها مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش مشرق، چادر سر کردن که مصداق کاملی از عفاف و حجاب است، سلیقه هم لازم دارد. سلیقه هم فقط به جنس و طرح پارچه چادری مربوط نمی‌شود. رفت‌وآمد برای خانمی که دانشجوست و مجبور است هر روز مسافتی را در خیابان‌ها طی کند و کیف و لوازم دانشگاهی را با خودش حمل کند، شاید با چادرهای معمولی کمی مشکل باشد. اگر هم خانم شاغلی بخواهد آزادی عمل داشته باشد و بدون اینکه پوشش او دچار مشکل شود، به کارهای روزانه بپردازد، نیاز به چادری دارد که نه دست و پاگیر باشد و نه حجاب او را با مشکل مواجه کند.

چادر ساده

یکی از معروف‌ترین و راحت‌ترین نوع چادر که در بیشتر شهرها استفاده می‌شود، چادر ساده است. اولین بار در تهران و تعداد زیادی از شهرها، خانم‌ها همین نوع چادر را سر کردند. البته سال‌ها قبل، خانم‌های رنگ‌های متنوعی از این چادر را استفاده می‌کردند تا اینکه استفاده از چادر رنگ مشکی به عرف تبدیل شد.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

بسیاری از خانم‌های شاغل و یا بچه‌دار برای این که در استفاده از این چادر با مشکل کمتری مواجه شوند و پوشش‌شان هم حفظ شود، به بالای آن کش می‌دوزند و یا حتی بعضی‌ها جلوی آن را تا چند سانتیمتر می‌دوزند تا وقتی که دست‌ها از چادر بیرون می‌آید، جلوی چادر باز نشود.

چادر ملی یا ایرانی

چادر ساده ایرانی را فرض کنید که کمی به شکل مانتو درآمده باشد و با آستین و کلاهی روی سر تبدیل شده باشد. آستین‌های بیرون آمده از این نوع چادر، باعث می‌شود که خانم‌ها بتوانند خیلی راحت‌تر از چادر ساده بتوانند به کارهای خود برسند و یا در خیابان رفت و آمد یا خرید کنند. آستین چادر ملی به شکل‌های متنوعی مثل کلوش یا راسته دوخته می‌شود و بعضی افراد هم برای زیباتر شدن چادر، آن را با حریر یا نواری طراحی می‌کنند و یا به روی آستین‌های آن منجوق‌دوزی می‌کنند.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

قسمت جلوی چادر ملی هم بر اساس نوع سلیقه فرد، ممکن است باز یا بسته باشد، چون بعضی خانم‌ها جلوی آن را به وسیله دکمه یا زیپ مخفی می‌بندند تا موقع کار کردن جلوی چادر آنها بسته و پوشیده بماند.

آزادی رفتار و کار کردن با چادر ملی نسبت به چادر ساده بیشتر است. به همین دلیل است که معمولاً دانشجوها و یا خانم‌های باردار و یا بچه‌دار از این نوع چادر استفاده می‌کنند.

چادر دانشجویی

نوع دیگری از چادر که بیشتر برای دانش آموزان و دانشجوها طراحی شده، چادر دانشجویی است. این چادر خیلی شبیه چادر ساده است، چون آستین‌های جدایی مثل چادر ملی ندارد. فقط در قسمت نزدیک دست‌ها، شکافی ایجاد شده تا دست‌ها از آن بیرون بیاید و خانم بتواند کیف و یا لوازم دیگر را به راحتی در دست بگیرد و در عین حال پوشش او حفظ شود.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

تفاوت چادر دانشجویی با چادر ملی در این است که چادر ملی با آستین‌های جدایی به شکل کلوش یا راسته طراحی شده، در حالی که چادر دانشجویی آستین جدایی ندارد و دست‌ها از شکافی بیرون می‌آید که حالت چادر ساده را چندان تغییر نمی‌دهد.

اگر دانشجو هستید که باید هر روز کیف و لوازم دانشگاهی را با خود جابه‌جا کنید و یا بچه کوچکی دارید که باید دست او را در خیابان بگیرید، استفاده از چادر دانشجویی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چادر شال دار

مانتوی بلند و آزادی را تصور کنید که بالای آن شالی دوخته شده که روی سر قرار می‌گیرد. چادر شال دار خیلی شبیه چنین مانتویی است. البته در قسمت جلویی آن چند دکمه و یا زیپ مخفی دوخته شده تا موقع استفاده بسته شود و خانم مجبور نباشد که در حین رفت و آمد، جلوی چادر را با دست جمع کند و نگه دارد.

چادر شال دار در دو مدل شال بلند و شال کوتاه در بازار فروخته می‌شود. مدل شال بلند، طوری است که شال آن تا پایین چادر یعنی قسمت مچ پا ادامه دارد. اما در مدل شال کوتاه، شال فقط تا قسمت آرنج‌های دست ادامه پیدا می‌کند و چندان بلند نیست.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

خانم‌های جوان از این نوع چادر استقبال خوبی کرده‌اند. چون هم زیبا به نظر می‌رسد و هم در کارهای فرد اختلالی ایجاد نمی‌کند.

چادر قاجاری یا کمری

در دوران حکومت قاجارها در ایران، شکل پوشش خانم‌ها کمی با دوره‌های دیگر تفاوت داشت. آنها همان چادری را سر می‌کردند که این روزها به نام چادر قاجاری، قجری و یا کمری خوانده می‌شود. این مدل چادر، یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های چادر است که این روزها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

چادر کمری به شکل پیراهن بلندی است که از سر پوشیده می‌شود و از پشت یک سره تا پایین پا ادامه دارد، اما از جلو به شکل دو تکه‌ای دیده می‌شود. قسمت بالای چادر که دسته‌های آن است، با کش روی سر ثابت می‌ماند و بلندی آن تا زانوها می‌رسد. قسمت پایینی چادر هم که به شکل دامن بلندی است، با کمربندی از پشت گره می‌خورد. اگر خانمی با این چادر رو بگیرد، دیگر دو تکه بودن چادرش مشخص نمی‌شود. مدلی از چادر کمری هم وجود دارد که قسمت بالای آن مثل یک مقنعه آستین‌دار است.

استفاده از این نوع چادر هم برای خانم‌های شاغل مناسب است و پوشش آنها را در حین کار کردن و رفت آمد با مشکل مواجه نمی‌کند.

چادر اماراتی

چادر اماراتی همان طور که از اسمش مشخص است، یکی از انواع چادرهای عربی است. البته با چادرهای عربی کمی تفاوت دارد، چون آستین‌های حدود چهل سانتیمتری دارد که آن را از دیگر چادرهای عربی متمایز می‌کند. در حاشیه جلویی این چادر هم نواری دوخته می‌شود و در حاشیه آستین‌ها در کنار مچ دست، با نواری مثل چادرهای عربی تزیین می‌شود.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

قسمت جلوی این چادر هم مثل همه چادرهای عربی باز است. اما شما می‌توانید با دوختن چند دکمه از داخل و یا زیپ مخفی، جلوی چادرتان را بسته نگه دارید.

رفت و آمد در خیابان، کار کردن، خرید کردن و حتی رانندگی با این نوع چادر خیلی آسان است و کمتر جلوی دست و پای شخص را می‌گیرد.

چادر لبنانی

چادرهای لبنانی که این روزها در بازار وجود دارد، کمی با نوع اصلی چادر لبنانی تفاوت دارند و بیشتر با مدل‌های ملی و دانشجویی تلفیق شده‌اند. شکل اصلی چادر لبنانی به این صورت است که اگر خانمی که چادر را سر کرده، دست‌هایش را باز کند شکلی شبیه چادر کلوشی یا خفاشی دارد.

چادر لبنانی آستین ندارد و مثل مدل دانشجویی فقط شکافی برای بیرون آوردن دست‌ها روی چادر ایجاد شده است. البته یک مچ ده سانتیمتری هم روی لبه این شکاف دوخته می‌شود که آن را از چادر دانشجویی متمایز می‌کند. کشی هم برای راحت ایستادن روی سر در بالای آن دوخته شده و جلویش هم به صورت مورب یعنی راست و چپ بسته می‌شود.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

در عین حال برای اینکه جلوی آن بسته باشد، به لبه سمت راست کشی به اندازه مچ دست دوخته می‌شود که می‌توانید آن را به دست چپ بیندازید و طرف چپ چادر هم در سمت راست شما نگه داشته می‌شود. از طرف دیگر چادر لبنانی از زیر چانه به وسیله یک دکمه بسته می‌شود و فرد را کاملاً پوشیده نگه می‌دارد.

چادر صدفی لبنانی

یکی از انواع مدل‌های چادر لبنانی است که مدل کلی‌اش خیلی شبیه لبنانی ساده است. با این تفاوت که در قسمت بالایی این مدل، یک مقنعه و یا چانه‌ای وجود دارد و جلویش هم زیپ یا دکمه مخفی دارد.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

چادر صدفی لبنانی شباهت بسیاری هم به چادرهای عربی دارد و به دلیل داشتن مقنعه و یا چانه، پوشش کاملی محسوب می‌شود.

چادر جلابیب

چادر جلابیب هم از آن مدل‌های راحت، زیبا و پرطرفدار است که مورد استفاده تعداد زیادی از خانم‌های چادری قرار می‌گیرد. این مدل چادر یکی از اولین ابتکارهای طراحان داخلی است که در کشورهای دیگر هم طرفدارهای زیادی دارد. این چادر، سی و یک طرح دارد که سه طرح آن با عنوان‌های مشکی، احرام و رنگی شناخته شده است.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

چادر جلابیب آستین مخفی دارد و زیپ پنهانی هم برای بسته بودن جلوی آن دوخته شده است. شبه مقنعه و مقنعه سر خود هم باعث می‌شود که حجب قسمت صورت هم رعایت شود و البته قابلیت تنظیم اندازه صورت هم یکی دیگر از ویژگی‌های این چادر است که در خیلی از چادرهای دیگر وجود ندارد. البته ظاهر این چادر مانند چادرهای معمولی است که پوشیه و روگیر سر خود هم در بعضی مدل‌های آن وجود دارد. پوشش کامل بدون استفاده از مقنعه، مانتو و ساق دست، قابلیت استفاده‌ی کیف در زیر چادر، گشادی چادر مناسب و بدون بدن‌نمایی با همان متراژ چادرهای معمولی و جلوگیری از سرقت کیف و تلفن همراه در زیر چادر از دیگر ویژگی‌های این چادر است.

چادر حجازی

این مدل که در گروه چادرهای عربی قرار دارد، آستین مشخص و مجزایی دارد و شکل معمولی آن که از زیر بغل‌ها برش خورده، شباهت زیادی به آستین‌ها در چادر ملی دارد.

اما قسمت جلویی آن مانند چادر لبنانی است که به صورت مورب یعنی راست و چپ بسته می‌شود.

چادر جده یا عبایی

یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین چادرهای عربی که در بازار ما هم وجود دارد و مشتریان بسیاری را به خود جلب کرده، چادر عبایی است که به اسم چادر جده هم خوانده می‌شود. عنوان عبایی آن هم به دلیل شباهتش با عبای مردان است.

آشنایی با انواع مدل‌های چادر مشکی

برای دوختن این مدل چادر، پارچه زیادی استفاده می‌شود و به همین دلیل، بسیار عریض و آزاد دیده می‌شود. همین نکته است که باعث راحتی در استفاده و پوشش کامل آن شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق