پکن: آمریکا باید اشتباهات اخیر خود را اصلاح کند


پکن: آمریکا باید اشتباهات اخیر خود را اصلاح کند

دیپلمات ارشد چینی در مکالمه با وزیر خارجه آمریکا گفت دولت جدید این کشور باید اشتباهات اخیر واشنگتن در قبال پکن را اصلاح کرده و...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یانگ جیه‌‌چی» رئیس اداره روابط خارجی حزب حاکم چین شامگاه شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی توضیح داد، یانگ خطاب به بلینکن گفت دولت جدید آمریکا باید اشتباهات اخیر دولت پیشین این کشور را اصلاح کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن و پکن باید به نظام‌های سیاسی یکدیگر و مسیرهای توسعه خود احترام بگذارند.

این دیپلمات چینی همچنین طی سخنرانی در یک همایش آنلاین، ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت آمریکا و چین به مسیر سازنده و قابل پیش‌بینی، خواستار پایان یافتن مداخله واشنگتن در امور حاکمیتی چین از جمله مسئله هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ شد.

پیش از این نیز، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز جمعه گفت پکن امیدوار است دولت جدید آمریکا سیاست‌های مثبت و سازنده‌ای را اجرا کند و با تمرکز روی همکاری‌های دوجانبه، به حل اختلافات جهت داشتن روابط دوجانبه سالم و باثبات بپردازد.

وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی این دو دیپلمات خبر داد، بلینکن با تهدید چین مبنی بر اینکه واشنگتن به حمایتش از مسائل حقوق بشری در تبت، سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ ادامه می‌دهد، پکن را برای محکوم کردن کودتای میانمار تحت فشار قرار داد.

بر این اساس، وی همچنین تاکید کرد که دولت جدید آمریکا نیز با متحدان خود همکاری می‌کند تا چین را به اتهام تلاش برای تضعیف ثبات در منطقه هند-اقیانوس آرام و تنگه تایوان پاسخگو کند.

پیش از این نیز «لیندا توماس-گرینفیلد» نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل، گفته بود که بر روی به چالش کشیدن چین و تقابل با دستورکار دولت پکن تمرکز خواهد کرد.

این در حالی است که چند روز پیش، در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز و تنش‌زای آمریکا در شرق آسیا، یک فروند ناوشکن نیروی دریایی این کشور به جزایر جنوب چین نزدیک شد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی