لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

لایه برداری پوست با استفاده از لیزر، یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود. در واقع لیزر جایگزینی برای لایه برداری شیمیایی است. لیزر‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از متداول‌ترین آن‌ها لیزر اربیوم است.

در لایه برداری شیمیایی از روش‌های خاصی استفاده می‌کنند تا خطوط ریز و چین و چروک صورت را درمان کنند و اختلاف رنگدانه یا جای زخم را از بین ببرند. لیزر اربیوم نیز اثری مشابه دارد. ممکن است در برنامه درمانی فرد هر دو نوع لایه برداری (شیمیایی و لیزری) انجام شود تا نتایج قوی‌تری به دست آید.

لیست مواردی که با لیزر قابل درمانند:

آسیب دیدگی پوست در اثر آفتاب

خطوط ریز یا چین و چروک

شل شدن و افتادگی پوست

لکه‌دار شدن یا ظهور لکه‌های قهوه‌ای

جای زخم

برخی از سلول‌های پیش سرطانی

لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رنگ و بافت ناهمگون پوست

ملاسما، روزاسه، لکه‌های ناشی از افزایش سن و سایر مشکلات مرتبط با رنگدانه پوست رایج هستند و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند. اما شایع‌ترین علت ناهمگونی رنگ و بافت پوست، هایپرپیگمنتیشن است که در اثر تولید بیش از اندازه ملانین در پوست ایجاد می‌شود. علل دیگر مشکلات پوستی این چنینی، بیماری‌های پوستی ارثی، آکنه، زخم، تغییرات هورمونی و نوع سبک زندگی را شامل می‌شود. لکه‌های تیره و ناهموار مایل به قرمز ممکن است در موارد نادر خطرناک باشد. به همین جهت لازم است قبل از هر چیز به پزشک مراجعه و علت بیماری خود را پیدا کنید تا بعد بتوانید دست به درمان درست بزنید.

درباره آکنه بعد از زایمان هم بخوانید.

چین و چروک پوست

با افزایش سن، پروتئین کلاژن کمتری در پوست تولید می‌شود که می‌تواند باعث شل شدن پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک شود. چین و چروک پوست یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های پوستی افراد محسوب می‌شود که البته از راه‌های زیادی قابل درمان است. استفاده از کرم‌های ضد چروک و تزریق ژل یا چربی جز روش‌های درمانی رایج و محبوب هستند.

نحوه تقویت کلاژن پوست را هم بخوانید.

شل شدن و افتادگی پوست

پیر شدن پوست فقط وابسته به سن نیست. عوامل متنوعی از سبک زندگی و غذایی که میخوریم یا میزان آبی که می‌نوشیم گرفته تا وراثت و سابقه خانوداگی در سرعت پیر شدن پوست دخالت دارند. امروزه روش‌های مختلفی برای برطرف کردن افتادگی پوست وجود دارند. میکرونیدلینگ و لیفت صورت دو نمونه رایج هستند.

روش‌های جوان‌سازی پوست را بخوانید.

در ادامه نیز با نقش لیزر در درمان مشکلات پوستی آشنا می‌شویم:

لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نحوه عملکرد لیزر اربیوم و مقایسه‌ آن با لیزر کربن دی اکسید

لیزر اربیوم مشابه لیزر کربن دی اکسید، نوعی لیزر فرساینده محسوب می‌شود. نحوه کار این لیزر از طریق تابش پرتوهایی بر پوست و بخار شدن آب پوست در اثر حرارت مشخص می‌شود. این گرمای اضافی نیز به نوبه خود باعث افزایش تشکیل و تجمع کلاژن و در نتیجه سفت شدن پوست می‌شود.

طول موج پرتو‌ در لیزر اربیوم، 2940 نانومتر است و همین باعث می‌شود بسیار بهتر از لیزر کربن دی اکسید، توسط آب پوست جذب ‌شود. در نتیجه بافت‌های اطراف کمتر آسیب می‌بینند و دوران ریکاوری یا بهبود کوتاه‌تر می‌شود.

به عبارتی می‌توان گفت که عمق نفوذ پرتو در لیزر اربیوم در مقایسه با لیزر سنتی کربن دی اکسید به نوعی است که فقط باعث فرسایش سطحی می‌شود. همچنین برخلاف لیزر کربن دی اکسید، تغییری در رنگ پوست ایجاد نمی‌کند.

مدت زمان بهبود یا ریکاوری

مدت بهبود در لایه برداری با لیزر تقریباً 1 هفته طول می‌کشد. ممکن است در یکی دو روز اول کمی تورم و درد خفیف احساس کنید. بعد از لیزردرمانی نیز صورت‌تان کمی قرمز می‌شود و این قرمزی احتمال دارد چندین هفته ادامه داشته باشد. هم‌چنین برای جلوگیری از عفونت ممکن است پزشک برایتان قرص ضدویروس و پماد آنتی ‌بیوتیک تجویز کند.

لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

لیزر اربیوم برای چه کسانی بیشتر مناسب است؟

لایه برداری با لیزر برای کسانی که پوست روشن‌تری دارند و می‌خواهند مناطق موضعی مانند چین و چروک‌های اطراف چشم یا دهان‌شان را هدف قرار دهند، بسیار مناسب است. لیزر اربیوم برای افرادی که پوست‌شان خطوط ملایم تا متوسط دارد یا توسط نور خورشید آسیب دیده، گزینه‌ی بسیار خوبی است. دوره بهبودی نیز راحت‌تر از لیزر کربن دی اکسید طی می‌شود و مدت زمان آن نیز به نصف می‌رسد.

لیزر اربیوم برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

لایه برداری با این نوع لیزر برای کسانی که پوست تیره دارند، به دلیل خطر رنگ آمیزی زیاد توصیه نمی‌شود. منظور از رنگ‌آمیزی، تغییر رنگ پوست بعد از لایه برداری است. هم‌چنین این نوع درمان به خانم‌هایی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

درباره نکات احتیاط در لایه‌ برداری پوست بیشتر بخوانید.

آیا لایه برداری با لیزر اربیوم درد دارد؟

میزان درد بسته به عمق نفوذ پرتو و در افراد مختلف، متفاوت است. به طور کلی در درمان‌های سطحی می‌توانید با بی حسی موضعی درد را تحمل کنید. اما اگر درمان عمقی‌تر باشد، ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز پیدا کنید.

عوارض جانبی لایه برداری با لیزر اربیوم

ممکن است در اثر حرارت بالای لیزر دچار سوختگی، زخم شدن و تغییر رنگدانه‌های پوست شوید. تبخال و عفونت باکتریایی و میلیا نیز از دیگر عوارض جانبی هستند که ممکن است در طول دوران بهبودی ظاهر شوند و شما را نگران کنند.

لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای لیزر اربیوم

دقت و درستی زیاد

توانایی در مورد هدف قرار دادن مناطق بسیار کوچک و از بین بردن چین و چروک‌ها

کنترل بیشتر در عمق نفوذ پرتو و در نتیجه کنترل بیشتر بر میزان فرسایش

درد کمتر بعد از عمل

جای علامت کمتر

ایمن برای لایه برداری گردن

ایمن برای لایه برداری قفسه سینه

معایب لیزر اربیوم

نتایج کمتر چشمگیر یا کمتر قابل توجه

خطر رنگ‌آمیزی پوستی بیش از حد

جای علامت در مرز مناطق لایه برداری شده

حساسیت به نور

درباره ماسک‌های لایه بردار خانگی نیز می‌توانید بخوانید.

لیزر اربیوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

مدت ماندگاری نتایج لایه برداری با لیزر اربیوم

نتایج حاصل از لایه برداری پوست با لیزر اربیوم ممکن است تا 5 سال دوام داشته باشد. پس لازم است به متخصصی مراجعه کنید که به اندازه کافی باتجربه و متبحر باشد. مراجعه به فرد غیرحرفه‌ای و نامطمئن ممکن است خطرناک باشد. اما مراجعه به متخصص مجرب، جای نگرانی باقی نمی‌گذارد.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم