هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد


جلسه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جلسه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت برگزار شد. دکتر عاملی در ابتدای این برنامه با تبریک و گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: باید برای نعمت انقلاب اسلامی به درگاه خدواند سجده شکر به جا بیاوریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهارات یکی از منشی‌های پاپ در سفر با وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب توجه به مسیحیت و پاپ رو به افول بود و بعد از انقلاب توجه به دین و مسیحیت افزایش پیدا کرد.
وی در بخش دیگر از سخنان خود گفته‌های یکی از اساتید اسلام‌شناس آمریکایی را مبنی بر اینکه اسلام شناسی در دانشگاه‌های آمریکا مورد توجه نبود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جزو حوزه‌های درجه یک شد.

هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد



دکتر عاملی با اشاره به آیه 67 سوره زمر قرآن کریم وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه ِ(و خدا را آن گونه که سزاوار اوست نشناختند) تأکید کرد: جامعه ما و جامعه جهانی حق خدا را نمی‌دانستند و حق خداوند را به‌جا نمی‌آوردند و انقلاب اسلامی یک انقلاب توجه به حق و دین خدا، توجه به ارزش پیام انبیاء الهی بود و ظرفیتی را در جهان به وجود آورد که هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد.
وی تصریح کرد: انقلاب‌های جهان معمولا ریشه در مسائل اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی، تحولات سیاسی و با حاکمیت سکولاریزم، سوسیالیزم و لیبرالیزم داشته ولی انقلاب اسلامی نمادی برای انقلاب با منشاء دین در جهان شد و امام خمینی (ره) به‌عنوان یک مرجع دینی رهبر یک انقلاب در جهان بود.

هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد


دکتر عاملی تأکید کرد: به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران امروز گسترده‌ترین و عمیق‌ترین سطح دشمنی را در جهان دارد و به نوعی مسیر معکوس سکولاریزم، لیبرالیسم و سوسیالیزم محسوب می شود.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دستاورد اصلی انقلاب اسلامی این نیست که توانست عدالت اجتماعی را گسترش دهد، ضریب جینی و فاصله طبقاتی را کاهش دهد و یا شاهد این باشیم که طبقه متوسط جامعه ایرانی از ۲۰ درصد به ۷۰ درصد رسید و جامعه فقرا در پرتو این انقلاب کاهش یافتند و در رتبه‌بندی‌های علمی جهان در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفته است. بلکه دستاورد اساسی انقلاب اسلامی احیای دین، توجه به قرآن کریم و دستاورد اصلی آن استقلال ایران اسلامی است.
وی اضافه کرد: در ایران دوره پهلوی و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد بودیم که ۲۴۰۰۰ مستشار کشور را اداره می‌کردند و شاه و ارتش اراده‌ای برای اداره کشور و قدرت‌نمایی نداشتند.

هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد



استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: امروز یک مستشار مداخله کننده و اراده خارجی در ایران وجود ندارد و هیچ قدرتی در جهان به خود اجازه دخالت در ایران را نمی دهد و این قدرت الهی که به عزت رهبری و قرآن است خاموش شدنی نیست.
وی با بیان اینکه شاکر و قدردان این نعمت الهی هستیم، تصریح کرد: خون‌دل‌ها، مقاومت و استقامت فراوان در طول تاریخ اسلام و ۱۴ قرن گذشته تجربه شده است و بار سنگینی را بر دوش داریم و در واقع نسبت به تلاش ها و مجاهدت های همه انبیای گذشته مسئولیت داریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه توطئه دشمنان برای ایجاد اختلاف در امت اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر امت، امت نباشد دشمن غلبه پیدا خواهد کرد و بی‌دلیل نیست که خداوند متعال در قرآن کریم ۶۵ بار کلمه امت و مشتقات آن را در آیات مختلف به‌کار برده است.
وی افزود: ۱۳ بار از واژه امم، و ۵۲ بار از واژه امت در قرآن استفاده شده است و این همه تأکید بر واژه امت در قرآن جای تدبر و تأمل دارد. امت در واقع یک جامعه منسجم، هدفمند تحت رهبری واحد است.
دکتر عاملی با قرائت آیه 92 سوره انبیا «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً(این است امت شما که امتى یگانه است)» تصریح کرد: خداوند یک امت واحده قرار داده است و مذاهب همه محترم هستند و وظیفه یک نظام اسلامی حمایت حقوقی از همه مردم است و در عین حال همه ما با هر تمایل دینی و فکری که داریم باید نسبت به انسجام این امت تلاش کنیم.وی خطاب به شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت گفت: برادران و خواهران اهل سنت از قبل از انقلاب اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش محوری و فراگیر داشته‌اند و بعد از انقلاب نیز همواره به‌عنوان بخش مهمی از جمعیت ایران و به‌عنوان ملت شریف ایران در کنار همه مسائل و مشکلات با انقلاب بوده اند. جمعیت اهل سنت ایران نزدیک به 10 درصد جمعیت ایران است که 11 هزار شهید اهل سنت، نشانه وفاداری و همدلی عزیزان اهل سنت، نسبت به ایران عزیز و انقلاب اسلامی است.

هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد



دکتر عاملی گفت: ما با هم بوده‌ایم، با هم هستیم و با هم خواهیم ماند و البته توطئه های و فتنه های دشمن همواره تلاش بر ایجاد تفرقه داشته است که به‌حمدالله موفق نبوده اند. سال های طولانی مسلمانان ایران با مذاهب مختلف در کنار هم زندگی آرامش بخش همراه با همدلی و دوستی و برادری داشته اند.
دکتر عاملی تاکید کرد: حضور بیش از 20 نماینده از میان شهرها و مناطق مختلف در مجلس شورای اسلامی از جامعه اهل سنت ایران، حضور در دانشگاه ها و نهادهای مهم کشور و همراه همیشگی در پیشرفت ایران انقلاب اسلامی، نمودی از با هم بودن و یکی بودن جامعه مسلمان ایران است.

وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب هر روز بهانه‌هایی را دستاویز قرار می‌دهند تا اختلاف‌افکنی کنند، گفت: واقعیت این است که این موارد مهندسی است که از بیرون ایران می‌شود و دشمن تلاش برای دامن زدن به اختلاف دارد و نباید از این توطئه های دشمنانه غفلت کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تاریخچه شکل‌گیری شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت در سال ۱۳۸۶ بر اساس مصوبه ۶۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: هدف از تاسیس شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت همان هدف شورای مدیریت حوزه علمیه است و در حوزه‌های ما مدارکی که بتواند در دنیای امروز تفاوت رتبه علمی طلاب را مشخص کند وجود نداشت و عناوین رایج به‌صورت دقیق این تفاوت‌ها را بیان نمی‌کرد و نیاز به استانداردها، آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های مشخص برای دنیای جدید وجود داشت.

هیچ جامعه‌شناسی در زمان پیروزی انقلاب پیش‌بینی یک انقلاب با منشأ دینی را نمی‌کرد


وی افزود: در دنیای جدید زندگی می‌کنیم که با تغییرات اساسی مواجه هستیم و اگر منسجم نباشیم و دارای کیفیت والا نباشیم نمی‌توانی پاسخگوی مردم باشیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نیاز دانش چند وجهی برای جامعه امروز، گفت: نیازمند کسانی در حوزه‌های علمیه هستیم که از ظرفیت‌های چند رشته‌ای برخوردار باشند و دانشمندانی را در حوزه نیاز داریم که فهم اجتماعی عمیق داشته باشند و با درک شرایط اجتماعی و سوالات روز مردم بتوانند شهبات فلسفی و فکری را پاسخ دهند.وی افزود: نسل امروز با نسل قدیم تفاوت دارد. نسل امروز تبدیل به کاربری شده که دائما در مواجهه با جهان بیرون خود و در معرض اندیشه‌های گوناگون قرار گرفته است و اگر نتوانیم این نسل را به‌صورت درست و بر اساس دانش یکپارچه توانمند کنیم، شاهد خواهیم بود که اسلام و دین ضعیف می‌شود و گم‌گشتگی اجتماعی به وجود می‌آید و افراد هدف و هویت خود را از دست می‌دهند و سلامت اجتماعی مردم به خطر می‌افتد.
دکتر عاملی گفت: دین نجات‌بخش جامعه است و سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی در گرو دین حاصل می‌شود و اگر بخواهیم بر این پایه حرکت کنیم باید به نگاه استاد شهید مطهری در اسلام و مقتضیات زمان توجه کنیم و مدارس منسجم و بر اساس دانش‌های متنوع داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه امروز در رسانه‌های اجتماعی انواع پیام‌های پراکنده و تردید بر انگیز و ابهامات عجیب و غریب به فرد و جامعه القاء می‌شود تا قدرت تشخیص را ضعیف کنند، گفت: طلبه‌های دینی باید مهارت‌ها و دانش جدید داشته باشند و با رسانه‌های اجتماعی که مسائل با آن پیوند خورده‌اند آشنا باشد.

دکتر عاملی گفت: علمای دینی ما امروز ظرفیت هدفمند کردن علوم تجربی و فهم حقیقت هستی را دارند و با این پیچیدگی گسترده باید حوزه‌های علمیه منسجم و برنامه‌ریزی داشته باشیم. در واقع توجه به حقیقت هستی، افزایش پیدا کرده است. هم حقیقت تکوین و هم حقیقت تشریع موضوع دانش های مهم و راهبردی جدید است که در پرتو ظهور پارادایم جدید الهام از هستی و شبیه سازی هستی بوجود آمده است.
وی با بیان اینکه امروز جامعه دینی و جامعه فکری و دانشگاهی نیازمند علمای متخصص در حوزه های مختلف دارد، گفت: به‌عنوان مثال دوران کودکی که شکوفاترین دوره در یادگیری است نیاز به متخصص مناسب دارد و همچنین برای نوجوانان نیز باید دانش متناسب با آن را داشته باشیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت دنبال تخصصی کردن علوم دینی هستند و به حمدلله شورای برنامه ریزی اهل سنت در این مسیر حرکت می‌کند و ۱۷۰۰۰ مسجد و ۳۸۲ مدرسه علوم دینی با بیش از ۱۰۰۰۰ طلبه در این مسیر قرار دارند.
وی با ذکر آیه ۳۲ سوره مائده « مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعً(هر کس کسى را احیاء کند، چنان است که گویى تمام مردم را احیا کرده است)« تصریح کرد: احیاء در آیه شریفه بنا بر نظر مفسران "هدایت" است. در واقع یک عالم دینی می‌تواند ظرفیتی را برای احیای امت ایجاد کند و ظرفیت ایجاد شده برای نخبگان اهل سنت ظرفیت بسیار مهمی است و بیش از ۵۰۰ نخبه در این دبیرخانه توسط علمای اهل سنت مورد توجه هستند.
دکتر عاملی در ادامه پیشنهاد داد: گزارشی از اقدامات ۳۷ جلسه برگزار شده شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت برای ارائه در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شود و اگر طی این سال‌ها نیازی به پیشنهاد برای سیاست و برنامه‌های اقدام جدید وجود داشته باشد در آن گنجانده شود.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: از دوستانی که در مسیر برنامه‌ریزی هستند درخواست دارم نسبت به توصیه‌های حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم توجه داشته باشند و هر هفت راهبرد که دانش بنیان و فرهنگ مبنا هستند را در نظام برنامه‌ریزی و حوزوی مبنای عمل قرار دهند و اگر برای عملی شدن گام دوم انقلاب نیز برنامه‌ای داشتید آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنید.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط