بانک سپه یکی از مهمترین نهاد‌های مالی و اقتصادی در کشور


انک سپه با بیش از 90 سال تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های مالی و اقتصادی کشور با حدود 1700 شعبه توانسته با جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه و سوق دادن آن به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی مؤثر و مطلوب داشته باشد.

بانک سپه یکی از مهمترین نهاد‌های مالی و اقتصادی در کشور
به گزارش پول نیوز، نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه ۳,۸۸۳,۹۵۰ ریال در محلی محدود با چند باب مغازه تأسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح شد و اکنون بانک سپه با بیش از ۹۰ سال (نزدیک به یک قرن) تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های مالی و اقتصادی کشور با حدود ۱۷۰۰ شعبه توانسته با جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه و سوق دادن آن به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی مؤثر و مطلوب داشته باشد.

در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحد‌های بانکی در کشورهایی، چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.

از اهم فعالیت‌های بانک سپه در عرصه بین المللی می‌توان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حساب‌های سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تأیید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی و... اشاره نمود.

مطالب فوق تاریخچه مختصری بود از این بانک کهن ایرانی، اما در این برهه زمانی که سرعت چرخه سازندگی درسراسر جهان، نیاز به حضور بانک‌ها را هر روزافزایش می‌دهد، طبیعتاً با گسترش توان اقتصادی ملل مختلف در پهنه گیتی، نیاز به سیستم بانکی کارآمد و پویا بیش از پیش احساس می‌شود.

بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی تلاش می‌کند تا با تکیه بر دانش و تجربه بانکی گسترده و با ورود به عرصه‌های نوین بانکی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و زیربنایی در ایران و بازار‌های بین المللی در اعتلای نظام اقتصادی کشور فعالانه مشارکت کند.

بانک سپه، رشد و تعالی خود را در بیشینه‌سازی منافع مشتریان و بانک، پیشرو بودن در ارائه محصولات و خدمات متنوع و نوین، مدیریت بهینه تجهیز و تخصیص منابع به پشتوانه توسعه سرمایه انسانی و نهادینه سازی رویکرد‌های نوین مدیریت علمی و حرفه‌ای در بانک می‌داند.

بانک سپه با پایبندی به اصول بانکداری بدون ربا، اصول حرفه‌ای مشتری مداری و اطمینان در اجرای اصول امنیت اطلاعات در امور بانکی و حمایت از ارتقاء سطح رفاه جامعه، درصدد ایجاد تصویری مثبت و مطلوب در اذهان عمومی است.

ارزش‌های بنیادین این بانک، همسویی با سیاست‌های کلان دولت، نقش آفرینی در اقتصاد ملی و بین المللی، نوآوری و رقابت پذیر، پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و مشتری مداری و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است.

حفظ و تعمیق سهم بازار، تمرکز بر محور سودآوری، ارتقاء و تثبیت جایگاه برند و توانمندسازی و سرآمدی سرمایه انسانی اهداف کلان این بانک محسوب می‌شود.
در ادامه تأمین مالی بزرگ‌ترین پروژه غرب آسیا بر عهده بانک سپه است و این بانک در اجرای پروژه بید بلند از تمام ظرفیت‌های ارزی و اعتباری خود استفاده کرد این بانک با هدف استفاده حداکثری از ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور و افزایش ارزش‌افزوده، عاملیت تأمین مالی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مجموع ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه موردنیاز طرح بید بلند را در قالب کنسرسیوم بانکی از محل منابع صندوق توسعه ملی به عهد گرفت.

راه‌اندازی این طرح علاوه بر کمک به اشتغال‌زایی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، از هدر رفتن گاز‌های غنی چاه‌ها جلوگیری کرده و موجب جذب فناوری روز در صنعت نفت و گاز کشور می‌شود این نوع همکاری‌ها برای تحقق اهداف و سیاست‌های کلان توسعه‌ای دولت بسیار مؤثر است.

این بانک با تشکیل کنسرسیوم پنج بانک داخلی برای تأمین مالی پروژه گازی بید بلند تعامل خود را با شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس آغاز کرد و تا مرحله بهره‌برداری در کنار این شرکت بود و نقش محوری در راه‌اندازی پروژه بید بلند پس از ۱۷ سال توقف داشت همچنین بین بانک سپه و شرکت پالایش گاز بیدبلند اعتماد متقابل برقرار است و این بانک با مطالعه و تحقیق مطمئن است در جای مناسبی سرمایه‌گذاری کرده و شرکت خلیج‌فارس هم جواب این اعتماد را خواهد داد.

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با اتکا به منابع مالی تأمین‌شده از صندوق توسعه ملی و مشارکت سندیکایی از بانک‌های ایرانی با رهبری بانک سپه با هدف اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات داخلی و انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات راهبردی به سازندگان داخلی و همچنین ایجاد مشارکت داخلی در قرارداد‌های خارجی خود گام‌های متعددی در شکوفایی صنایع داخلی برداشته است.

در ادامه ۱۵ هزار نیروی انسانی در ساخت پروژه بید بلند مشغول کار بودند و بعد از راه‌اندازی این طرح برای هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد. بانک سپه با تأمین مالی ۲۵ پروژه راهبردی و ملی حدود ۱۰ میلیارد دلار قرارداد با صندوق توسعه ملی منعقد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید